המתנקש בחיי הנשיא האמריקאי ריגן – משתחרר מהכלא

ג'ון הינקלי (67), שניסה להתנקש בחייו של נשיא ארה"ב רונלד רייגן במרץ 1981 ופצע אותו קשה, יהפוך לאדם חופשי ב-15 ביוני – כך קבע השופט פול פרידמן מבית המשפט הפדרלי בוושינגטון. לפי פרינדמן, הינקלי כבר לא מהווה סכנה לציבור בשל הטיפול הפסיכיאטרי שעבר ב-40 השנים האחרונות.

הינקלי, שהזדהה עם דמות הגיבור בסרט "נהג מונית" ופיתח אובססיה לשחקנית ג'ודי פוסטר, ירה לעבר רייגן מטווח קצר ליד מלון הילטון בוושינגטון. הנשיא נפצע קשה אולם שרד והצליח להיבחר לכהונה שנייה כעבור שלוש שנים, בעוד שדובר הבית הלבן, ג'יימס בריידי, נפצע אנושות והפך למשותק עד שמת לפני שמונה שנים.

בשל אי שפיות, זוכה הינקלי מהאישומים נגדו ונשלח לבית חולים פסיכיאטרי ועבר טיפולים ממושכים. בהדרגה ניתן לו לצאת לחופשות ולפני שש שנים, הוא שוחרר לבית של אמו בווירג'יניה תחת הגבלות נוקשות, כולל גישה לכל המכשירים האלקטרוניים שלו ואיסור נסיעה למקומות שבהם יש אישים מאובטחים.

"הייתה לו הפוגה מלאה ומתמשכת במשך יותר מ-25 שנה", אמר השופט פרידמן. "הוא מילא אחרי כל תנאי שקבע בית המשפט. הוא הפגין מודעות עצמית ואחריות למחלת הנפש שלו. הוא היה תחת מיקרוסקופ יותר מכולנו". פרידמן הוסיף כי "אנחנו לא שוכחים מה הוא עשה לפני 40 שנה". "הוא נבחן לעומק, אבל כל מבחן", ציין. "אני בטוח שהינקלי יצליח בשנים שנותרו לו. אני מקווה שהציבור יבין, הוא עשה התקדמות והוא כבר לא מהווה סכנה". גם התביעה הודיעה שאינה מתנגדת לשחרור.

The day Reagan was shot - YouTube

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי    קרדיט לתמונה: מתוך סרטון ביוטיוב