מבזקי חדשות מהעולם ליום 23-4-2022. מתעדכן

*- הביקור האמריקאי הבכיר ביותר: נשיא אוקראינה זלנסקי עדכן שמזכיר המדינה בלינקן ומזכיר ההגנה אוסטין יגיעו מחר לשיחות בקייב.

*- ימים ספורים לפני יום השואה, נשמעו היום קריאות נאצה "יהודים מלוכלכים" ו"שיזדיינו היהודים" במהלך הפגנה אנטי ישראלית ואנטישמית בברלין.

*- משרד ההגנה הרוסי טוען כי התקיפה באודסה היום הרסה "טרמינל לוגיסטי בנמל תעופה צבאי שבו אוכסן משלוח גדול של כלי נשק זרים שהגיעו מארה"ב וממדינות אירופה". על פי הרשויות באודסה, לפחות שישה בני אדם נהרגו, בהם תינוק בן שלושה חודשים, כאשר הטילים פגעו במתקן צבאי ובמבני מגורים אזרחיים.

*- המודיעין הצבאי של אוקראינה דיווח היום על מותם של שני גנרלים רוסים ופציעתו הקשה של גנרל נוסף אחרי פגיעה מוצלחת בעמדת פיקוד קדמית של הארמייה ה-49 של צבא רוסיה "שהייתה מוצבת בקרבת קו החזית באזור חרסון, בניגוד לפקודות הקרב ולהיגיון". בחודש שעבר, נהרג מפקד הארמייה ה-49, לוטננט גנרל יעקוב רזנצב.

*- בכיר במשרד ההגנה הרוסי האשים היום שמדינות המערב מתכוונות להשתמש בנשק להשמדה המונית בערים סלביאנסק וקרמטורסק שבמזרח אוקראינה כדי להטיל את האחריות על רוסיה, כפי שלטענתו נעשה בסוריה, וכך להרחיק ממנה את בעלות בריתה ולסלק אותה מחברותה במועצת הביטחון.

*- שר החוץ הטורקי הודיע שהוא יגיע לביקור בישראל ב-25 במאי ויממה קודם לכן יבקר ברשות הפלסטינית. בתדרוך לעיתונאים, הוא גם הכריז כי ארצו סגרה את המרחב האווירי למטוסים צבאיים ואזרחיים רוסיים בדרכם לסוריה וטען כי רוסיה ואוקראינה ממשיכות לקיים הידברות מאחורי הקלעים ודנות "בסוגיות רגישות".

*- בבריטניה ציינו אתמול את יום הולדתה ה-96 של המלכה אליזבת השנייה עם מטח תותחים מסורתי. באוקראינה, הלוחמים ציינו את האירוע עם הפלה מוצלחת באמצעות טיל הנ"מ המתקדם סטארסטריק שהבריטים החלו לספק לאחרונה ושלחו את ברכותיהם למלכה.

*- אסון מזעזע בניגריה: הרשיות מדווחות כי כמאה בני אדם נהרגו ויותר מ-150 נפצעו בפיצוץ של בית זיקוק בלתי חוקי לנפט גולמי באזור אוהג'י-אגבמה שבמדינת אימו בדרום ניגריה הלילה. בצילומים הקשים מהזירה נראות גופות שרופות ומכוניות מפויחות. "האש גם נכנסה לתוך סבך השיחים", סיפר עד ראייה. "ראינו אנשים נכנסים, אבל אף אחד לא יצא".

*- היום, 23 באפריל, יום מותם של וויליאם שייקספיר ומיגל דה סרוואנטס, הוא יום הספר הבינלאומי של סוכנות האו"ם אונסק"ו. לרגל האירוע, פרסם הצלם זוכה הפרסים @EmilioMorenatti מסוכנות אי-פי תיעוד של כבאי אוקראיני שמחלץ ספרים מתוך בניין שנהרס בתקיפה רוסית בצ'רניהיב.

*- ראש ממשלת פולין, מתאוש מורבייצקי, חשף כי ארצו העבירה לאוקראינה עד כה ציוד צבאי בשווי של שבעה מיליארד זלוטי (יותר מ-1.6 מיליארד דולר) "כדי שיוכלו להגן על עצמם עבורנו". "הם נלחמים עבורנו, עבור אירופה, עבור חירות ושלום באירופה וכולם צריכים להיות ערים לזה כל הזמן", הכריז.

מורבייצקי אמר את הדברים בעת שחנך את קמפיין "עצרו את רוסיה עכשיו", שכולל שלטים עם צילומים קשים מאוקראינה. הקמפיין הנודד יעבור ברחבי אירופה, ומורבייצקי יגיע אתו גם לגרמניה, שם ינסה לשכנע את הקנצלר שולץ לשנות את עמדתו. "השותפות שלנו במערב אירופה ובדרומה רוצות לשוב לשגרה מסוימת של נורמליות", התריס. "עם מה שקורה באוקראינה, אין שום חזרה לנורמליות".

*- הפסיקה המתקרבת של בית המשפט העליון בארה"ב סביב חוק ההפלות של מיסיסיפי צפויה להכריע גם את עתידה של פסיקת רו נגד וייד מ-1973 שהסדירה את הזכות להפלות. בינתיים, מדינות רפובליקניות כבר מקדמות חוקים דרקוניים ומגבילים שמזכירים את רפובליקת גלעד מתוך "סיפורה של שפחה".

*- איחוד מרגש התרחש היום בעיר בלח' שבאפגניסטן כאשר עבדול ראוף בן ה-11 חזר לחיק משפחתו אחרי שהוחזק בשבי במשך שנתיים. הילד נחטף בעת שעשה דרכו מבית הספר במזאר-אי-שריף והחוטפים פרסמו סרטונים שלו ודרשו יותר ממיליון דולר. בטקס חגיגי שהתקיים היום, הביא אותו סגן ראש הממשלה לאביו הנרגש אחרי ששוחררו במבצע מיוחד של כוחות הטאליבן.

*- הדיילי טלגרף חושף דוח של האיחוד האירופי, ולפיו לפחות עשר מדינות חברות ניצלו פרצה בחרם הנשק שהוטל על רוסיה לאחר סיפוח חצי האי קרים ב-2014 ומכרו למוסקבה ציוד צבאי בשווי של כ-350 מיליון אירו, כאשר חברות מגרמניה ומצרפת מובילות את הרשימה עם ציוד בשווי 273 מיליון אירו שכלל גם פצצות, רקטות וטילים שייתכן שנעשה בהם שימוש גם בלחימה הנוכחית באוקראינה.. הנציבות האירופית סגרה את הפרצה רק החודש.

*- דיווח בסומליה: מפקד המשטרה, גנרל עבדי חסן מוחמד חג'אר, חולץ בשלום ממסעדה בחוף לידו שבמוגדישו אחרי שמחבל מתאבד התפוצץ במקום בזמן סעודת האיפטר של סיום הצום. דווח על לפחות שישה הרוגים בפיגוע. האזור הוא אחד מאתרי הבילוי המרכזיים בעיר ומלא במסעדות ובבתי מלון.

*- דיווחים באפגניסטן: עשרות בני אדם נהרגו בפיגוע של מחבל מתאבד במסגד ברובע אימאם צאחב שבמחוז קונדוז בצפון מזרח המדינה.

*- ימים ספורים אחרי אוקראינה, גם מולדובה הגישה היום את החלק הראשון של השאלון הנדרש לבקשת ההצטרפות לאיחוד האירופי. "אנחנו מוכנים למלא את חלקנו במהירות ובחריצות כדי לתת למולדובה סיכוי לעתיד טוב יותר, בטוח יותר ומשגשג יותר", אמרה הנשיא מאיה סנדו.

*- גורמים רשמיים בקוריאה הדרומית חשפו כי השבוע בוצע שיגור מוצלח כפול של טיל בליסטי מתוצרת מקומית שמשוגר מצוללת (SLBM), שלב נוסף בדרך להפיכת המערכת למבצעית. הניסוי בוצע ביום שני והטילים שוגרו בפער של 20 שניות זה מזה מצוללת בים הצהוב וטסו למרחק של 400 ק"מ לפני שפגעו במטרה. הניסוי הקודם בוצע בספטמבר שעבר והפך את קוריאה הדרומית למדינה השביעית בעולם שמחזיקה בטילים בליסטיים מתוצרת מקומית לשיגור מצוללות.

קרדיט : ערוץ הטלגרם מבט עולמי           קרדיט לתמונה: יונאפ-ניוז