שרידי אניית מלחמה שטבעה במלחמת האזרחים האמריקאית עדיין במצב טוב

160 שנה אחרי שאוניית המלחמה יו-אס-אס "מוניטור" של הצי של מדינות האיחוד במלחמת האזרחים טבעה בסערה מול חופי קרוליינה הצפונית, הופתעו חוקרים של מינהל האוקיינוסים והאטמוספרה הלאומי לגלות כי השרידים שלה עדיין "במצב מדהים" על אף מדובר באזור שסובל מהוריקנים ומזרמים חזקים.

ה"מוניטור", שהייתה האונייה המשוריינת מונעת קיטור הראשונה של הצי ונשאה צריח תותח מסתובב, הושקה ב-30 בינואר 1862. כחודש וחצי מאוחר יותר, ב-9 במרץ, היא נלחמה בקרב המפטון רודס נגד מקבילתה מהדרום, "וירג'יניה", אולם אף צד לא ניצח.

האונייה הייתה אמורה להצטרף לכוחות הצי בקרוליינה הדרומית, אולם טבעה בסערה ב-29 בדצמבר 1862 ו-16 מאנשי הצוות נספו. השרידים התגלו רק בשנת 1973 ובתחילת 1975 הוגדר האזור כאתר מוגן כדי לאפשר את שימורה של האונייה. מאז בוצעו מסעות חקר כדי לבחון את מצבה ולחקור אותה.

לפני 20 שנה, צריח התותח של האונייה ופריטים נוספים נמשו מהמים כדי לשמר אותם, ובמהלך העבודות היה צורך לחדור את השיריון של האונייה. מסע החקר שנערך החודש, הראשון מאז 2002, גילה כי החתכים לא השפיעו על מצב האונייה. "אותו שריון שהדף פגזי תותח שנורו מטווח קרוב תרם כעת לשרידותה בקרקעית הים", אמר ראש המשלחת, טיין רנטה קסרלי.

USS Monitor at sea.jpg

קרדיט: ויקיפדיה

USS 'MONITOR' 9-03-1862 Modelarstwo kartonowe -350-01

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי