נציג מקורב לחיזבאללה: למלחמה באוקראינה השפעה על הסכם הגבול עם ישראל

ג'יבראן באסיל, אחד מחברי הפרלמנט הבולטים בלבנון, אמר כי המלחמה באוקראינה והביקוש הגובר לגז טבעי ברחבי העולם סייעו להאיץ את הסכם הגבול הימי בתיווך ארה"ב בין לבנון לישראל.

מר באסיל הוסיף כי הסכם זה צפוי לסייע בביסוס היציבות באזור .

ישראל ולבנון אישרו בשבוע שעבר הסכם בתיווך שליחו המיוחד של נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, עמוס הוכשטיין, לתיחום הגבול הימי בין שתי המדינות, ושתי המדינות אמרו שהעסקה עונה על כל ציפיותיהן.

בעוד שישראל ולבנון עדיין נמצאות רשמית במלחמה ואין להן הסכם הקובע את הגבול היבשתי ביניהן, הגעה להסכם לקביעת הגבול הימי פירושה ששתי המדינות יוכלו לנצל את שדות הגז במימי הים התיכון בשטחים שהוקצו להם רשמית וכן לחפש תגליות חדשות באזורים אלה.

ג'יבראן באסיל, בכיר בתנועה הפטריוטית החופשית, מפלגה בעלת ברית של חיזבאללה עם 28 מושבים בפרלמנט הלבנוני, הוסיף בראיון לסוכנות הידיעות AP, כי למרות שההסכם הנ"ל אינו אומר תהליך הנורמליזציה עם ישראל , זה יעזור למשוך משקיעים לאזור ןיותר יציבות תיווצר".

מר באסיל, שהיה שר האנרגיה לשעבר וחתנו של נשיא לבנון מישל עאון, הביע תקווה שבעקבות ההסכם הזה והשינויים הפוליטיים בקבינט הלבנוני, המשבר הפיננסי והכלכלי העמוק של המדינה ייפתר.

לבנון נתונה במצב שסוכנות הידיעות AP כינתה "המשבר הכלכלי והפיננסי הגרוע ביותר בהיסטוריה המודרנית" של המדינה הזו.

מישל עאון אמר כי ההסכם שהושג ישמור על לבנון מפני מלחמה נוספת עם ישראל, ותחילת ניצול שדה הגז של קנא על ידי לבנון מהווה סיכוי מבטיח להיחלץ מציפורני התנאים הכלכליים הקשים.

גם יאיר לפיד, ראש ממשלת ישראל, דיבר על "שגשוג רב יותר" של הכלכלה לארצו ועל "הכנסות של מיליארדי דולרים" באמצעות הסכם הגבול עם לבנון.

בעוד שגובראן בסיל ראה במלחמה באוקראינה את אחת הסיבות להאצת ההסכם בין לבנון לישראל, התקשורת הישראלית דיווחה כי הנוכחות הגוברת של מל"טים איראנים במלחמה באוקראינה הדאיגה את ישראל כי מל"טים איראניים דומים נמצאים בידי חיזבאללה והם  מסכנים את ההסכם בין לבנון לישראל ומהווים איום חדש על ישראל.

ישראל עוקבת בדאגה אחר החדשות הקשורות לשימוש במל"טים מתוצרת איראן על ידי הצבא הרוסי במלחמת אוקראינה, וחיזבאללה רואה בשימוש עתידי במזל"טים אלו אופציה במקרה של משבר בגבול בין לבנון לישראל.

בערב ה-25 בספטמבר דיווחה רשת כאן הישראלית כי כתוצאה מחשש זה, חיזקה ישראל את ההגנה האווירית בגבול הצפון בשלוש מערכות: "כיפת ברזל", "קלע דוד" ו"חץ" .

DNA | مقابلة جبران باسيل - YouTube

קרדיט: רדיו פרדה