מבזקי חדשות ליום 3-6-2023. מתעדכן

*- הנושאים הבוערים לטיפול על שולחנו של ארדואן
עם זכייתו בקדנציה נוספת של חמש שנים כנשיא טורקיה לארדואן יש ארבעה נושאים מרכזיים ודחופים לטיפול, כך מדווחת סוכנות הידיעות הצרפתית. ואלה הנושאים:
1. האינפלציה – הבעיה הכלכלית העיקרית של טורקיה כיום כשלמדיניות שנקט ארדואן בשנים האחרונות הייתה תרומה מכרעת. האינפלציה שוחקת את כוח הקנייה של המעמד הבינוני ולפי נתונים רשמיים בחודש שעבר היא עמדה על 44%. עם זאת כלכלנים עצמאיים מעריכים כי בפועל האינפלציה היא בסביבות 115%.
2. שיקום האזורים שנפגעו ברעידות האדמה. כארבעה חודשים לאחריהן, אלפים עדיין מתגוררים באוהלים ונזקקים לסיוע הומניטרי. עלות השיקום מוערכת בכ-100 מיליארד דולר.
3. התיק הסורי – ארדואן הבטיח במהלך מסע הבחירות כי יחזיר לסוריה כ-1 מיליון פליטים שמצאו מקלט בטורקיה. כדי להקל על התהליך ארדואן יצטרך לבחון אפשרות לשקם במידה כזו או אחרת את היחסים עם משטר אסד
4. נאט"ו – טורקיה בלמה עד כה ניסיון של שבדיה להצטרף לברית ההגנה מאחר שהאחרונה לא נענתה לבקשתה להסגיר לידיה מנהיגים כורדים בכלא השבדי. בימים הקרובים מתכנסים ראשי נאט"ו וארדואן יידרש לתשובות בסוגיה.

*- ארדואן הצנוע
במשך שנים נטען על ידי האופוזיציה בטורקיה שהנשיא טאיפ רג'פ ארדואן מושחת והתעשר באופן מופלג במשך 20 שנות שלטונו. עם זאת, בפרסום רשמי אתמול על ידי הרשויות בטורקיה עולה תמונה שונה ולפיה המנהיג הטורקי צנוע יחסית.

במסגרת פרסום התוצאות הסופיות של הבחירות לנשיאות שהתקיימו השבוע פורסמה גם הצהרת ההון של ארדואן. ממנה עולה שלארדואן פקדונות בשווי 1.8 מיליון לירות (כ-90 אלף דולר) בארבעה חשבונות בנק. עוד עולה שארדואן חייב לאחיו מוסטפא ארדואן 5.4 מיליון לירות (כ-260 אלף דולר).

לפי פירוט הנכסים, לארדואן יש שני בתים ברובע אוסקודאר באיסטנבול, כל אחד בשווי של 7.7 מיליון לירות (כ-370 אלף דולר). בנוסף לכך, הוא מחזיק בשטח אדמה של 2,000 מ"ר ברובע גונישו ששוויה לפי ההצהרה 10,000 לירות (כ-550 דולר, כן זו לא טעות…).

יוזכר שלאחר שנבחר ב-2018, הצהיר ארדואן כי יש לו 6.1 מיליון לירות בחשבונות הבנק וכי הוא חייב 2 מיליון לירות לאיש עסקים בשם מהמט גור.

*- העלות המוערכת של חתונת השנה בעולם הערבי
האירוע החגיגי של השנה בעולם הערבי נערך היום בעמאן בירת ירדן כשיורש העצר הירדני חוסיין התחתן עם הסעודית רג'ווה אאל סיף. אורחים מ-70 מדינות הגיעו לאירוע שנחשב יום חג בממלכה.

העלות של האירוע אינה זולה בוודאי לכ במדינה כמו ירדן שאינה משופעת במשאבים רבים. גורמים בירדן מעריכים כי מדובר בכ-5 מיליון דינאר (כ-7 מיליון דולר) לפחות. לסכום זה יש להוסיף גם עלויות עקיפות שכן בירדן הוכרזה היום חופשה כללית והמשק ברעבו הושבת מפעילות.

*- עוני מחפיר באיראן
מסמך שפרסם מרכז המחקרים של הפרלמנט האיראני חושף את ממדי העוני הקיצוני במדינה. לפי הדו"ח כ-30% מהאוכלוסייה באיראן חיים בתנאי עוני מחפיר. בין הסיבות שצוינו למצב זה – היעדר השכלה, הרעת תנאי עבודה ומשפחות מרובות ילדים ללא מספיק הכנסות. הדו"ח הצביע על כך שאם בעבר האבטלה הייתה קשורה לעוני הרי שבאיראן של היום עבודה כבר אינה מבטיחה יציאה ממעגל העוני עקב תנאי השכר והתנאים הסוציאליים המאפיינים כיום את שוק העבודה האיראני.

מוקדם יותר השנה פורסמו הערכות כי כ-60% מכלל אוכלוסיית איראן המונה כ-85 מיליון נפש חיים מתחת לקו העוני.

מובן שהמרכז הפועל תחת הפרלמנט באיראן לא הזכיר בדו"ח שלו עוד סיבות להתפשטות העוני במדינה כמו שחיתות, ניהול כושל ועדיפויות הממשלה (למשל, תכנית גרעין על פני תכניות לצמיחה וליצירת מקומות עבודה).

*- עוד גרסה למה שקרה בגבול סוריה -לבנון
במקביל להודעות של ארגון החזית העממית של אחמד ג'יבריל כי ישראל תקפה הלילה את הבסיס בקוסאיא בגבול סוריה -לבנון והרגה חמישה מאנשיו, מקורות בלבנון מתעקשים לספק גרסה אחרת. לפי אותם מקורות, הפיצוץ נבע מ"תאונת עבודה" כשתחמושת שהייתה במקום, כולל רקטות, התפוצצה מסיבה לא ברורה.

יצוין כי אזור קוסאיא הוא אסטרטגי עבור משטר אסד בסוריה. בזמן מלחמת האזרחים הוא שימש את המשטר וכוחות חיזבאללה כדי לתקוף את האופוזיציה באזור קלמון.

 

*- חשש באמירויות: חיזבאללה מתכנן פיגוע נגד ישראלים
למרות הכחשות של משרד החוץ בביירות, נראה שהאמירויות הפסיקה להנפיק אשרות כניסה ללבנונים על רקע חשש ביטחוני. אזרחים לבנונים שניסו להוציא בימים האחרונים באופן מקוון אשרות כניסה לאמירויות נתקלו בסירוב.

לפי מקורות ערביים, הרשויות באמירויות נקטו בצעד זה עקב חששות ביטחוניים לאחר שבתקופה האחרונה אותרו תנועות והעברות פיננסיות חשודות במקביל להסתה ברשתות כנגד האמירויות על רקע הנורמליזציה עם ישראל.

ערוץ "אל-ע'אד" האמירותי אישר את הדברים ודיווח כי "איחוד האמירויות השעתה הוצאת אשרות כניסה ללבנונים עקב קבלת איומים מחיזבאללה".

*- קיפאון בייצוא הגז המצרי אבל יש גם חדשות טובות…
דו"ח חדש מצביע על סטגנציה בייצוא הגז הטבעי של מצרים ברבעון הראשון של 2023. לפי הדו"ח שפורסם על ידי "ארגון המדינות הערביות מייצאות הנפט" יצוא הגז הטבעי הנוזלי המצרי ברבעון הראשון של 2023 הסתכם בכ-1.9 מיליון טון בדיוק כמו ברבעון המקביל ב-2022. הדו"ח ציין כי הירידה בתפוקה ממספר שדות קוזזה על ידי אספקת גז "משדות אחרים באזור, במסגרת הסכמים עם חברות זרות" (במילים אחרות, ישראל).
ובתוך כך, חברת "דאנה גז" מהאמירויות הודיעה על כוונתה להתחיל בקידוח 11 בארות חדשות במצרים כבר במהלך השנה הנוכחית. הבארות הללו צפויות להוסיף עד 80 מיליארד רגל מעוקבת של רזרבות ותפוקה, כך מסרה החברה.

דאנה גז הקצתה כ-100 מיליון דולר לקדוח בארות אלו.

 

*- עיראק מהמרת על הזהב
כשהיא נעזרת בהכנסות הנפט הגדולות שלה, עיראק מפיקת הנפט מס' באופ"ק, מחזקת את עתודות הזהב שלה ובקצב מסחרר. ביום חמישי בשבוע שעבר רכשה עיראק 2.5 טון ובכך הגדילה את עתודות הזהב שלה ל-132.73 טון, כלומר הגדלה של העתודות ב-2% תוך יום אחד. לפי בכירים בעיראק, במחצית השנייה של השנה היא תרכוש עוד זהב כחלק מהאסטרטגיה שלה להגן על עצמה בעיתות של מיתון ומשבר כלכלי עולמי.

יצוין שביוני 2022 רכשה עיראק 34 טון זהב והגדילה את יתרותיה בכ-35%.

*- ידיעות סותרות לגבי הסרת איסור ישראלי על רצועת עזה
במשך שנים אוסרת ישראל על הכנסת חלפים לאופנועים ברצועת עזה. איסור זה נובע בין השאר מכך שהאופנוע הפך להיות אמצעי התחבורה הפופולרי על פעילי הטרור מכל הארגונים שם. יצוין שבתקופה בה המנהרות ברפיח פעלו ללא הפרעה הוברחו מאות אופנועים לשטח הרצועה מסיני.

אתמול הודיעו גורמים עזתיים שישראל החליטה לבטל את האיסור על הכנסת החלפים וזו תתחיל להתבצע ממעבר כרם שלום. עם זאת, בשעות האחרונות כבר מדווחים אתרי חדשות פלסטינים כי ישראל נסוגה בה מהחלטתה זו.

 

*- האם עיראק מאיימת על מצרים?
אתמול הציג ראש ממשלת עיראק פרויקט שאפתני בשם "דרך הפיתוח". מדובר במגה פרויקט תחבורתי שעלותו מוערכת בלא פחות מ-17 מיליארד דולר. הפרויקט כולל חיבור בין נמל פאו אותו מקימים העיראקים בימים אלה בדרום המדינה עד לגבול עם טורקיה. אורך הפרויקט כ-1200 ק"מ והוא משלב מסילות ברזל וכבישים מודרניים שנועדו להקל על העברת הסחורות בין אירופה לאסיה.

הפרויקט הנ"ל אמור לבסס את כלכלת עיראק שמחוץ למגזר הנפט והגז וכן להקים תשתיות שנהרסו בעשורים האחרונים כתוצאה מהמלחמות שעברו על עיראק.

סביר שהפרויקט לא יתקבל בהתלהבות אצל המצרים שכן אם יוקם לפי התכניות הוא קורא תיגר על תעלת סואץ -אחד המקורות החשובים להכנסות מט"ח עבור המשק המצרי.

בינתיים המצרים יכולים להיות רגועים שכן ראש ממשלת עיראק לא הציג את מקורות המימון של הפרויקט אך ברור שאין ביכולתה של עיראק להעמיד את כולו.

 

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון