קצר בתקשורת סורית איראנית. חלק ב’

 

גם לא אביא בפניכם נאומים של מכובדים אחרים, ולא את דברי המתראיינים השונים בחגיגה התקשורתית סביב התערוכה, אבל אספר לכם שנציג חברת אבטחת מידע איראנית המציגה בתערוכה, אמר שיש חשיבות רבה לשת”פ בין סוריה ואיראן, בתחומי התקשורת והטכנולוגיה, ושת”פ זה נועד לשרת את עמי שתי המדינות ולהשיג עבורם קדמה ופיתוח טכנולוגי.

ביני לבינכם, כשאני חושב על איך שני המשטרים האלה “דואגים” לאזרחיהם האומללים, ומה תחומי ההתמחות של המשטר האיראני מבחינת תקשורת סלולרית, מערכי סייבר, ושליטה על תעבורת האינטרנט, השילוב של האיראנים בשוק התקשורת הסורי, לא נראה מבטיח במיוחד לתושבי מה שהיה פעם סוריה.

 

ולאחר כל ההקדמה הארוכה, בואו נראה איך כל הסיפורים משתלבים, ומה הקשר איראן למה שמתברר כפיאסקו בהשקת שירותי חברת הסלולר החדשה.

לאחר השקת שירותי דור 5 בטקס מתוקשר בשבוע שעבר, ולמרות כל ההבטחות של שר התקשורת הסורי, עוד בתחילת שנה שעברה, שרשת הסלולר החדשה של וופא טלקום, תאפשר ללקוחותיה להשתמש בשרותי דור 5 של החברה החדשה, עד לסוף השנה (שעברה), ולמרות הבטחות של ר’סאן סבא (غسان سابا = Ghassan Saba) מנכ”ל וופא טלקום, שאמר ביוני שעבר, ששיחת הטלפון הראשונה ברשת של החברה, תתקיים בנובמבר (שעבר…) ולמרות התירוצים שהמשטר מספק, התברר לסורים שחשבו שסוף סוף יוכלו לקבל שירות סלולרי, שבמקרה הטוב, הם יצליחו לקבל שירות של דור 4 ויש מקומות בהם הם יקבלו מקסימום שירות של דור 3.

למחרת ההשקה והרעש התקשורתי בשופרות המשטר בעיתונות הסורית, אישר מנכ”ל החברה את העובדה הפשוטה שאכן לא רק ששירותי דור 5 עדיין לא ממש עובדים, אלא שהוא גם לא יכול לקבוע תאריך מדויק להשקה בפועל של שירותי החברה אותה הוא מנהל.

 

קצת רקע על שוק הסלולר הסורי
שוק הסלולר הסורי, היה של שתי חברות, הראשונה היא חברת סוריהטל (سيريتل = Syriatel) שהוקמה בשנת 2000 והייתה בבעלותו של ראמי מח’לוף (رامي مخلوف = Rami Makhlouf) בן דודו של נשיא סוריה. מח’לוף שהחזיק ב 75% ממניות החברה עד אוגוסט 2020, שאז “התבקש” להעביר את הרווחים של החברה לידי הממשלה (או יותר נכון, דרישת תשלום של 185 מיליון דולר…) ואת מניותיו לידי גורם עלום, אבל כל העולם ואשתו יודעים שהמניות נמצאות בבעלות הצדיקה הידועה אסמא, אשת הקצב מדמשק.

אציין שאסמא פעלה שנים כדי לנטרל את כוחו והשפעתו של מח’לוף, ובאוגוסט 2019 אסמא החביבה דאגה להחרמת נכסי קרן הצדקה של מח’לוף (קרן אל-בוסתאן) בטענות לשחיתות ומימון טרור.

אוסיף שאסמא הפכה להיות אשת עסקים נמרצת, והקימה את חברת הטלקום EmmaTel (إيماتيل) המוכרת טלפונים סלולרים, שעונים חכמים וטאבלטים, ונחשבת אחת מהחברות המשגשגות בסוריה.
עוד אוסיף שבסוריה ובגורמים הקשורים לשוק התקשורת הסורי, כבר ב 2019, עוד לפני שהוקמה חברת EmmaTel, היו שמועות עקשניות על שלאחר שהגברת ניטרלה את מח’לוף, היא הייתה אמורה להקים את מפעילת הסלולר השלישית, והיו שנקבו בשם החברה עוד לפני שנוסדה.

 

מפעיל הסלולר השני – חברת MTN סוריה (إم تي إن سوريا = MTN Syria) נוסדה בשנת 2007 בידי קבוצת MTN הדרום אפריקאית (75%) וחברת Teleinvest הסעודית (25%) שהיא חלק מחברת הענק הסעודית – קבוצת דאלה אל ברכה (مجموعة دلة البركة = Dallah Al-Baraka Group).

במהלך השנים האחרונות, החברה הסעודית מכרה את אחזקותיה “למשקיע סורי” בשם יאסר איברהים (עליו נדבר בהמשך) וכאשר לפני כשנתיים, קבוצת MTN הדרום אפריקאית החליטה שנמאס לה מהקשיים בסוריה, והחליטה לצאת מסוריה, הועברו אחזקותיה למשמורת בידי גורם שמונה ע”י בית המשפט הסורי, ובמקרה איכשהו אותו גורם היה חברת Teleinvest, ואיכשהו לאחר תהליך לא ארוך וגם לא שקוף, הודיע חברת Teleinvest שהיא תרכוש את חלקה של קבוצת MTN.

אוסיף ששני המפעילים הסלולרים האלה מספקים מה שבסוריה שנקרא שירותי סלולר בטכנולוגיות של דור 3, דור 3.5 (HSDPA), ודור 4 (LTE), ולפי נתוני משרד התקשורת הסורי, לשתי החברות יש 16 מיליון מנויים.

 

אבל בסוריה כמו בסוריה, צריך גם להוסיף שלמעשה השירותים אמורים להיות מסופקים, אבל בין הבטחות ומה שיש על הנייר, לבין המציאות בסוריה יש הבדל, ולפעמים גדול מאוד. חברות הסלולר הסוריות אולי היו רוצות לספק שירות, אבל הרי חלק מסוריה כבר לא נמצא בשליטת המשטר, אז לא תמיד הן יכולות לשלוח צוותי עבודה וציוד, למגדלי התקשורת, לחדרי הציוד ולאנטנות.

שנות המלחמה גרמו לחורבן גם לאנטנות ולציוד הסלולר שהיה פרוס ברחבי סוריה, ויש אזורים בהן לא תוקן או הוחלף ציוד, ולזה תוסיפו שבסוריה כמו בסוריה, יש הפסקות חשמל מרובות, ושלא בכל מקום יש לחדרי הציוד גנרטור, ואם יש לא תמיד יש דלק, והתוצאה של כל זה, שבמקרה הטוב יש לשתי החברות כיסוי חלקי, ואם הציוד עובד, הלקוחות גם אם משלמים על חבילת דור 4, אולי יקבלו שירות של דור 3.

לבעיות האלה, תוסיפו גם שהחל משנה שעברה, הן נאלצו לקבל “שותף חדש” שרוכב להן על האנטנות והציוד, והתוצאה הסופית, היא שהלקוח הסורי הממוצע, מתלונן בקביעות על שירות גרוע מאוד עד מחורבן ואף לא קיים לשירותי דור 4 ואפילו לשירותי דור 3.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון   קרדיט לתמונה: ענב ניוז