צבא ארה"ב: מטוס קרב רוסי גרם בכוונה להפלת מל"ט אמריקאי בים השחור

דיווחים סותרים על פרטי התקרית בין מוסקבה לוושינגטון.. ומשרד החוץ האמריקאי מזמן את השגריר הרוסי

פיקוד אירופה של צבא ארה"ב דיווח כי מטוס קרב רוסי Su-27 התנגש במל"ט אמריקאי MQ-9 Reaper מעל הים השחור, היום, שלישי.

גנרל ג'יימס הקר, מפקד חיל אוויר  אירופה ואפריקה של צבא ארה"ב, אמר כי שני מטוסי סו-27 רוסיים "ביצעו יירוט לא בטוח ולא מקצועי" של מל"ט אמריקאי מדגם MQ-9 שפעל במרחב האווירי הבינלאומי מעל הים השחור. עוד נמסר כי אחד משני מטוסי הקרב של הרוסים "זעזע את המדחף של ה-MQ-9, מה שאילץ את הכוחות האמריקניים להפילו לים".

לדברי הגנרל, לפני ההתנגשות, שני המטוסים הרוסים השליכו מספר פעמים דלק על ה-MQ-9 וטסו מולו "בצורה פזיזה, לא שקולה מבחינה סביבתית ולא מקצועית". "האירוע הזה מעיד על חוסר יכולתם, בנוסף לטיסתם הלא בטוחה ולא מקצועית", הוסיף.

הגנרל ג'יימס הקר אמר כי "מטוסים אמריקאים ושל בני בריתם ימשיכו לפעול במרחב האווירי הבינלאומי, ואנו קוראים לרוסים לפעול במקצועיות ובבטחה".

 

גרסה רוסית לאירועים

משרד ההגנה הרוסי מצדו אמר: "זיהינו הבוקר מל"ט אמריקאי ליד חצי האי קרים", והוסיפו כי "המל"ט האמריקני טס לכיוון גבולות רוסיה וכיבה את מכשיר ההזדהות שלו".

המשרד הדגיש כי "טייסי הקרב הרוסים לא השתמשו בנשק נגד המל"ט האמריקאי", והוסיף כי "מטוסי הקרב שלנו לא נכנסו לעימות עם המל"ט האמריקאי".

"המל"ט האמריקאי גרם בעצמו לנפילתו לאחר שביצע תמרון חד", וכי "המל"ט האמריקאי איבד שליטה על עצמו ואז פגע במים".

ארצות הברית גינתה את המעשה ה"פזיז" של המטוס הרוסי אחרי שהתנגש באחד המל"טים שלה מעל הים השחור.

קרדיט: משרד ההגנה הרוסי

 

דובר המועצה לביטחון לאומי, ג'ון קירבי, אמר לכתבים כי יירוטים רוסים באזור נפוצים, אך הדבר "בולט מכיוון שהם טסו (ליד המל"ט האמריקאי) באופן לא בטוח, לא מקצועי ולמעשה, פזיז".

קירבי אישר שהנשיא ג'ו ביידן קיבל מידע כל התקרית, והוסיף כי המקרה הזה "ראוי לתשומת לב בגלל מידת הרצינות שלו". "אנחנו לא צריכים להודיע ​​לרוסים לפני שאנחנו טסים במרחב האווירי הבינלאומי, זה לא נדרש ואנחנו לא עושים זאת", הוסיף.

מחלקת המדינה האמריקנית הודיעה על זימון השגריר הרוסי לאחר התקרית.

התקרית באה על רקע הסלמה במתיחות בין רוסיה לארה"ב על רקע המלחמה באוקראינה. ארצות הברית משתמשת במל"טים מדגם ריפר לצורך מעקב ותקיפות, והיא פועלת כבר תקופה ארוכה מעל הים השחור כדי לפקח על כוחות הצי הרוסי, בעוד המתיחות גדלה באזור מאז פרוץ המלחמה באוקראינה לפני שנה.

מל"ט ריפר:

צעדת אמריקן ריפר (ארכיון)

קרדיט: אלערביה    קרדיט לתמונה: דובר הצבא האמריקאי