דו"ח מודיעיני מערבי: איראן החלה לשלוח טונות של נשק לרוסיה

גורם ביטחוני אישר כי לאחרונה הגיעו ספינות איראניות הנושאות את דגל רוסיה. תמונות לוויין תיעדו את אספקת הנשק.

גורם ביטחוני יודע דבר אמר כי איראן סיפקה בחשאי לרוסיה כמויות גדולות של כדורים, טילים ומרגמות למלחמתה באוקראינה, ומתכננת לשלוח עוד. המקור הוסיף לרשת "סקיי ניוז" הבריטית כי שתי ספינות משא שהפליגו תחת דגל רוסיה יצאו מנמל באיראן בינואר, לכיוון רוסיה מעבר לים הכספי כשהן נושאות כמעט 100 מיליון כדורים וכ-300,000 פגזים.

המקור אישר כי במשלוחים נכללו תחמושת למשגרי רקטות, מרגמות ומכונות ירייה, והוסיף כי מוסקבה שילמה עבור התחמושת במזומן.

מקורות ביטחוניים מערביים חושדים שאיראן שולחת תחמושת לרוסיה כדי לסייע בחידוש האספקה לכוחות שבקו החזית באוקראינה, שם מאמינים שהאספקה ​​הרוסית אוזלת לאחר יותר משנה של מלחמה.

זום תמונות לוויין (לפי סקיי ניוז)

קרדיט: סקיי ניוז

 

סיוע זה מגיע בנוסף לסיוע קודם ששלחה טהראן, שסיפקה למוסקבה מאות מל"טים מתאבדים, שמילאו תפקיד מרכזי בפגיעות בתשתית האנרגיה של אוקראינה.

הגורם הביטחוני אמר כי "רוסיה ממשיכה להשתמש באיראן כבסיס עורפי", ותיאר את היחסים הצבאיים ההדוקים בין שתי המדינות כטובים.

גורמים במערב ואוקראינה גם הזהירו כי איראן עשויה לספק לרוסיה טילים בליסטיים קטלניים יותר, אך אין אישור לכך עד כה.

בנוסף לתמיכה האיראנית, החשש גובר בבירות המערב מהאפשרות שסין עלולה להתחיל לספק נשק לרוסיה, מהלך שארה"ב הזהירה שיהיו לו "השלכות חמורות" על בייג'ין.

סין הכחישה ידיעות אלו.

 

ספינות משא 'סודיות'

הגורם הביטחוני אמר כי שתי ספינות המשא הציבוריות המעורבות לכאורה בהובלת תחמושת מאיראן לרוסיה ,הפליגו תחת דגל רוסיה.

המקור אמר שהוא מאמין שאחת משתי הספינות יצאה מאיראן בסביבות ה-10 בינואר, והשנייה בסביבות ה-12 בינואר. לפי הגורם, ההערכה היא ששתי הספינות נשאו כ-200 מכולות עמוסות בנשק.

הגורם אמר כי הם בטוחים בהערכתם לגבי כמות התחמושת המועברת. הוא הוסיף כי "200 מכולות על סיפון שתי ספינות מסוגלות לשאת את כמות התחמושת הזאת".

מצוטט מסקיי ניוז

מצוטט מסקיי ניוז

קרדיט לתמונות: סקיי ניוז

 

תמונות לוויין

אתר העוקב אחרי תנועות הספנות העולמית –  MarineTraffic הבחין בשתי הספינות בנמל אמיראבאד של איראן בים הכספי ב-9 בינואר. תמונות לוויין מיום המחרת שהגיעו לידי הרשת מראות שלפחות אחת מהספינות עדיין נמצאת בנמל. על פי נתוני המעקב הימי, אניית ה-Musa Jalil יצאה מהנמל בסביבות השעה 10 בבוקר שעון מקומי ב-10 בינואר.

ב-12 בינואר, שוב על פי נתוני המעקב, שתי הספינות עצרו מול חופי טורקמניסטן לכמה ימים, ואז הפליגו על פני הים הכספי והגיעו לנמל הרוסי אסטרחאן ב-27 בינואר. הן שהו בנמל מספר ימים לפני שעזבו ב-3 בפברואר, על פי נתוני המעקב.

המקור ציין כי המשלוח היה, ככל הנראה, מורכב מכ-100 מיליון כדורים בגדלים שונים – 5.56 מ"מ, 7.62 מ"מ, 9 מ"מ, 12.7 מ"מ ו-14.5 מ"מ – לשימוש בכלי נשק כגון אקדחים, רובי סער ומקלעים.

הספינות נשאו גם מגוון אמצעי לחימה אחרים, כולל כמעט 300,000 פגזים, כגון רימוני 40 מ"מ לרומי רימונים, טילים נגד טנקים בקוטר 107 מ"מ ומרגמות בגדלים שונים – 60 מ"מ, 81 מ"מ ו-120 מ"מ, וכן רקטות. ארטילריה 130 מ"מ , 122 מ"מ, 152 מ"מ ופגזי שריון 115 מ"מ ו-125 מ"מ.

בנוסף, אמר המקור, היו על הסיפון כ-10,000 אפודים חסיני כדורים וקסדות. הגורם הוסיף כי "רוסיה שילמה את מחיר התחמושת במזומן, ובכך עקפה את הסנקציות המערביות נגדה, תוך התעלמות מהסנקציות שהוטלו על איראן".

הגנרל סר ריצ'רד בארונס, קצין צבא בריטי בכיר לשעבר, העיר כי שליחת 300,000 פגזים מאיראן, על אף שהיא מועילה לרוסיה, לא תישאר זמן רב בהתחשב בקצב האש. הוא הוסיף כי, לעומת זאת, אם סין תחליט להעמיד את מלאי התחמושת העצום שלה לרשות מכונת המלחמה של הנשיא פוטין, המצב יהיה "קשה מאוד לאוקראינה".

קרדיט: אלערביה וסקיי ניוז