שר החוץ האיראני לשעבר משווה את שלטון חמינאי לתקופת שלטונו של השאה

שר החוץ האיראני לשעבר מוחמד ג'וואד זריף השווה את שלטונו של המנהיג האיראני הנוכחי עלי חמינאי לתקופת שלטונו של השאה, והוסיף כי הממשלות שלטו השמידו משאבים לאומיים והפיתוח לא יצא לפועל.

זריף כתב בעמוד האינסטגרם שלו על מה שכינה "פיוס" במדיניות החוץ, מבלי להתייחס לנושא ספציפי, וקרא ל"הבנה נכונה ובחירה חכמה", וציין כי ממשלתו של המנהיג העליון של איראן במהלך 75 השנים האחרונות הרסה את המשאבים הלאומיים של המדינה והפיתוח הלאומי לא יצא לפועל, כי רוב התכניות, במקום להתוות דרך לפצות על הפיגור ביחס ליכולות וההזדמנויות, הן הביעו את רצונותיהם של מנהיגי המדינה.

שר החוץ לשעבר אמר כי כמה פוליטיקאים איראנים ניסו בעבר "למזער את הנזק שנגרם ממהלכים שאפתניים", אך כונו "מתפשרים" ואף "בוגדים".

זריף הזהיר מפני "טורקמנ'אי" נוסף אם לא יחול שינוי בממשל במדינה.

"טורקמנג'אי" הוא הסכם שהגיע לאחר התבוסה של איראן בידי רוסיה הצארית, שבו איבדה איראן שטח אדמה גדול.

 

מוחמד ג'וואד זריף מתח ביקורת על הגישה הנוכחית של הממשל באיראן, ואמר: "המערכת הפוליטית האיראנית לא קבעה את יעדיה על פי יכולות ואמצעים, אלא ניסחה את היעדים על פי שאיפות", והסביר כי "ההשפעות של טעות זו הפכו מוחשיות במסגרת מדיניות החוץ והפנים של איראן".

זריף הטיל חלק מהאחריות למצב הקיים בארץ על האנשים, שאמר כי הם "בחרו במודע או שלא במודע את אלו שפועלים לפי שאיפותיהם, גם אם הם מזיקים, ומנגד, תיארו את אנשים שביקשו לצמצם את ההפסדים והנזקים הללו כבוגדים".

מוחמד ג'וואד זריף נחשב לאחד הדיפלומטים המנוסים במשטר האיראני, ובמהלך 8 שנות נשיאותו של חסן רוחאני מ-2013 עד 2021, הוא היה אחראי גם על משרד החוץ האיראני.

ראוי לציין שלאחר פרישת ארצות הברית מהסכם הגרעין, גברה הביקורת על ממשלתו של חסן רוחאני, בעיקר מצד ג'וואד זריף, וכמה כוחות המקורבים למשטר אף תיארו אותו כ"בוגד".

وزير الخارجية الإيراني السابق محمد جواد ظريف

קרדיט: איראן אינסיידר