מבזקי חדשות מהעולם ליום 3-6-2023. מתעדכן

*- הפייננשל טיימס חושף כי מנהל ה-CIA, וויליאם ברנס, קיים ביקור חשאי בסין בחודש שעבר על רקע המתיחות הגואה בין וושינגטון לבין בייג'ינג. זמן קצר לאחר מכן, הנשיא ביידן ציין כי הוא מצפה "להפשרה" ביחסים בין המעצמות.

*- שני אזרחים אוסטרים-איראנים שהיו כלואים באיראן שוחררו ועושים את דרכם לאוסטריה – כך הודיע הקנצלר קרל ניהאמר, שציין כי בלגיה ועומאן היו מעורבות במו"מ. קמרן ע'אדרי, מנהל חברת IT שנעצר בינואר 2016, ומסעוד מוסאהב, ד"ר להנדסה מכנית שנעצר בינואר 2019, הורשעו בריגול ונידונו לעשר שנים.

*- ראש ממשלת ספרד, פדרו סנצ'ז, קיווה כי הנשיאות התורנית של האיחוד האירופי, שאותה תחזיק ארצו החל מ-1 ביולי, תספק דחיפה למפלגה הסוציאליסטית השלטת לקראת הבחירות הכלליות בדצמבר. אולם השבוע נטרפו הקלפים כאשר סנצ'ז נאלץ להקדים את הבחירות ל-23 ביולי אחרי מפלה בבחירות המקומיות.

 

היום נמסר כי הממשלה ביקשה מנשיאת הפרלמנט האירופי, רוברטה מטסולה, לדחות את הנאום של סנצ'ז ב-10 ביולי שבו היה אמור להציג בפני המחוקקים את סדרי העדיפויות של הנשיאות הספרדית, בשל הקרבה לבחירות. גם באופוזיציה השמרנית הביעו עמדה דומה והנאום צפוי להתקיים בספטמבר, אולם עדיין לא ברור מי יהיה ראש הממשלה.

לפי התוכניות של הממשלה עבור הנשיאות הספרדית, אמורים להתקיים מפגשים בדרג שרים בכל הקהילות האוטונומיות שמרכיבות את ספרד, כאשר השיא הוא מפגש של 27 מנהיגי מדינות האיחוד בארמון אלהמברה בגרנדה, כאשר על הפרק אמורות להיות סוגיות של רפורמות בתקנות הפיסקליות ובשוק החשמל וחיזוק הקשרים עם מדינות אמריקה הלטינית.

*- הסוכנות המטאורולוגית של יפן דיווחה כי שלושת חודשי האביב היו החמים ביותר שתועדו מאז החלו המדידות לפני 125 שנה. הטמפרטורות במרץ, אפריל ומאי היו גבוהות ב-1.59 מעלות מהממוצע בשנים 1991 עד 2020, ובכך נשבר השיא של 1998 שבו הטמפרטורות היו גבוהות ב-1.24 מעלות מהממוצע של שלושת העשורים הקודמים. "ניתן היה לצפות לטמפרטורות הגבוהות האלה בגלל ההתקדמות של ההתחממות העולמית", נמסר.

 

*- התביעה הפדרלית בארה"ב מחזיקה בהקלטה של הנשיא לשעבר טראמפ מקיץ 2021, שבה הוא מודה שיש לו מסמך מסווג של הפנטגון לגבי התקפה אפשרית נגד איראן – כך מפרסמת רשת CNN, בהתבסס על מספר מקורות. לפי הדיווח, ההקלטה מצביעה על כך שטראמפ ידע שהמסמך מסווג, ובכך סותר את טענתו כי הוא הסיר את הסיווג מכל המסמכים שאצלו בעת שהיה נשיא.

*- עונת ההוריקנים באוקיינוס האטלנטי נפתחת מחר באופן רשמי ותימשך עד סוף נובמבר, כאשר מרבית ההערכות הנוכחיות הן כי היא תהיה נורמלית ואף רגועה יחסית לשנים האחרונות בגלל הציפייה להתפתחות של תופעת אל ניניו באוקיינוס השקט שתמתן את הטמפרטורות הגבוהות באוקיינוס האטלנטי.

לפי תחזית המינהל הלאומי לאוקיינוסים ואטמוספירה בארה"ב, צפויות 17-12 סופות שיקבלו שם (הממוצע הוא 14.4), עם 9-5 הוריקנים, כולל אחד עד ארבעה חזקים בקטגוריות 5-3. קבוצת החיזוי "סיכון סופה טרופית" (TSR) מצפה ל-13 סופות שיקבלו שם, עם שישה הוריקנים ובהם שניים גדולים.

*- הפרלמנט של לטביה בחר לנשיא המדינה את אדגרס רינקביצ'ס, שמשמש שר החוץ מאז 2011, והוא ייכנס לתפקיד מחר. רינקביצ'ס (49), שבשנת 2014 הפך לחבר הפרלמנט הראשון במדינה הבלטית שיוצא מהארון בפומבי, קיבל 52 קולות מתוך מאה חברי הפרלמנט בסיבוב השלישי.

 

*- אסטרונומים ומדענים שבחנו את המידע ממשימת הצילום האחרונה של הלוויין קפלר של נאס"א, לפני שיצא מכלל שירות באוקטובר 2018, זיהו שלושה כוכבי לכת חדשים מחוץ למערכת השמש. בסך הכל, סייע הלוויין לזיהוי של יותר מ-2,600 כוכבי לכת חיצוניים מאז שוגר במרץ 2009, חלקם דמויי כדור הארץ.

אלה הכוכבים שהתגלו: כוכב הלכת K2-416 b, שגדול פי 2.6 מכדור הארץ, מקיף כוכב מסוג ננס אדום בכל 13 יום. כוכב הלכת KA-417 b, שגדול פי שלושה מכדור הארץ, משלים הקפה של ננס אדום בכל 6.5 ימים. הכוכב השלישי, EPIC 246251988 b, גדול פי ארבעה מכדור הארץ ומקיף כוכב דמוי השמש בכל עשרה ימים.

 

*- מחזה בלתי שגרתי התרחש היום כאשר נשיא בולגריה, רומן ראדב, העניק למועמד של איחוד "אנחנו ממשיכים את השינוי – בולגריה דמוקרטית", ניקולאי דנקוב, את המנדט להקמת ממשלה חדשה, תוך שהוא מביע בפומבי את מורת רוחו מכך ומבהיר שהוא היה שמח אם המנדט לא היה ממומש, אבל הוא מחויב לתת אותו בהתאם לחוקה.

קצת רקע: הבחירות בבולגריה התקיימו ב-2 באפריל, חצי שנה אחרי הבחירות הקודמות וזו הייתה מערכת הבחירות החמישית מאז אפריל 2021 (נשמע מוכר?). האיחוד GERB-איחוד הכוחות הדמוקרטיים של רה"מ לשעבר בויקו בוריסוב סיים עם 69 מתוך 240 מושבים, ו"אנחנו ממשיכים – בולגריה דמוקרטית" של רה"מ לשעבר, קיריל פטקוב, סיימו עם 64 צירים.

מריה גבריאל, לשעבר חברה בנציבות האירופית, קיבלה ראשונה את המנדט להרכבת ממשלה מטעם GERB. היא הגיעה להסכמות עם "אנחנו ממשיכים" על הקמת קואליציה עם רוטציה בראשות הממשלה בין גבריאל לבין דנקוב, אולם הכל קרס בסוף השבוע האחרון אחרי פרשת הדלפות דרמטית.

רדוסטין וסילייב, חבר פרלמנט מטעם "אנחנו ממשיכים", הדליף הקלטות סודיות שבהן נשמע מנהיג המפלגה פטקוב טוען שנשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין, הסכימה לכאורה לסייע למדינה להיכנס לגוש מטבע היורו ואף המליצה לבולגרים "לחשוב איך הם עוקפים את התקנות".

כמו כן, ההקלטות גם הציגו את האסטרטגיה של המפלגה, שכללה בין השאר הדחה של בכירים במוסדות השלטון שקשורים לנשיא ראדב, למפלגת GERB ושל עובדים שחשודים בסיוע לביון הרוסי. פטקוב אף סיפר כי גבריאל פרצה בבכי שהביאה שהיא לא תהיה ראש הממשלה. בעקבות זאת, הקפיאו אנשי GERB את המגעים והבהירו כי יסכימו לחדש אותם רק בתנאים שלהם.

היום, הגיע דנקוב לארמון הנשיאות כדי לקבל בעצמו את המנדט להרכבתה של ממשלה חדשה. ראדב חלק לו שבחים על תפקודו כשר בממשלות קודמות, אולם מיד יצא במתקפה נגד מפלגתו כשהוא מצהיר כי "זה לא ראוי מצדי לתת לך מנדט במצב הנוכחי ואחרי הדלפת ההקלטות".

"בגלל הטרפוד של הריבונות הבולגרית, ההשמצות והטיהור המתוכנן בשירותים ובמנהל המדינה, הבקשה להתערבות בבחירות באמצעות משרד הפנים והכפשת מנהיגי המוסדות האירופיים ושמה של בולגריה", הסביר הנשיא את עמדתו. "אבל מכוח החוקה, אני מחויב להעניק לך את המנדט".

ראדב הוסיף כי "בשם השמירה על שאריות הנורמליות והאמון במערכת הפוליטית וכדי לשמר את ההגינות שלך ואת נקודת המבט הפוליטית ולשמר את התדמית של בולגריה מול שותפינו האירופיים, אני מפציר בך לשקול מחדש את הכדאיות של השימוש במנדט הזה שאמינותו כבר נפגעה".

דנקוב שמר על נימוס וענה כי "אני חושב שיש תמימות דעים שבולגריה צריכה ממשלה יציבה שתפתור את בעיות העם ותקדם את בולגריה בנתיב האירופי" וכי צריך שינויים בחוקים למאבק בשחיתות ובקוד הפלילי וגם "שינויים בחוקה כדי לחזק את מערכת המשפט, כדי להשיב לתושבים את ההרגשה שהמדינה יכולה לתת להם צדק".

אחרי הפגישה, דנקוב כבר נשמע תקיף יותר ביחס לעמדתו של הנשיא והכריז כי "אני לא חושב שהחוקה מציינת שמישהו צריך לייעץ לפרלמנט אם לבחור ממשלה או לא". הוא ציין כי הוא מעוניין לחדש את ההידברות עם GERB וכי אם המפלגות האחרות לא יסכימו למשא ומתן, ייתכן שיהיה צריך להעביר את המנדט לאדם הבא.

 

*- מטוס תקיפה A-10 של חיל האוויר האמריקאי מציג: הגרסה האווירית של לירן חולצה אפורה.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי