איראן מעשירה לדרגה מעל 60%.האם זה מדאיג את ישראל? מסעות נתניהו התשובה

פקיד ישראלי בכיר אמר לאתר החדשות  Axios , ביום רביעי, כי ישראל הודיעה לממשל של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ולכמה מדינות אירופיות שאיראן תיפגע אם היא תעשיר אורניום מעל לרמה של 60%.

האתר ציטט גורמים ישראלים שאומרים כי יש חשש גובר מהתקדמות בתוכנית הגרעין של איראן, ובחודשים האחרונים הגבירה ישראל את איומיה, הן בהצהרות פומביות והן בשליחת מסרים בצינורות פרטיים ,בפעולה צבאית נגד טהראן בניסיון, לכאורה, להרתיע את המדינה מלקדם את תכנית הגרעין שלה.

איראן צברה 87.5 ק"ג של אורניום מועשר ל-60%, לפי דו"ח שפרסמה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית בסוף פברואר. מומחים אומרים שאם יועשר אורניום ל-90%, הוא יתאים לייצור נשק גרעיני.

תת שר ההגנה האמריקני לענייני מדיניות, קולין קאהל, אמר בתחילת מרץ שאיראן תוכל כעת לייצר חומר בקיע לפצצה גרעינית אחת בתוך 12 ימים.

ב-CNN אומרים כי דבריו של קאל, שאמר את הדברים במהלך שימוע בוועדת השירותים המזוינים של בית הנבחרים האמריקני, הם "המטרידים ביותר" בנושא תוכנית הגרעין של איראן.

קאהל ציין כי "ב-2018, כשהממשל הקודם החליט לפרוש מההסכם, היה לוקח לאיראן כ-12 חודשים לייצר חומר בקיע לפצצה גרעינית אחת", וציין כי "זה ייקח כעת כ-12 ימים".

 

בכירים בממשל ביידן אמרו במשך חודשים ש"זמן הפריצה" (משך הזמן שאיראן תצטרך לייצר מספיק חומר בקיע לפצצה) הצטמצם לשבועות.

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית ממשיכה לעקוב מקרוב אחר הפעילות האיראנית במתקני הגרעין התת-קרקעיים שלה בפורדוב, שכללה העשרת אורניום בכמויות קטנות לדרגה של עד 84%.

"ישראל, לעומת זאת, לא רואה, בכמויות הקטנות של אורניום המועשר לדרגה של 84% כל משמעות, כי טהראן לא יכולה לעשות כלום עם חומר בכמות שכזאת", הסביר הגורם הישראלי לאקסיוס.

שני גורמים ישראלים אמרו כי ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר ההגנה יואב גלנט ביקשו משר ההגנה האמריקני לויד אוסטין, במהלך ביקורו האחרון בישראל, לזרז את מסירתם של ארבעה מטוסי תדלוק KC-46 שישראל קנתה מארה"ב בשנה שעברה.

הגורמים הוסיפו כי ישראל זקוקה למטוסים אלו, המשמשים לתדלוק מטוסי קרב, לקראת תקיפה צבאית אפשרית נגד איראן. ישראל רוצה לקבל לפחות חלק מהם עד סוף 2024. הפנטגון סירב להגיב לאקסיוס.  (קרדיט: אלחורה)

 

הערה ברקע הכתבה: אמנם לאיראן אין מספיק חומר לבניית פצצה אחת , אבל לפי קצב ההעשרה הנוכחי היא תוכל להגיע למסה הקריטית לפצצה אחת לפחות בתוך ימים , אם רק היא תחליט כך.

ישראל מודעת לכך ולכן פתח ראש ממשלתה, בנימין נתניהו, במסע דחוף אצל המעצמות במערב כדי להתריע להם שאם איראן, תחצה את הקו האדום שלה, והיא תחצה בבירור, זה רק עניין של זמן ומודיעין טוב, הרי שישראל תצא למתקפה נגד פרוייקט הגרעין אפילו אם אותן מעצמות לא תצטרפנה אליה.

גם איראן , המודעת לשיקולים של ישראל, ובהנחה שהיא לא חושבת שהכל העמדת פנים, הרי שהיא עורכת כרגע מירוץ נגד הזמן כדי לחמש את חיזבאללה והמיליציות השיעיות הפרוסות ברחבי סוריה בנשק התקפי ארוך טווח שיוכל לסייע לה בזמן מלחמה.  שיירות הנשק הזורמות בקצב גבוהה מאוד מאיראן דרך עיראק לסוריה ולבנון מעידים שהיא אכן עסוקה בהכנות לקראת מהלומה אפשרית.

קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות