קנס אמריקאי לאיראן: 1.68 מיליארד $ עבור קורבנות הפיגוע בביירות ב-1983

שופטת פדרלית בניו יורק הורתה ביום רביעי לבנק המרכזי של איראן ולמתווך האירופי לשלם 1.68 מיליארד דולר למשפחות החיילים שנהרגו בפיגוע מכונית התופת על מבנה הנחתים האמריקאי בלבנון ב-1983.

השופטת לורטה פריסקה אמרה שחוק פדרלי משנת 2019 שלל מהבנק המרכזי של איראן את חסינותו הריבונית מתביעה שביקשה לאכוף פסק דין נגד איראן על מתן תמיכה חומרית לתוקפים.

עורכי הדין של שני הצדדים לא הגיבו מיד לבקשות לתגובה.

בפיגוע על צריף חיל הנחתים נהרגו 241 אנשי שירות אמריקאיים ב-23 באוקטובר 1983.

בית משפט פדרלי פסק לטובת הקורבנות ובני משפחותיהם, וחייב את איראן לשלם 2.65 מיליארד דולר ב-2007 בגלל הפיגוע.

 

שש שנים מאוחר יותר, המשפחות ביקשו חילוט אג"ח בבעלות, לכאורה, של הבנק המרכזי של איראן, ומנוהלת על ידי Clearstream Banking, יחידה מלוקסמבורג של Deutsche Borse AG, בין השאר כדי למלא את פסיקת בית המשפט.

הבנק המרכזי של איראן אמר כי התביעה אינה קבילה על פי חוק חסינות הריבון הזר, אשר בדרך כלל מגן על ממשלות זרות מאחריות בבתי המשפט בארה"ב.

בינואר 2020, בית המשפט העליון של ארה"ב ביטל פסיקת פסק דין של בית משפט לטובת המשפחות, והורה לבחון מחדש את התיק לאור החוק החדש שאושר בחודש הקודם במסגרת חוק הסמכות ההגנה הלאומית.

פריסקה אמרה כי החוק משנת 2019 מסמיך בתי משפט בארה"ב לאפשר חילוט נכסים הממוקמים מחוץ למדינה כדי למלא פסקי דין נגד איראן במקרי טרור, אם כי חוקים אחרים כמו חוק חסינות הריבונות הזרה מעניקים חסינות.

בית משפט בלוקסמבורג הורה לקליר סטרים ב-2021 לא להעביר את הכספים עד שבית משפט באותה מדינה יכיר בפסיקה של ארה"ב, וקלייר סטרים ערער על ההחלטה.

ماذا ولماذا؟ تفجير المارينز بيروت 1983 - YouTube

קרדיט: קול לבנון  קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות