ציור מהמאה ה-17 שנבזז מבעליו היהודי ע"י הנאצים הוחזר ליורשים

ציור מהמאה ה-17 שנבזז מבעליו היהודי, אספן האמנות ההולנדי ז'אק גודסטיקר, במלחמת העולם השנייה על ידי מפקד חיל האוויר של גרמניה הנאצית, הרמן גרינג, הוחזר לאחרונה ליורשים החוקיים ובשבוע הבא הוא יועמד למכירה פומבית בבית המכירות סותבי'ס בלונדון.

היצירה "נוף על נהר וכט עם טירת ניינרודה מעבר" של הצייר ההולנדי, סלומון ואן רויסדאל, הייתה בבעלותו של גודסטיקר, מאספני האמנות הבולטים באירופה לפני המלחמה, עד שנבזזה על ידי הנאצים באמסטרדם ביולי 1940. גודסטיקר עצמו, שסייע ליהודים להימלט מרדיפות הנאצים, ניסה לברוח בסירה לבריטניה במטרה להגיע לארה"ב, אולם טבע בדרך.

הציור הגיע לידיו של גרינג שהחזיק באוסף מקוטלג של כ-1,400 יצירות אמנות גנובות. כאשר הצבא האדום התקדם בתוך גרמניה, היצירות הועברו למקום מסתור בגבעות ליד ברכטסגדן בבוואריה. עם תום המלחמה, הציור התגלה על ידי אנשי יחידת המונומנטים של בעלות הברית, אולם הועבר לידי ממשלת הולנד ומאז נמכר כמה פעמים.

ג'ורג' גורדון, מומחה ליצירות עתיקות בסותבי'ס, הוא שהצליח להשיב את הציור לבעליו החוקיים. גורדון בחן את היצירה ומצא עליה תווית עם המספר 2772, שתאם את הקטלוג של האוסף של גודסטיקר שהיה ברשותו בעת שנמלט מהולנד. בנוסף, היה על גב הציור מספר שקציני המונומנטים כתבו בעיפרון.

לוסיאן סימונדס, ראש מחלקת ההשבה לבעלים של סותבי'ס, סיפר לטיימס כי הבעלים הנוכחי שיתף פעולה כאשר נודע לו למי שייך הציור. "כמעט בכל מקרה, האדם שמביא לנו את היצירה הוא קורבן חף מפשע כמו קורבן השואה", אמר. הציור יועמד למכירה ביום רביעי וההערכה שהסכום תמורתו יעמוד על 200-300 אלף פאונד.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי    קרדיט לתמונה: ויקיפדיה