מבזקי חדשות ליום 24-6-2023. מתעדכן

*- בעלות חלקית על הקבוצה של הישראלי אבדיה לידיים קטריות?
האם בקרוב כוכב הכדורסל הישראלי ב-NBA דני אבדיה ישחק בקבוצה שחלקה בבעלות קטר? לפי דיווחים בתקשורת "רשות ההשקעות של קטר", היא זרוע ההשקעות של ממשלת קטר, הגישה הצעה לרכישת 5% מחברת "מונומנטאל ספורטס אנד אנטרטיינמנט" חברה שהיא בעלת הוושינגטון וויזרדס בה משחק הכוכב הישראלי וכן עוד קבוצות מהעיר וושינגטון.

לפי הדיווחים, הקטרים מציעים כ-4 מיליארד דולר עבור העסקה. הרשויות כך לפי הדיווחים עדיין בוחנות את ההצעה הקטרית. לפי הידוע, זוהי ההצעה הקטרית הראשונה לרכוש עסק ספורט בשוק האמריקאי. הנכס העיקרי של קטר בתחום הספורט הוא מועדון הכדורגל הצרפתי פריז סן ז'רמן אם כי כיום ישנם מגעים מתקדמים לרכישת הבעלות על מועדון הפאר האנגלי מנצ'סטר יונייטד.

חשוב לציין כי גם אם תאושר העסקה, לקטרים יהיה אחוז בעלות נמוך ולכן מעורבותם בענייני היומיום של הוושינגטון וויזארדס צפויה להיות מינימלית.

 

*- לזה ארדואן לא ציפה…
יום דרמטי נוסף בטורקיה. ברגעים אלה הלירה הטורקית נמצאת בשפל של כל הזמנים – 24.655 ל-1 דולר, קרי ירידה יומית של 4.6%. כל זה קורה דווקא ביום שבו טורקיה משנה כיוון ומעלה את הריבית באופן חד מ-8.5% ל-15%. כזכור בשנתיים האחרונות הנשיא ארדואן כפה על הבנק המרכזי הורדת ריבית בכדי לעודד צריכה וכך גם צמיחה.

לאחר הבחירות האחרונות, ארדואן שוכנע על ידי מקורביו שמדיניות זו תוביל לאסון שכן באוקטובר 2022 האינפלציה הגיעה ל-85%. השלטונות בטורקיה טוענים כי מאז האינפלציה התמתנה אל מתחת ל-40% אולם כלכלנים עצמאים טוענים כי בפועל היא מעל 100%.

אז למה העלאת הריבית החדה של היום לא מועילה ללירה? פשוט מאד השווקים ציפו להעלאה חדה עוד יותר וסבורים כי 15% ריבית לא מספיקה לרסן את האינפלציה…המשך יבוא

 

*- בגלל רמדאן או המצב הביטחוני? ירידה בסחר הישראלי – פלסטיני?

לפי דיווחי הרשות הפלסטינית במהלך אפריל 2023 נרשמה ירידה חדה בחילופי הסחר בין ישראל לפלסטינים. הלשכה הפלסטינית המרכזית לסטטיסטיקה טוענת שהיצוא הפלסטיני לישראל בחודש הנ"ל ירד ב-24% לעומת החודש הקודם. עדיין היצוא לישראל היווה 87% מסך כל היצוא הפלסטיני באפריל השנה.

במקביל, היבוא הפלסטינית מישראל ירד באפריל ב-14% לעומת החודש הקודם כשהיבוא מישראל היווה 59% מסך כל היבוא הפלסטיני.

יצוין כי סך היצוא הפלסטיני באפריל השנה הסתכם ב-112.4 מיליון דולר לעומת 581.2 מיליון דולר יבוא. הרשות לא הסבירה את הירידה ואם היא קשורה למצב הביטחוני או להאטה בפעילות עקב חודש רמדאן שהשנה נמשך עד אמצע חודש אפריל.

— המיליארדר הבריטי ששקע במצולות עשה את הונו בדובאי כך
האמיש הארדינג המיליארדר הבריטי שהיה אחד הנוסעים בצוללת שנעלמה באוקיינוס האטלנטי בדרכה לצפות בשרידי הטיטאניק, התגורר בדובאי. האיש היה הרפתקן בנפשו והספיק בין השאר לטוס לחלל ולהגיע לקוטב הדרומי.

הארדינג לאחר לימודיו באוניברסיטת קיימברידג' הקים בשנת 2002 קבוצה עסקית בשם "אקשן גרופ" . החברה המובילה בקבוצה זו הוקמה שנתיים לאחר מכו ונקראת "אקשן אוויאיישן" שממנה הוא עשה את הונו. מדובר בחברה שעוסקת במגוון תחומים בתחום התעופה ובעיקר בתיווך של מכירת מטוסים.

הארדינג עצמו סיפר בראיונות לתקשורת כי שנת 2021 הייתה שנת שיא של החברה עם מכירת כ-30 מטוסים בעוד שבשנה שעברה היא מכרה כ-25 מטוסים.

 

*- "המוסד" הישראלי "סיים את הקריירה" של שר באלג'יריה
סיפור קצת מוזר מגיע מאלג'יריה. אתמול דיווח ערוץ תקשורת מוביל שם ששגריר האמירויות באלג'יר קיבל הודעה כי עליו לעזוב את המדינה בתוך 48 שעות. לפי הדיווח, זה קרה אחרי שנעצרה חוליה של ארבעה אזרחי האמירויות שריגלה על אדמת אלג'יריה והעבירה מידע רגיש ל"מוסד הישראלי".

הידיעה התפשטה ברשתות כאש בשדה קוצים. לקח למשרד החוץ האלג'יראי כמה שעות כדי להגיב ולהודיע שמדובר בידיעת כזב. בזה לא הסתיימה הפרשייה. כעבור זמן קצר הורה הנשיא על פיטוריו של שר התקשורת, מוחמד בוסלימאני. אתר החדשות שפרסם ראשון את הידיעה מחק אותה בעקבות הכחשת משרד החוץ. הקוראים נשארו עם תהיות האם "הכזב" מתייחס לגירוש השגריר או גם למעצר החולייה…

 

*- התקציב האדיר שמקצה סעודיה לתערוכת הענק
ההצעה שהגישה היום סעודיה לאירוח אקספו 2030 בריאד כוללת תקציב של כ-7.3 מיליארד דולר, כשמתוך סכום זה כ-1.5 מיליארד דולר הוצאות תפעוליות. כדי לשקף את החשיבות שמייחסת סעודיה לאירוח האירוע, יורש העצר מוחמד בן סלמאן בכבודו ובעצמו נמצא בפריז כדי להשתתף בטקס הגשת ההצעה.

עם סעודיה מתמודדות גם רומא, אודסה ובוסאן בדרום קוריאה. ההחלטה מי תארח את התערוכה הנחשבת הגדולה בעולם ונערכת כל ארבע שנים תתקבל בנובמבר השנה. סעודיה צופה כי קרוב ל-22 מיליון מבקרים יגיעו לתערוכה ולכן היא מתכננת הכפלת מספר חדרי המלון עד 2030 ל-190,000. אמש דווח בחדשות "כאן" כי ישראל תתמוך באירוח האקספו בסעודיה.

 

*- נחשף הנשק הישראלי המתקדם שנרכש על ידי מרוקו
"התרגשות" נרשמה בקרב חובבי הידיעות הביטחוניות – צבאיות בעולם הערבי עם חשיפתן לראשונה של תמונות של כטב"מ SpyX הנחשב "לצעקה האחרונה" בתחום. הכטב"מ הזה מיוצר על ידי חברת בלובירד הישראלית ש-50% ממנה נרכשו על ידי התעשייה האווירית.

לפי הדיווחים, צבא מרוקו רכש כטב"מי SpyX בעסקה ששוויה לא נמסר. טווח הטיסה של הכטב"מ ההתקפי הזה הוא 50 ק"מ והוא יכול לרחף באוויר כשעה וחצי ברציפות. ראש הקרב של הכטב"מ מגיע למשקל של 2.5 ק"ג. הכטב"מ הוצג היום בסלון האווירי של פריז.

 

*- עוד סימן ליחסים הקרירים משהו בין ארה"ב לסעודיה?
ההשקעות הסעודיות במכשירי חוב אמריקאים ירדו בכ-3 מיליארד דולר במהלך חודש אפריל 2023, כך עולה מהדו"ח החודשי של משרד האוצר האמריקאי. לפי הנתונים, סעודיה הפחיתה את אחזקותיה באג"ח שהנפיק משרד האוצר האמריקאי לשווי של 113.3 מיליארד דולר, ירידה של 2.1%, בהשוואה למרץ השנה. מאז תחילת השנה מדובר בירידה של כ-6%.

ירידה זו מוסברת בשני כיוונים. ניתן לקשר את המשיכה מההשקעות באג"ח האמריקאי עקב הנסיגה ביתרות המט"ח של סעודיה על רקע הירידה במחירי הנפט. הסבר שני קשור לפוליטיקה והיחסים הקרירים משהו בין וושינגטון לריאד על רקע ההתקרבות הסעודית לסין והמדיניות ביחס לשוק הנפט.

בעשורים האחרונים סעודיה הייתה אחת המשקיעות הזרות הגדולות באג"ח האמריקאי, ודאגה להזרים לאפיק זה את חלק מהכנסות הנפט שלה.

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון