השבוע שבין ה-2.3.22 ל- 9.3.23 אצל שכנינו הפלסטינים

גם השבוע המתיחות והאלימות ברחבי איו"ש נמשכים ברמה גבוהה. התחושה הכללית, שחלה ירידה מסויימת בהיקפה, הינה בעיקרה טעות הנובעת מכך שצה"ל צמצם במידה ניכרת את פעילותו במוקדי הטרור, למינימום. עדיין, בפעולה נרחבת בג'נין חוסל המחבל שביצע את הפיגוע בחוארה בו נרצחו האחים הלל ויגל יניב הי"ד, ויחד עמו עוד 5 מחבלים, מרביתם פעילי פת"ח וחלקם אנשי מנגנוני הבטחון של הרש"פ שניסו לגונן עליו, כאשר בחמא"ס והג'האד האסלאמי מנסים לנכס לעצמם חלק מה"שהידים". הפעולה בג'נין לוותה בחילופי אש עזים ושני אנשי ימ"מ נפצעו, האחד באורח קל והשני באורח בינוני ופונו במסוק לבית החולים. במקביל, בשכם עצרו כוחותינו 3 מבניו של המחבל מחוארה וגם שם נעשה הדבר תחת אש עזה של המחבלים, אך ללא הרוגים פלסטינים או נפגעים מהצד הישראלי.

הנה תמונות מהפעולה בג'נין:

 

יצויין, כי בהלווית המחבל המרצח מחוארה הושמעו סיסמאות בזכות החמא"ס ומחמד דיף, מה שהביא את מנגנוני הרש"פ להשליך רימוני הלם לעבר המשתתפים, ששמטו בבהלה את הגופה. בהמשך, הגיעו אלפים להלוויה, שהפכה באחת להפגנה נגד הרש"פ. על רקע הארוע התקיימו הפגנות נגד הרש"פ במספר ערים נוספות ובהם ג'נין, בית לחם, טול כרם וחברון. בכירים בפת"ח בשכם האשימו את החמא"ס בניצול ההלויה למטרות פוליטיות, תוך יצירת קרע פנימי. כן עצרו מנגנוני הרש"פ חלק ממשתתפי ההלוויה וההפגנות, חלקם הגדול דוקא אנשי פת"ח.

הנה תמונות מההלויה:

 

בתקשורת האופוזיציונית, ניכר נסיון ל"תקוע טריז", בשורות הפת"ח, כאשר בצד השללי כביכול שמסכים להמשך התיאום הבטחוני עומדים חסין אלשיח', הממונה על התחום האזרחי ומזכיר הועד הפועל של אש"ף ומאג'ד פרג' מפקד המודכ"ל, הפועלים בגיבוי מסויים של אבו מאזן, בעוד חלק ניכר מיריביהם מוצגים כשותפים לעמדת האופוזיציה וארגוני הטרור.
בכפר ג'בע שבגזרת ג'נין, חוסלו היום (09 מרץ) לפנות בוקר 3 מחבלים, במהלך חילופי אש עם כח צבאי שנכנס לעצור חולית ג'האד אסלאמי, האחראית למספר פיגועי ירי באזור. גם במחנה הפליטים עקבת ג'בר ביריחו התפתחו חילופי אש עזים, בעת מיפוי בית המחבל שברצח את אלן גנלס הי"ד בצומת בית הערבה בשבוע שעבר.

התמונות מהפעולה בכפר ג'בע.

 

בנוסף נרשם הרוג פלסטיני בעיירה עזון שבגזרת קלקיליה, לאחר שהשליך בקבוקי תבערה לעבר חיילי צה"ל שפעלו באזור. פיגוע ירי בוצע ליד בית חגי שמדרום לחברון, שם נפצע אזרח ישראלי באורח קל. ליד יקיר נרשם גם כן פיגוע ירי ללא נפגעים. פיגוע דקירה בוצע בכפר פונדוק, ואזרח ישראלי נפצע כתוצאה ממנו באורח בינוני, ואילו המחבל נמלט. כן נרשמו מספר רב של פיגועי ירי לעבר מחסומים ועמדות צה"ל, ולעבר ישובים ישראליים ברחבי יהודה ושומרון, רובם ממרחק ובאופן לא יעיל. בין היתר נורתה אש לעבר ראש מועצת שומרון יוסי דגן בעת שסייר עם תיירים במצפה יוסף, המשקיף על העיר שכם. כפי שציינו, על תקריות של יידוי אבנים, בקבוקי תבערה וכד' כבר ממש אין טעם לדווח, אבל אלה הפכו לנחלת היומיום של מי שנעים ברחבי יהודה ושומרון (כולל שניים מילדי כותב שורות אלה, שנסעו בכפר חוארה ביום פורים, ובחסדי ה' יצאו רק בפגיעות קלות, ונזק לרכוש).

לא פלא שיותר ויותר לוקחים את החוק לידיים, כמו לדוגמא בתקרית הזו בכפר חוארה, כשמנגד, מפעילה הרש"פ מיליציות אזרחיות להתגוננות, אבל גם לפגיעה במתישבים:

 

ובחמא"ס, כבר מדגישים שחודש הרמדאן הקרב יהיה אלים, וכנראה יכלול סבב לחימה נוסף מהרצועה. כדי להראות רצינות, הם מגבירים את ירי הרקטות לעבר הים, בנוסף לירי בודד של רקטה לעבר ישובי עוטף עזה, שישראל נמנעה מלהגיב עליו. כן נעשה נסיון להפעיל מטען לעבר דחפור ישראלי בגבול הרצועה, ללא נפגעים. בתגובה ירה טנק ישראלי מספר פגזים לעבר עמדת חמא"ס נטושה בסמוך, בבוקר שלמחרת הארוע. שגריר קטר לרש"פ הגיע לארץ וניהל שיחות עם בכירים במערכת הבטחון הישראלית, טרם שיצא לרצועה לשיחות במטרה למנוע התלקחות. ברקע טענו אנשי החמא"ס והג'האד האסלאמי, כי שיחות תיווך והרגעה שניהלו אנשי המודיעין המצרי מולם לאחרונה, הסתיימו בכישלון.
במישור הפנימי, יצויין, נצחון ל"שביבה" של הפת"ח, בבחירות אוניברסיטת חברון- 25 מושבים מול 16, מושב אחד לחזית המאבק העממי, ואפס לגוש המשותף של החזיתות העממית והדמוקרטית. גורמי האופוזיציה טוענים שזוהי תוצאת מעורבות רבה של מנגנוני הרש"פ בבחירות, שהביאה לאחוז הצבעה נמוך מאוד (53%), ומציינים שלמרות זאת, חל גידול ניכר בכוחה של החמא"ס במוסד מ- 11 ל-16 מושבים, וירידה בכוחם של אנשי הפת"ח מ-30 ל- 26.

הנה תמונות מחגיגות הנצחון של הפת"ח, שכללו כצפוי לא מעט ירי באויר כמיטב המסורת:

 

לצד זאת, התקיימו בחירות ללשכה המדינית של הג'האד האסלאמי: זיאד אלנח'אלה נבחר מחדש לכהונה שניה כמזכ"ל לאחר שאף אחד לא התמודד מולו. בזירת עזה הוצא ח'אלד אלבטש מהלשכה ונבחרו אליה וליד אלקטטי, נאפד' עזאם, אחמד מדלל, יוסף חסאינה ומחמד חמיד. בזירת החוץ נבחרו אכרם עג'ורי, מחמד אלהנדי, עלי אבו שאהין ואחסאן עטאיא.
סכסוך חמולות בכפר קטנה, צפונית מערבית לירושלים הסתיים ברצח בן הכפר בדקירות סכין, ע"י תושבים מהכפר הסמוך אלקביבה. בתגובה הציתו בני משפחתו את בית הרוצחים ומספר כלי רכב. גם בכפר תפוח שבגזרת חברון, נרצח אדם בסכסוך חמולות, ונפצעו נוספים, ובכפר שוקבא, מערבית לראמאללה נפצעו מספר אנשים בסכסוך חמולות מקומי.  התמונות מהצתת הבית באלקביבה.

 

בתחום הכלכלי: שביתת המורים נמשכת, עד כדי סכנה למבחני גמר השנה, והבגרויות. במקביל, מצטרפים ארגונים נוספים, ובראשם המהנדסים למחאה נגד הרש"פ, בשל קיצוץ השכר, ומסרבים להשתכנע מטענות ממשלת הרש"פ, שבשל קיזוז כספי תמיכת הרש"פ במשפחות המחבלים אין בכוחה לשלם משכורות מלאות. ממשלת הרש"פ אמורה להתכנס היום (09 מרץ) לדיון חירום לבחינת דרכים להשגת הסכם עם האיגודים, לאחר סבב שיחות שקיים מאג'ד פרג', מפקד המודכ"ל עם ראשי האיגודים. חסין אלשיח', השר לעניינים אזרחיים טען שישראל התחייבה בפסגת עקב לבטל את הקיזוז, אך לא עמדה בהתחייבות זו. התמונות מהפגנת תמיכה במורים בחברון

 

עד כאן להשבוע- שבת שלום

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש    קרדיט לתמונת השער: רשתות חברתיות