"לווייתן ריגול" .. עתיד חדש מחכה ל"ולדמיר" הרוסי

לאחר שעורר סערה ברחבי העולם ב-2019 עקב חשד למעורבותו בריגול למען רוסיה, "לוויתן הריגול" מחכה בימים אלו לבשורות טובות.

לפי העיתון הבריטי The Guardian , הלוויתן שזכה לכינוי "ולדמיר", לוויתן לבן שנמצא באפריל 2019 מול חופי נורבגיה, עשוי להישאר בשמורת טבע המאפשרת לו "לתקשר" עם לווייתנים אחרים לאחר שהפך למטרד לדייגים.

"ולדמיר" נמצא בסמוך לאי הדייגים אנגוויי, שבנורבגיה, אי ארקטי המרוחק כ-450 קילומטרים מהעיר מורמנסק, שבה שוכן הצי הצפוני הרוסי. 

הלוויתן משך תשומת לב מכיוון שהיה באינטראקציה עם סירות דייגים נורבגיות וסירות תיירים, אך הוא גם עורר חשדות, שכן הוא עונד אוכף שעליו כתוב "ציוד סנט פטרסבורג", והתקשורת דיברה על "לווייתן הריגול".

אנשי שימור אמרו שהוא נמצא תחת איום מצד מגדלי דגי הסלמון מכיוון שהוא מבלה את זמנו ליד הרשתות שלהם, באכילת דגים שטעם הסלמון מושך אותם. 

איש העסקים הבריטי, אדם ת'ורפ, כל כך התרגש מהסיפור שלו, שהוא מנסה כעת לגייס כספים כדי ליצור את מקלט הלווייתנים הראשון בעולם במים הפתוחים בפיורדים הנורבגיים. 

העבודות אמורות להתחיל בשמורה ששטחה 500 דונם, ליד האמרפסט, בתחילת השנה הבאה. 

איל הנדל"ן לשעבר הקים את קרן הצדקה OneWhale, שמממנת כיום את הניטור וההגנה על "ולדמיר", ומימנה מחקרים המאפשרים את הקמת השמורה הזו.

"כולם התאהבו בלווייתן הזה מסרטוני יוטיוב", אמר ת'ורפ, "קראתי עליו בנשיונל ג'יאוגרפיק ב-2019. יש לו אישיות נהדרת. חשבתי שאם נוכל ליצור מקלט שיגן על הלוויתן מתנועת סירות , אז השגנו את מטרתנו. זה אומר שהוא יוכל לצוד בעצמו ולנהל חיים נורמליים ככל האפשר".

הפרויקט מקווה לאפשר ללווייתנים לחפש את עצמם, לקיים אינטראקציה זה עם זה, ובסופו של דבר לשחרר אותם בחזרה לים.

هفالديمير