מבצע "מגן וחץ" – תובנות ראשוניות של ראמ"ן לשעבר האלוף היימן

מנהל המכון INSS, האלוף (מיל') תמיר הימן, כתב היום לאחר פעולת החיסול של צמרת פיקוד הג'יהאד האיסלמי ברצועת עזה כדלקמן:

הסיכול המשולש הוא מימוש של העיקרון של יוזמה ולא היגררות למבצע רק כי הדם חם, וכי היה פיגוע או ירי רקטי. בעזה חשוב לפתוח מבצע עם הישג משמעותי. מדובר בשלושה פעילי ג'יהאד אסלאמי שהבכיר בהם ג׳יהאד ע׳אנם – מפקד הגזרה הדרומית האחראי על גיוס ועל סוגיות נוספות, מחבל ותיק ובעל שם בארגון.

המחוסל השני הוא חליל בהמתיני, מפקד הגזרה הצפונית ומי שהיה בעברו אמון על הירי הרקטי. שייך לדור הצעיר יותר, ולפיכך היה יוזם ופעלתן יותר בתחום הירי הרקטי. כמו כן, סוכל מי שככל הנראה פעל לליבוי הזירות האחרות ולחיבור שניסו בג'יהאד האסלאמי לייצר.

זהו המבצע השלישי שמכוון מול הג'יהאד האסלאמי והשאלה הגדולה היא האם גם עכשיו חמאס לא ישתתף. הנהגת החוץ של חמאס מאיימת שכן, אך נמתין למעשים. האירוע דומה למה שהתרחש בדיוק לפני שנתיים – גם אז הייתה מתיחות לקראת יום ירושלים, ואז הוחלט שלא לפעול באופן מקדים. הפעם האנרגיה האלימה שהייתה אמורה להצטבר עד יום ירושלים משתחררת באופן יזום, וזה טוב מאוד.

היה וחמאס יישאר מחוץ לתמונה, אנו צפויים למבצע הדומה במהותו ואורכו לקודמיו. הצטרפות חמאס, עלולה להביא לירי גם מהחזית הצפונית ולהתארכות משמעותית של המבצע.

ערים מעורבות ויהודה ושומרון היא זירה נוספת שיש לשים אליה לב, ועל אף הסיכוי הנמוך שתצטרף, היא רגישה יותר. אך גם פה לחמאס השפעה רבה, והרבה תלוי בהחלטתו על אם להצטרף או לא.

קרדיט לתמונה: המוחבאראת