סיפור בלשי-היסטורי-מודיעיני: פוענח מכתב בצופן בן 500 שנה

חוקרים בצרפת הודיעו השבוע כי הם הצליחו לפענח את הצופן במכתב בן קרוב ל-500 שנה שבו קרל החמישי, קיסר האימפריה הרומית העתיקה ומלך ספרד, הביע את חששותיו לגבי האפשרות של התנקשות בחייו והתייחס ליחסים המתוחים מול מלך צרפת, פרנסואה הראשון.

המכתב ששלח קרל החמישי לשגריר שלו בצרפת, ז'אן דה סנט-מוריס, בפברואר 1547 שכב במשך מאות שנים בספריית סטניסלב בנאנסי עד שבשנה שעברה הוא התגלה על ידי ססיל פיירו, קריפטוגרפית מהמכון הלאומי למחקר במדע דיגיטלי ובטכנולוגיה ששמעה על המכתב בארוחת ערב בשנת 2019.

פיירו ניסתה לפענח את המכתב המוצפן בן ארבעת העמודים בעצמה, אולם אחרי שגילתה כי המשימה מורכבת פנתה לסיוע של פייריק גודרי ופול צימרמן, עמיתיה במעבדה שגם הם קריפטוגרפים ומדעני מחשב. הצוות זיהה כי המכתב כלל כ-120 סמלים שונים עבור 26 אותיות בלבד והבין כי "זה יותר מסובך ממה שציפינו".

פריצת הדרך הגיעה בסיוע של קמיל דסנקלו, היסטוריונית וחובבת קריפטוגרפיה שהפנתה את שלושת החוקרים למכתב אחר של השגריר שגם היה מוצפן באופן דומה. השוואת המכתבים, והגילוי כי הנמען במכתב של השגריר גם שרטט סוג של קוד תמלול בשוליים, סייעו לפענח את הקוד המסתורי במכתב של המלך אחרי חצי שנה של עבודה מאומצת.

במכתב, קרל החמישי ציין כי הוא מעוניין בשמירת השלום עם פרנסואה הראשון, וזאת מבלי להיראות חלש, וביקש מהדיפלומט שלו לעדכן אותו על כל התפתחות פוליטית. המכתב גם כלל התייחסות שקיבל כי אחד מאנשיו של המלך הצרפתי גם מתכוון לרצוח את קרל החמישי, אולם השגריר הרגיע כי זו רק שמועה.

החלק האחרון של המכתב עסק בסכסוך המתמשך בין קרל החמישי לבין ברית שמלקלדן, ברית צבאית של נסיכים שתמכו ברפורמציה ושאפו להפיל את האימפריה הרומית הקתולית, ובו הביע הקיסר את רצונו כי העימות בין הצדדים יגיע לסיומו. "עבור היסטוריונים, זה מסמך יקר ערך", אמרה דסנקלו שהביעה תקווה כי עוד מסמכים ייחשפו בשנים הקרובות.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי