Foreign Affairs: אלו 3 הבכירים הנאמנים לאיראן השולטים למעשה בעיראק

המגזין האמריקאי "Foreign Affairs" הזהיר מהידרדרות המצב המדיני והביטחוני בעיראק על רקע השתלטות הכוחות הפרו-איראניים על הממשלה, הפרלמנט, מערכת המשפט, הכלכלה והביטחון, בעוד הממשל האמריקני מתעלם, וציין כי עיראק מנוהלת כעת על ידי 3 שליטים בפועל, ואילו ראש הממשלה הנוכחי, מוחמד שיעא אל-סודאני הוא לא יותר משליט דמה.

בדו"ח שכותרתו "עיראק קורסת בשקט" – "العراق ينهار بهدوء", אמר המגזין שנראה כי עיראק על פני השטח השיגה מידה של יציבות, לאחר הקמת ממשלה אפקטיבית לאחר ואקום פוליטי של שנה, ולאחר שאלימות הטרור ירדה לרמה הנמוכה ביותר מאז פלישת ארה"ב ב-2003.

הדו"ח נזכר בנאום שנשא היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן ב-4 במאי במכון וושינגטון, בו הוא סבר שהאסטרטגיה האמריקנית המבוססת על "עמודי התווך של הרתעה ודיפלומטיה" תרמה להגבלת ההתקפות על האינטרסים של ארה"ב בעיראק, וציין שהמדד האמיתי להצלחה של ממשל ג'ו ביידן הוא הפחתת המתיחות בין ארצות הברית למיליציות הנתמכות על ידי איראן השולטות בממשלת עיראק.

הוא הזהיר כי לגישה זו עלולות להיות נזקים לטווח הארוך, שכן רצונה של וושינגטון לפיוס מנוצל על ידי בעלות בריתה של טהראן, כדי לערער את היציבות. לכן, הדיווח טוען שאולי עיראק נראית רגועה, אך היא עשויה להיות רגועה רק באופן מטעה.

הדו"ח ראה שעיראק נכנסת ל"שלב מסוכן במיוחד", שכן בעלות בריתה של איראן השיגו שליטה חסרת תקדים על הפרלמנט, הרשות השופטת והרשות המבצעת, והן מתמרנות במהירות את המערכת הפוליטית לטובתן ובוזזת את עושרה, ומזהירים כי " קריסת עיראק עלולה להוביל לערעור יציבות המזרח התיכון כולו מה שיגרום להתפשטות תופעת הפליטים והטרור.

 

השלושה  ששולטים
תחת הכותרת "ניצחון המיליציות", מזכיר הדו"ח את שלב הבחירות לפרלמנט והאירועים המדיניים והביטחוניים שלאחר מכן, את יציאתם של הסדריסטים מהמשחק הפוליטי, את השליטה בכוחות מסגרת התיאום, ולאחר מכן את הקמת ממשלתו של מוחמד שיע אל-סודאני, אך הוא מציין כי "המונופול של מסגרת התיאום על כל זרועות הממשל העיראקי מעולם לא היה בידי ממשלתה. לא היה דבר כזה בהיסטוריה של המדינה לאחר 2003".

הדו"ח קבע כי מסגרת התיאום "שולטת ברמת כוח אבסולוטית שעיראק לא הייתה עדה לה מאז ימי סדאם חוסיין, וכי אל-סודאני הוא כמו בובה", וכי "הכוחות האמיתיים הם שלושה ממנהיגים המובילים את מסגרת התיאום, והם קאיס חזאלי, נורי אל-מליקי והאדי אל-אמירי.

בינתיים, נאמר בדו"ח, ארצות הברית מוסחת מהמאבק הגיאופוליטי שלה עם סין והיא שואפת כרגע רק להפחית את המתיחות ברחבי המזרח התיכון, ללא קשר לעלות הנזקים ארוכי הטווח שיגרמו לאינטרסים האמריקאיים באזור.

"مجلة

קרדיט: אוריינט ניוז