קצר בתקשורת סורית איראנית. חלק אחרון

 

 

 

מילה על איש הכספים של משפחת אסד
תרשו לי הוסיף למאמר, פרק מיוחד בו באמצעות סיפור על אדם אחד, ניתן לקבל הצצה לאיך הדברים מתנהלים במשטר הסורי, והאדם שבעזרתו תוכלו להבין מעט יותר על התנהלות המשטר הוא לא אחר מאשר יאסר איברהים (يسار إبراهيم = Yasar Ibrahim) עוזר מיוחד לנשיא סוריה, ואיש סודה של אסמא אסד, שמוגדר בין היתר “כגזבר” או איש הכספים של הארמון הנשיאותי, או יותר נכון – של משפחת אסד, אשר ממלא תפקיד מפתח במה שניתן להגדיר “בנייה והשתלטות על מכונות יצירת כסף” למשפחת אסד, ובהם מגזר התקשורת שנחשב בסוריה ליצרן מזומנים.

אוסיף שיש האומרים שהוא הוביל את ההשתלטות על Syriatel ושהוא זה השולט הלכה למעשה בחברת MTN הסורית באמצעות חברת Teleinvest אותה איכשהו הצליח לקנות מהסעודים.

אל תשאלו אותי מאיפה הגיע הכסף לקנות את החברה מהסעודים, וגם אל תשאלו מאיפה היה לחברת Teleinvest כסף לקנות את 75 אחוזי הבעלות מקבוצת MTN הדרום אפריקאית, עסקה שהתעכבה מספר חודשים, כדי האדון יאסר איברהים יצליח לגייס את הסכום הדרוש.

 

אוסיף שבאופן “מקרי” לחלוטין, אחותו היקרה של יאסר הצעיר, הגברת נסרין איברהים (نسرين إبراهيم = Nasrin Ibrahim) שימשה ב 2020 עד 2021 כסגנית יו”ר הדירקטוריון של MTN, ובנוסף נאמר שהוא האחראי על גביית “תמלוגים” מסוחרים ותעשיינים בסוריה (שיודעים שאם לא ישלמו “תמלוגים” הם עלולים לשלם את המחיר כמו ראמי מח’לוף…)

עוד אוסיף שנאמר בסוריה שכאשר יאסר איברהים רוצה (או נשלח) להשתלט על חברה, הוא מפעיל לחצים כלכליים, גורם למעצר מנהלים בחברה וגורם לחקירת בעליה באישומים שונים ומשונים, כולל חקירות בגין התחמקות מתשלום מיסים או אפילו בגין תמיכה בטרור / אויבי המשטר, שליחת צוותי חוקרי מס הכנסה לביקורת בחברה שהיא יעד להשתלטות, וזה בנוסף לדרישות תשלום תמלוגים / מיסים / לארגוני צדקה, שעוברים לאוצר המדינה או לקופת ארמון הנשיאות, וכן מאיים על החברה באיבוד לקוחות, ושדרך התנהלות זו הופעלה גם במקרה של MTN.

 

זוכרים שאמרתי שלקבוצת MTN נמאס מהקשיים בסוריה? בין הסיבות אותם מנתה החברה בהודעה לעיתונות להחלטת החברה לצאת מסוריה היו הקשיים בעקבות שנות המלחמה הארוכות, אובדן והרס ציוד, קשיים רגולטוריים ועוד, והיו דיווחים בהם נאמר שהקבוצה נאלצה לצאת מסוריה בעקבות “סכסוך עם הרשויות”, אוסיף שבאוגוסט 2021, אמר רלף מופיטה (Ralph Mupita) מנכ”ל קבוצת MTN, שהקבוצה יוצאת מאחזקותיה המזרח התיכון ולהתמקד בשווקי הליבה של אפריקה (אציין שהקבוצה יצאה גם מתימן).

כאמור, בפועל הופעלו על החברות טקטיקות של סחיטה באיומים, כשבסופן האשים רגולטור – משרד התקשורת הסורי, את MTN בהפרת תנאי הרישיון שלה, העלמת מס ואישומים נוספים, והשיג כאמור פסק דין שמעביר את החברה לשליטתו של נאמן שמונה על ידי בית המשפט, מיודענו יאסר איברהים.

עוד אספר לכם שלאדון איברהים יש אחוזי בעלות ברשימת חברות לא קטנה, חלקן חברות קש שנועדו להשתלט על חברות אחרות בסוריה, חלקן מוחזקות בשותפות עם עלי נג’יב איברהים (علي نجيب إبراهيم = Ali Najeeb Ibrahim) קרוב משפחתו, שאיכשהו גם הוא מחזיק באחוזי בעלות בוופא טלקום, ושבמקרה מצא את עצמו נכלל ברשימה החדשה מאפריל השנה של האנשים עליהם מוטלות סנקציות של האיחוד האירופי.

 

שותף נוסף של איברהים, ברשת חברות הקש, הוא אחמד חליל חליל (أحمد خليل خليل = Ahmad Khalil Khalil) שגם הוא איכשהו מחזיק בנתח מהבעלות על וופא תקשורת, ואולי יעניין אתכם שחליל גם מחזיק במחצית מהבעלות על חברת אבטחה בשם סנד (سند = Sanad) שמקושרת למודיעין של צבא אסד מצד אחד, ואומנה ע”י הרוסים מצד שני, שבין היתר באורח פלא קיבלה את חוזה האבטחה על משלוחי פוספטים מהמכרות ומפעל העיבוד לנמל טרטוס (עוד פרט קטן, שסוגר עוד מעגל בחגיגה הסורית. ואוסיף שמשלוחי הפוספטים מיועדים לרוסיה ולאיראן) כמובן שהאדון חליל נמצא ברשימות הסנקציות (האמריקאית, האירופית והבריטית).

לסיום ההיכרות שלכם עם הצדיק הנסתר, יאסר איברהים, אציין כי באמצע 2020, משרד האוצר האמריקאי הטיל סנקציות על איברהים, שמוגדר על ידי האמריקאים כעוזר של אסד, ובין הסיבות להטלת הסנקציות נאמר שבזמן שהסורים מתים ממחסור במזון ובתרופות, איברהים הקים רשת חברות במזרח התיכון וברחבי העולם, וחתם על עסקאות מושחתות שמעשירות את אסד.

 

מילה לסיכום
הסיפור של מפעילת הסלולר השלישית בסוריה, דרך ההתנהלות של המשטר הסורי, מבנה הבעלות המפותל והלא ברור, חברות עסקיות המוחזקות ע”י רשת חברות קש בבעלות ישירה של משפחת אסד ובבעלות מקורביהם ונאמנים לנשיא ו/או לאישתו, שאליהן מצטרפת רשת חברות קש בבעלות משמרות המהפכה, מאפשר לכם להבין מה צפוי בפרויקטים רבים של שיקום ובניית סוריה.

חברות איראניות רבות פועלות בסוריה, ומספקות ציוד ושירותים שונים, ופעילות זו צפויה להתרחב, במיוחד בעקבות הביקור המתוקשר של נשיא איראן בסוריה, שהסביר לסורים שאיראן מצפה שסוריה תשלם את חובה לאיראן. (ראו את הכתוב בפוסט הקודם מ 3 במאי השנה ובפוסט מ 7 במאי.

זה המקום להזכיר שבסוריה יש שמועות ולחשושים, שחברות איראניות יהיו מעורבות באספקת הציוד והשירותים הנדרשים לוופא תקשורת, לצורך הקמת הרשת הסלולרית, ויש גם מי שמודאגים מאיכות הציוד האיראני, אבל גם מתוכנות איראניות שיותקנו ברשת וופא ובטלפונים של המשתמשים.

ואוסיף שיש מי שמזכירים שלמרות שסוריה התקינה ברשת החשמל הסורית, שנאים וציוד חשמלי מתוצרת איראן, לא חל כל שיפור באספקת החשמל, ויש מי שמזכירים את הכותרות משנת 2017 וגם משנה שעברה, שאיראן תבנה בית זיקוק בסוריה, ושלמרות הכותרות הסורים עדיין תקועים בלי דלק.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון