עיתונים באיראן מקטרים שרוסיה מסבכת את איראן בגלל אוקראינה

חוסר הרצון של האירופים לנהל משא ומתן עם איראן, שביעות רצונה של רוסיה מפניית העולם להטלת סנקציות נגד טהראן והעתיד של ההפגנות באיראן הן כותרות העיתונים של איראן שפורסמו ביום שבת האחרון ה-22 באוקטובר.

העיתונים הרפורמיסטיים התייחסו לעמדות מדינות אירופה בנוגע לאיראן, לאחר שלפני מספר חודשים היו בין התומכים החזקים בהחייאת הסכם הגרעין ועידוד איראן להיכנס במהירות למשא ומתן בונה שאמור היה להסתיים בהסרת האמברגו הכלכלי על איראן. 

עם זאת, עיתונים אלו טוענים כי טעויות מבית ופעולות של מדינות אחרות, במיוחד רוסיה, בחו"ל ,הובילו לחוסר האפשרות להגיע לפתרון דיפלומטי  והביאו את האירופאים להקשחת עמדתם כלפי איראן ואף דרשו להטיל עוד סנקציות ולחצים כלכליים על המשטר האיראני.

העיתון "ארמן אמרוז" ציטט את מנהל הקרן הרוסית לביטחון לאומי לאנרגיה, שקבע כי המשך והחמרת הסנקציות נגד איראן הם אינטרס של רוסיה שכן היא תכפיל את הנוכחות הרוסית בתעשיית הנפט והגז האיראנית.

ואילו העיתון "מרדם סלארי" בעיתונו כותרת וכתבה מודגשת: "הבגידה של רוסיה באיראן על ידי הפיכת איראן לשותפה במלחמה נגד אוקראינה". המשטר האיראני מנסה לסדר את הדברים ולא לאפשר לרוסיה להשיג את מטרותיו על ידי שיתוף פעיל של איראן במלחמה נגד אוקראינה.

בהקשר לא רחוק, כמה עיתונים דיברו על השינוי ביחסן של מדינות אירופה לאיראן עקב משבר המל"טים האיראניים, שרוסיה משתמשת בהם במלחמתה נגד אוקראינה, וכן "דיכוי ההפגנות באירן".

העיתון "ארמן מלי" כינה את השינוי הזה בגישות האירופיות וכתב: "אירופה מפנה עורף למשא ומתן", וציין כי האירופים החלו להאמין שטהרן, על ידי שליחת מל"טים לרוסיה, מפרה את החלטת מועצת הביטחון של האו"ם. 2231.

באשר להפגנות שהשבוע הרביעי שלהן עומד להסתיים, הן זכו לחלק קטן מהסיקור בעיתונים של אותו יום, שם מנסים לטעון שההפגנות העממיות דועכות, תוך הכרה שהן עלו למדינה בהפסדים רבים מבחינה כלכלית, פוליטית וחברתית, כאשר הפופולריות של המשטר נשחקה יותר ויותר לאחר הפעלת אלימות קשה נגד המפגינים, כמו גם הגברת הלחץ והגינוי הבינלאומיים, בנוסף להשלכות הכלכליות הגדולות של ניתוק האינטרנט ועצירת החיים הכלכליים של איראנים רבים.

באשר לעיתוני המשטר, כמו "כיהאן" ודומיו, הם נקטו באירוניה ובלעג להפגנות ולתוצאותיהן, כשבעמוד הראשון שלהם כתבו: "המחאות השתלמו… הממשלה נפלו… אבל בבריטניה", בהתייחסו להתפטרותה של ראש ממשלת בריטניה מנשיאות מפלגתה עוד לפני שתסיים את החודשיים הראשונים בתפקידה החדש.

קרדיט: איראן אינטרנשיונל