הפיכה, שינוי וארגון: הופעת מאהר אסד עם מפקד הכוחות הרוסיים בסוריה

מאהר, אחיו של ראש המשטר הסורי, בשאר אלאסד, הופיע לראשונה לצד הגנרל אלכסנדר חייקו, מפקד הכוחות הרוסיים הפועלים בסוריה, במהלך תמרונים צבאיים טקטיים באזורים הכפריים של דמשק.

התמונה הבליטה שוב את מאהר אל-אסד, שמפקד על  דיוויזיה 4, האיש הראשון של איראן ובעל בריתה האסטרטגי בסוריה.

הפעם הופיע מאהר לצד הרוסים, מה שמעיד על רצונה של מוסקבה לגייס את דיוויזיה 4 לצבא המשטר, לאור פעילותה החשודה כנשלטת על ידי האיראנים, לדברי משקיפים.

המהלך נושא גם מסרים על ארגון הצבא לפני תהליך המעבר הצפוי בסוריה והתפתחויות של מלחמת רוסיה באוקראינה.

הופעה מתחשבת

ב-4 באוקטובר 2022, סוכנות התקשורת הרשמית של משטר אסד, SANA, הצהירה כי בשאר אל-אסד הנחה את הכוחות הלוחמים של המשטר לבצע תרגיל טקטי מבצעי בתחמושת חיה שימשך מספר ימים.

לפי נתוני הסוכנות, סוגים שונים של חילות קרקע ואוויר השתתפו בתרגיל המחקה תנאי קרב אמיתיים.

למרות שמאהר אל-אסד הופיע בתרגיל הטקטי לבוש במדי הצבא שלו, סוכנות "SANA" לא הזכירה את שמו בגוף הידיעה שפרסמה על התמרונים.

הסוכנות הזכירה רק את שמו של הגנרל עבד אל כרים מחמוד איברהים, ראש המטה הכללי, וציינה כי בתרגיל השתתפו גנרל אלכסנדר חייקו, ו"מספר קצינים בכירים של הפיקוד הכללי של הצבא והכוחות המזוינים".

ראוי לציין כי מאהר אל-אסד לא הראה סימני שלווה במהלך נוכחותו בתמרונים, ונראה שהוא נאלץ להשתתף, כיוון שהיה, לפי הקלטות הווידאו, "זועף" כאילו ישב על "מסמרים".

מאהר אל-אסד, בן 54, גם לא שם דרגות צבאיות על כתפיו, בניגוד לשאר הקצינים של כוחות אל-אסד, ולמפקד הכוחות הרוסיים שפועלים בסוריה, שישב לימינו.

מאז 2011 נקטה  "דיוויזיי4 שריון", מעמודי התווך של הצבא הסורי, בקו שונה מכוחות המשטר, כשהיא הפכה לתלויה באיראן ופעלה עמה בקרבות.

לאחר תחילת ההתערבות הרוסית בסוריה, דיוויזיה 4 לא הפגינה כל נטייה לצד הרוסי, ולא פעלה לפי הנחיות בסיס האוויר "חמיימים" באזור הכפרי של מחוז  לטקיה, מרכז השליטה של ​​הנוכחות הרוסית בסוריה.

דיוויזיה 4, שרוב חייליה הם מהכת העלאווית ונאמנים למאהר באופן אישי, התמקדה בהגנה על משפחת אסד ובשליטה על הסחר הפנימי בין המחוזות הסוריים, וכן בקשר הדוק עם חיזבאללה הלבנוני והמיליציות האיראניות.

מאהר אל-אסד, יליד 1967, נשוי למנאל ג'אדאן מהכת הסונית, הוא דמות מסתורית ונדירה, המכונה "המורה".

מאהר הוא בעל תואר ראשון בהנדסת מכונות מאוניברסיטת דמשק, ולאחר מכן הצטרף למכללה הצבאית, כדי לשרת מאוחר יותר בדיוויזיית השריון הרביעית.

הרחוב הסורי תמיד הכיר את מאהר אל-אסד כבעל דרגת "בריגדיר", לפני שחוגים צבאיים דיברו ב-2017 לקדם אותו לדרגת אלוף.

הכללתו של מאהר אל-אסד ברשימות הסנקציות הבריטיות, האירופיות, הקנדיות והאמריקניות מאז 2011 באה כתוצאה מהפשעים שביצעה דיוויזיה 4 נגד הסורים באזורי דרעא, חומס ודמשק.

באדיבות דיוויזיה 4

דיוויזיה 4 נוסדה על חורבות וחלק מהשרידים של יחידות ההגנה, מערך צבאי שייסד והוביל ריפעת, אחיו של חאפז אל-אסד, מחברי וקציני הכת העלאווית.

יחידות ההגנה התפרקו לאחר שחאפז הצליח ב-1984 לגרש את אחיו ריפאת מסוריה, כדי למנוע התנגשות צבאית מזוינת ביניהם, לאחר שריפעת לא הצליח להפיל את אחיו חאפז, שהיה נשיא המשטר הסורי בהפיכה צבאית מ-1971 ועד מותו בשנת 2000.

הדיוויזיה 4 מעורבת בהריגת מפגינים ובביצוע מעשי טבח מתועבים במהלך ההסתערות על ערים סוריות כדי לדכא את המרד.

מאהר אל-אסד מואשם בכך שעמד מאחורי האירוע המקומי שטלטל את סוריה ואת העולם, כאשר אירע פיצוץ מסתורי שכוון לפגישה של "תא המשבר" לדיכוי המהפכה, בבניין המשרד לביטחון לאומי במבנה המפואר בשכונת ראודה במרכז דמשק ב-18 ביולי 2012.

בפיצוץ נהרג אז ראש הלשכה לביטחון לאומי, האלוף הישאם אחטיאר, יחד עם ארבעה מעמודי תווך של המשטר הסורי, בהם סגן שר ההגנה דאז אסף שווקאט, גיסו של בשאר אל-אסד , וביניהם היו אלה שדחפו להעברת השלטון מאסד.

דיוויזיה 4 גם מובילה את תעשיית הסמים, במיוחד טבליות קפטגון , בסוריה, לפי תחקיר שפרסם העיתון האמריקאי "ניו יורק טיימס" בדצמבר 2021.

בתחקיר שפרסם המגזין הגרמני "דר שפיגל", ב-23 ביוני 2022, הוא חשף את מעורבותו של המשטר הסורי באמצעות יחידות צבאיות, בראשות דיוויזיה 4, בסחר בסמים שהיקפו עלה על 5.7 מיליארד דולר בשנת 2021 בלבד.

לפי המגזין, החוקרים מצאו גם ראיות לכך שדיוויזיה 4, בפיקוד מאהר אל-אסד, הרוויחה כסף ממשלוחים אלו, ולדעתם היא מקבלת 300,000 דולר עבור כל מכולה שנשלחת מחוף לטקיה לכיוון הים התיכון.

איש אירן

אל מול עובדות אלו, נראה כי רוסיה, השולטת בכל הדיוויזיות הצבאיות בסוריה, למעט דיוויזיה 4, מבקשת להחזירה לשורה אחת עם שאר הדיוויזיות הצבאיות.

רוסיה מנסה לחזק גופים צבאיים ששומרים לה אמונים, במיוחד דיוויזיה 4, שהיא היחידה החשובה ביותר של כוחות המשטר הסורי, תוך דגש על העובדה שמפקדה מאהר נחשב נאמן לאיראן.

משקיפים סוריים מאשרים כי רוסיה מנסה למזג שוב את הדיוויזיה עם צבא המשטר, לאחר שיצאה ממעטפתו מאז 2012, והדבר קשור לדרך החייאת הפתרון המדיני בסוריה וגיבוש ממשלת מעבר, כדי שלא יהיה כוח צבאי כלשהו מחוץ למטריית הצבא.

זו הסיבה שחלק מהמשקיפים סבורים שלמאהר אל-אסד יש משקל רב בדחיפה לפתרון מדיני בסוריה, שכן הוא עדיין משוכנע בפתרון צבאי ובשימוש בכוח כדי להחזיר את השליטה על האזורים שעדיין נמצאים בידי האופוזיציה.

לפיכך, נוכחותו של מאהר אל-אסד לצד הקצין הרוסי הבכיר, בשלב זה, "היא לשלול ממנו את האשמה של תלות מוחלטת באיראן", לפי פיראס טלאס, בנו של שר ההגנה הסורי לשעבר מוסטפא טלאס, בפוסט בפייסבוק.

בהקשר זה, מחמוד איברהים, יועץ לאסטרטגיות ביטחון והגנה, התייחס להופעתו של מאהר אל-אסד ואמר: "מאהר אינו מבודד והקשר שלו לצבא סוריה אינו רופף, והמראה של הופעתו האחרונה מעידה על כך שהוא נהנה מעמדה יוצאת דופן בתוך מבנה המשטר הסורי".

איברהים הוסיף באמצעות הפייסבוק: "לגבי אי לבישת דרגות, כובע או חגורת חליפה, מדובר במעשה מכוון שמשחרר אותו ממשמעת צבאית ומעמידה והצדעה לשום דרגה גבוהה ממנו במקום".

להחליף נאמנות

בהקשר זה, המומחה הצבאי הסורי, תא"ל עבדאללה אל-אסעד, מאשר בפני רשת אל-איסתקלאל כי  "דיוויזיה 4, בראשות מאהר אל-אסד, עשתה תפנית מוחלטת עם הנאמנות שלה לאיראן ועברה לצד הרוסי כתוצאה מכך. העצות שהגיעו מהצוות וההנהגה של דיוויזיה 25  (בפיקודו של סוהיל אלחסן) הנאמנה לרוסיה מראה שנאמנות לטהראן אינה מועילה כמו למוסקבה".

אל-אסעד הוסיף כי "הופעתו של מאהר לצד מפקד המבצעים הרוסים בסוריה מעידה על התקרבות לרוסיה, מסר ששלח מאהר לגורמי פנים בסוריה וללוחמים העובדים עמו, שכן מאהר החליף לאחרונה רבים מממפקדי דיוויזיה 4".

בהתייחס לתמרונים ולתזמון שלהם אמר התא"ל כי "הקרבות באוקראינה הולכים ומתגברים, ועל כן מדובר במסר של דיוויזיה 4 על נכונותה להילחם לצדם שם, מה גם ששמות המבקשים להילחם לצד הצבא הרוסי באוקראינה נרשם על ידי סגן מפקד אחת הדיוויזיות בכוחות אסד".

ראוי לציין שלמאהר אל-אסד היתה מחלוקת קודמת עם האיש מספר 1 של רוסיה בסוריה, תת-אלוף סוהיל אל-חסן , שכונה "הנמר", גם הוא מהכת העלאווית, ומי שמוביל את "דיוויזיה 25 – משימות מיוחדות".

חילוקי הדעות התגלו בצורה של עימותים על אזורי השפעה באזורים מסוימים בחוף הסורי, מעוז הכת העלאווית, בין כוחות מאהר אל-אסד וסוהיל אל-חסן, שנכללה במסגרת מאבק האגפים האיראניים והרוסים במדינה.

מומחים צבאיים מסכימים פה אחד שרוסיה תמכה בסוהיל אל-חסן ובדיוויזיה שלו כדי להבטיח את השפעתה בתוך הממסד הצבאי הסורי, ולצמצם את השפעתה הצבאית של איראן בסוריה.