השבוע שבין ה-29.12.22 ל- 4.1.23 אצל שכנינו הפלסטינים

עימותים וחילופי אש עם מחבלים בשכם וג'נין במהלך פעילות למעצר מבוקשים. בכפר דאן שליד ג'נין התפתח קרב יריות בו נהרגו שני מחבלים, אחד מהם בן הכפר, והשני מהעיירה אליאמון, הסמוכה. זאת, לאחר כניסת כח צבאי לכפר כדי להרוס את בתי שני המחבלים בני הכפר, האחראים לרצח סגן מפקד סיירת הנח"ל בר פלח הי"ד, בפיגוע סמוך למעבר ג'למה.

הנה תמונות מפיצוץ אחד הבתים:

https://www.facebook.com/100000495733391/videos/2884564181686980?idorvanity=357103281849

עימותים אלימים, שכללו חילופי ירי מול מחבלים, התפתחו בעוד שורה של מקומות ובהם הכפרים קליל בגזרת שכם, בית רימא שמצפון לראמאללה, כפל חארס שמצפון לאריאל שם הושלכו מטעני נפץ לעבר מאבטחי כניסת המתפללים לקבר יהושע בן נון, בג'נין, שכם, ראמאללה, בקבאטיה שליד ג'נין, שם נפצע חייל צה"ל, באורח קל עד בינוני, כשנאבק עם מחבל שניסה לחטוף את נשו. במחנה הפליטים דהישה נהרג אחד המתפרעים. החזית העממית טענה שמדובר באחד מאנשיה. הרוג נוסף נרשם במחנה הפליטים בלאטה, נער בן 16 ששימש כ"תצפיתן" של המחבלים וחוסל.

הנה תמונות מחילופי האש בבלאטה:

 

ברקע: איומי נקמה של החמא"ס והגא"פ, וגינויים מצד הרש"פ, לאחר שהשר לבטחון לאומי איתמר בן גביר עלה להר הבית. משך מספר שעות חגגו הפלסטינים על הצלחתם ל"קפל" את ישראל ולדחות את העליה, טרם שנודע להם שהשר עלה להר בפועל. בנסיון להפגין עשיה, בלא לשבור את הכלים נורתה רקטה בודדת מרצועת עזה, אך זו נפלה בשטח הרצועה גם כן. נגיד מיד, שאם החמא"ס או הג'האד היו רוצים בכך, הרקטה היתה עוברת את הגדר ללא בעיות.
מנגד, ניכרת שביעות רצון ברש"פ מהחלטת האסיפה הכללית של האו"מ לפנות לבית הדין הבינלאומי בהאג, כדי שיקבע האם ישראל מנהלת מדיניות סיפוח כלפי יהודה ושומרון תוך הפרת החוק הבינלאומי. בתוך כך, יו"ר הרש"פ ודובריו מדגישים שכינון הממשלה החדשה בישראל לא ירתיע אותם ממאבק נגד הכיבוש הישראלי בכל האמצעים. גורמים ברש"פ העריכו שישראל תנקוט צעדי גמול כנגד הרש"פ וטענו שמהלך כזה יסמן את קץ "התיאום הביטחוני" מול ישראל.

ועוד השבוע: היום (05 ינואר), שוחרר מהכלא כרים יונס, הותיק באסירים הבטחוניים, תושב כפר ערה במשולש, ומי שרצח יחד עם בן דודו מאהר, האמור להשתחרר גם כן בימים הקרובים, את חייל צה"ל אברהם בלומברג הי"ד. עונשו נקצב ע"י הנשיא לשעבר שמעון פרס, כחלק מהסכם עם הרש"פ, בתמורה לחידוש מו"מ על כלום. בכפרו הוכנה לו קבלת פנים של גיבורים, שסוכלה בחלקה לאחר שכוחות המשטרה החרימו את הכרזות וחלק מהאביזרים לחגיגה, אבל אל דאגה הכל יאורגן מחדש תוך זמן קצר למרבה הצער.

הנה תמונות מקבלת הפנים למנוול:

 

יום הפת"ח (01 ינואר, בו ביצעו פעילי הארגון את הפיגוע הראשון שכוון כנגד המוביל הארצי) צויין בעזה בטקסים נפרדים. אלפים מאנשי דחלאן חגגו מול אנדרטת החייל האלמוני שבלב הרחוב הראשי של עזה עומר אלמח'תאר. מאות אלפים מאנשי אבו מאזן, ברחבת "אלכתיבה", מול המבנה ששימש בעבר את המושל המצרי של רצועת עזה. במהלך עצרת זו ניסו, חלק מעובדי המנגנון הציבורי של הרש"פ לשעבר לתקוף את אחמד חלס, מזכ"ל הארגון לשעבר, במחאה על הקפאת שכרם בידי הרש"פ, והוא חולץ בעזרת אנשי מנגנוני החמא"ס. בארוע נפצעו 18 משתתפים, לאחר שתרני דגלים נפלו . ועדיין ניתן לאמור שבקרב על מספר הנוכחים בעצרות, ניצחו אנשי אבו מאזן את אנשי דחלאן ב"נוק אאוט", אבל גם אנשי דחלאן הוכיחו שיש להם לא מעט תומכים ברחוב העזתי.

הנה תמונות:

 

באיו"ש: עצרת בהשתתפות פתחי ח'אזם, שבנו ביצע פיגוע רצחני ברחוב דיזנגוף ובן שני נהרג בעימות עם כח צה"ל בג'נין, לצד מחמוד עאלול, סגן יו"ר הפת"ח נערכה בחמישי שעבר (29 דצמבר). אבו מאזן הסתפק בהדלקת לפיד והנחת זר על קבר ערפאת במקאטעה בנוכחות מצומצמת יומיים לאחר מכן, על רקע חששו מהקורונה וגילו המתקדם. במהלך הארוע הביע רצון בחידוש הדיאלוג הבינאירגוני להשבת האחדות בקרב הפלסטינים.

הנה תמונות מעצרת הפת"ח בראמאללה:

 

עצרות נוספות נערכו בכל הערים המרכזיות באיו"ש. בבית לחם, תהלוכה לציון יום ייסוד הפת"ח התפתחה לעימותים עם מנגנוני הרש"פ, לאחר הגעת חמושים לארוע. בעקבות התקרית, תבעו אנשי "גדודי אלאקצא" בבית לחם את הדחת מפקד הבטח"ל בגזרה. במקביל התפרסם גילוי דעת מטעם גדודי חללי אלאקצא" באיו"ש המעלה על נס את המאבק המזויין לשחרור כל פלסטין מהים ועד הנהר על בסיס העיקרון: "מה שנלקח בכח לא יוחזר אלא בכח".

הנה תמונות מהעימותים בבית לחם:

 

ובחברון: פתחו חמושים באש לעבר בניין העיריה. הרקע, לא ברור. נגרם נזק למבנה. ראש העיריה תיסיר אבו סנינה טען שזהות היורים ידועה והם יעצרו בקרוב.

הנה תמונות מהפגנת תמיכה בעיריית חברון בעקבות תקרית הירי:

 

ועוד מחברון: גורמים שונים בעיר קראו להחרמת סניף רשת "קנטאקי פרייד צ'יקן", המקומי, לאחר שפיטר עובד, בעקבות מעצרו בידי מנגנוני הרש"פ. במקביל הפגינו בני חמולת קואסמה בחברון, במחאה על מעצר אחד מבני החמולה בידי מנגנוני הרש"פ, מה שהביא למעצר כמה מבני החמולה מיידית בידי המנגנונים.
ולסיום: במוצ"ש יצויין חג המולד של העדות המזרחיות, המהוות את רוב האוכלוסייה הנוצרית באיו"ש. כמו בחג מולד של העדות המערביות, גם באירוע זה יתקיימו טקסים ותהלוכות בנוכחות בכירי הרש"פ, ובכך תבוא לקיצה עונת חגי המולד.

הנה תמונות מחגיגות תחילת השנה האזרחית ברחבת כנסיית המולד בבית לחם:

עד כאן להשבוע- שבת שלום

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש    קרדיט לתמונת השער: אלערביה