מבזקי חדשות ליום 28-5-2022. מתעדכן

*- שנה עברה וכלום (כמעט) לא קרה
שנה אחרי שהסתיים סבב הלחימה האחרון ברצועת עזה ולמרות כל ההבטחות לשיקום, לא הרבה קרה בשטח. לפי נאג'י סרחאן, מנכ"ל משרד העבודות הציבוריות והשיכון ברצועה, בסך הכל שוקמו 200 בתים מתוך 1700 שנהרסו כליל. המימון לבתים אלה הגיע בעיקר מקטר. יצוין כי לפי הפלסטינים, במהלך סבב "שומר חומות" נפגעו חלקית כ-15.000 מבנים ברצועה.

בעזה טוענים כי עוד לפני הסבב של לפני שנה לא שוקמו 1300 בתים שנהרסו בעימותים קודמים עם ישראל.

*- ביטול "מסתורי"
היום נודע כי מסע הביקורים של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן שהיה אמור להתקיים בשבוע הבא נדחה למועד אחר. בין השאר היה אמור לבקר ביוון, ירדן, טורקיה ומצרים. בתקשורת הסעודית נמסר כי הסיבה לביטול קשורה "להתחייבויות פנימיות" של יורש העצר.

ההודעה הזו עוררה שיח ער ברשתות החברתיות סביב הגורם לביטול. בין השאר נטען כי הדבר קשור לבריאות הרופפת של המלך סלמאן וייתכן שיש אף התדרדרות. אחרים העלו אפשרות כי מדובר בהאצת המו"מ בין ארה"ב לבין סעודיה בדבר הגברת תפוקת הנפט דבר שמצריך את יורש העצר להישאר בממלכה ולהתרכז בנושא זה.

*- בעזה זועמים על חמאס
החלטת חמאס להטיל מסים חדשים על מוצרים המגיעים משטח הרשות הפלסטינית בגדה המערבית, דרך מעבר כרם שלום, מעוררת זעם ברחוב העזתי. סוחרים, ארגונים וצרכנים רואים בצעד הזה את העמקת הפילוג במחנה הפלסטיני. סוחרים מעזה שהתראיינו לתקשורת הערבית לא חסכו ביקורתם מחמאס. כך למשל אחד הסוחרים סיפר שהסחורות שהביא מהגדה מעוכבות על גבי משאיות במעבר, בטענה של אי תשלום המס החדש שהטיל חמאס.
החלטת חמאס כוללת הטלת מס של 17% על 24 סחורות ובהן מים מינרלים, משקאות קלים, מיצים וחטיפי צ'יפס המיוצרים על ידי מפעלים פלסטינים בגדה המערבית. חמאס מצדו טוען כי הוא נקט בצעד הזה בתגובה למיסוי שמוטל על ידי הרשות הפלסטינית על סחורות מהרצועה.

*- הבקשה "המסתורית" של אסד מח'מינאי
לפני כשבועיים ביקר נשיא סוריה בשאר אסד בטהראן. עתה טוען מי שהיה שגריר איראן בסוריה, מוחמד ריזא באקרי כי עבור הנשיא הסורי היה יעד ברור לביקור. באקרי אמר בראיון לערות טלוויזיה באיראן כי אסד ביקש את "עצתו האישית" של המנהיג העליון של איראן, עלי ח'מינאי במהלך פגישה בארבע עיניים.

באקרי העריך כי "העצה האישית" של ח'מינאי אותה ביקש אסד הייתה סביב נושא דילול הכוחות המסונפים לרוסיה בדרום סוריה וההשלכות של צעד זה על המשטר. לא נמסרו פרטים נוספים.

*- מתקפת החיזורים של ארדואן לא עוזרת
ההערכה היא שנשיא טורקיה החל במסע הפיוס שלו שכלל בחודשים האחרונים את ישראל ומדינות המפרץ כחלק מהרצון לשנות את מסלול הכלכלה הטורקית המתדרדרת. עוד לפני הקורונה, טורקיה נקלעה למשבר כלכלי וארדואן שניצב לפני בחירות מכריעות בשנה הבאה הבין כי ייצוב הכלכלה יעבור דרך שיפור היחסים עם מדינות האזור.

אם לשפוט לפי מה שקורה למטבע הטורקי, ארדואן ויועציו בוודאי מאוכזבים. הלירה הטורקית מגיעה היום לשפל של חצי שנה עם שער של 16.15 מול הדולר. האינפלציה השנתית בטורקיה קרובה ל-80% והיא נובעת בעיקר מהמדיניות המוניטארית הלא שגרתית שמנהיג ארדואן ובראשה הפחתת הריבית כשכל העולם הולך בכיוון ההפוך.

ירידת ערכה של הלירה הטורקית מבטאת יותר מכל חוסר אמון לגבי המדיניות הכלכלית העתידית של ארדואן ואנשיו. עכשיו שוקל הבנק המרכזי הטורקי מוצר חדש בשם "אג"ח מוגנת אינפלציה" שהמחזיק בו נהנה מרווח צמוד לשיעור האינפלציה. נראה שהמדיניות הלא שגרתית הזו להגנה על הלירה לא מעוררת רושם מיוחד שכן היום, לאחר החדשות על "אג"ח האינפלציה" הלירה מאבדת למעלה מ-1% מערכה מול הדולר….

*- לא תאמינו מהו המטבע עם הביצועים הכי טובים השנה בעולם…
שיא של שבע שנים, רשם היום הרובל הרוסי מול היורו כששערו הגיע במהלך המסחר ל-58.75. המטבע הרוסי התחזק גם מול הדולר והוא קרוב לשערו הגבוה ביותר מזה למעלה מארבע שנים, סביב 57.47. מאז תחילת השנה המטבע הרוסי זינק בכ-30% מול הדולר למרות המשבר הכלכלי החריף ברוסיה ובכך הוא הפך למטבע עם הביצועים הטובים ביותר עד כה בשווקי העולם.

למרות שממשלת רוסיה מקדמת את התחזקות הרובל כהישג והוכחה להצלחתה כביכול להתמודד עם הסנקציות צריך כמובן לסייג. התחזקות הרובל היא למעשה בעיקרה "מלאכותית" ונובעת מההגבלות שהוטלו על העברת כספים מרוסיה וכן חובת חברות מייצאות להמיר את הכנסותיהן לרובל. מה שעוד מחזק את הרובל הן הכנסות הנפט והחלטת רוסיה לחייב את לקוחות הגז לשלם ברובל.

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון     קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות