בעקבות השלג הנמס מילה על אזור נופש וסקי באיראן

האביב הגיע, בואו נדבר על אתר לחופשת הסקי הבאה
חובבי הסקי שבינכם שמצרים על סיום העונה המתקרב בצעדי ענק, כבר חושבים על חופשת הסקי הבאה, אבל האם חשבתם על חופשת סקי באיראן?

עם חגיגות הנורוז, המסמל את תחילת השנה הפרסית החדשה, יחד עם תחילת האביב השלג באתרי הסקי באיראן החל להימס, וזה הזמן לספר לכם מעט על אתרי הנופש והסקי האיראנים, שרובם נמצאים בימים האחרונים של פעילות מסלולי הסקי.
קוראי הערוץ כבר יודעים שאיראן לא כולה מדבר, וניתן למצוא בה גם הרים גבוהים בעלי פסגות מושלגות, שאת המפורסם שבהם, הר דמאוונד (دماوند = Damavand )הזכרתי בעבר, ושבאתר הסקי שעל ההר, עדיין הטמפרטורה מתחת לאפס, באתרי סקי אחרים, עם בוא האביב, עלו גם הטמפרטורות, ובהתאם למיקומו וגובהו של האתר, סוררות בימים אלו טמפרטורות מסביב האפס ועד ל 15 מעלות.

לא אספר לכם על כל אתרי הסקי באיראן, וישנם כעשרים אתרי נופש וסקי, חלקם אתרים יוקרתיים, וחלקם עממיים, ובחלקם מתקיימות גם תחרויות בין לאומיות למקצועות ספורט החורף, ואציין שאיראן משתתפת בתחרויות בינ"ל של הפדרציה הבינלאומית לסקי (FIS )והנבחרות הלאומיות בענפי ספורט החורף, וספורטאים איראנים זוכים בלא מעט תארים.

עיירה קטנה, אזור סקי גדול
היום אספר לכם על עיירת נופש קטנה במחוז טהראן, ושמה שמשק דרבנדסאר (شمشک دربندسر = Darbandsar Shemshak )או בקיצור – שמשק, שנמצאת ברכס הרי אלבורז (البرز = Alborz )המשתרע בצפון איראן מאזור הגבול עם טורקמניסטן ואפגניסטן במזרח, ועד לאזרבייג‘ן וארמניה במזרח.
אציין שהעיירה שנמצאת כשעת נסיעה צפון מזרחית לטהראן, נוצרה בשנת 2012 ,ממיזוג של שישה כפרים קטנים, שהיום הם שכונות בעיירה שמשק.

בעיירה וסביבתה נמצאים מספר אתרי נופש וסקי, כולל אתר דיזין (دیزین = Dizin )שהוא הגדול והחשוב באיראן, והיה הראשון במדינה לקבל הכרה מהפדרציה הבינלאומית לסקי, לקיום תחרויות בין לאומיות לספורט החורף.
נוסף אליו, תמצאו בשמשק את אתר דארבנדסאר (دربندسر = Darbandsar )ואת אתר הסקי והנופש שמשק, הנושא את שם העיירה, שהוא הוותיק שבאתרי הסקי באזור.
אציין כי למרות שישנם מסלולים רבים בשלושת האתרים, רבים מהם הם מסלולים לגולשי סקי וסנובורד מתקדמים ומקצועיים, אבל יש גם לא מעט מסלולים בעלי דרגות קושי נמוכות, המיועדים גם למתחילים.

شمشک پایین - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

איך הכל התחיל?
העיירה שנוצרה מאיחוד הכפרים, לא תמיד הייתה עיירת סקי ונופש, ובעבר האזור היה מוכר יותר כאזור תעשייתי שהיו בו מפעל פלדה ומפעל מלט, מזקקת סוכר, ובאזור פותחו מכרות פחם שסיפקו את האנרגיה הנדרשת לכבשנים, וכן היו באזור מכרה נחושת ומכרה פוספט.
כיום רק מכרה הפוספט נותר פעיל, אבל פיתוח המכרות באזור, למעשה היה המפתח לתחילת הפיכת האזור לאחד מאזורי הנופש והסקי המבוקשים באיראן.

בתחילת שנות השלושים של המאה הקודמת, מהנדסים גרמנים ושוויצרים, שהגיעו לאזור לעזור בפיתוח מכרות הפחם, החלו לגלוש במדרונות ההרים בשמשק, ולאט לאט נולדה תרבות ספורט החורף במקום, בשנת 1948 נפתח מסלול הסקי הראשון באופן רשמי, ובשנת 1958 הותקנה בו מעלית הסקי הראשונה.

مجموعه های اسکی دیزین و شمشک - نقشه پیست اسکی شمشک

מה נמצא באזור שמשק?
בהדרגה הפך אזור שמשק מאזור תעשייה ומכרות, לאזור נופש, והוקמו בו בתי מלון, בקתות נופש, מסעדות וכל מה שאזור נופש צריך, ותוכלו למצוא מקומות המיועדים לאלפיון העליון, ומקומות עממיים, חלקם הפכו זה מכבר לאתרי מורשת מקומית או אף מפורסמים גם מחוץ לאיראן, וחלק מהמבנים נחשבים כיצירות אמנות ארכיטקטוניות.
נוסף למסלולי הסקי בכל רמות הקושי ומתקני ספורט החורף, תוכלו בין היתר תוכלו למצוא באזור הנופש ההררי, מסלולי הליכה בדרגות קושי מטיולי משפחות ועד למסלולים למיטיבי לכת, וגם מחנה מטפסי הרים, מסלולי רכיבה לאופני הרים, גם לחורף וגם לקיץ, והג‘יפאים בינכם יוכלו למצוא גם מסלולי ג‘יפים ורכבי שטח בדרגות קושי שונות, ממסלולים קלים לנהג החובב, ועד למסלולים טכניים מורכבים למקצוענים שבינכם, ומסלולים דומים תוכלו למצוא עבור אופנועי שטח.

באיראן כמו באיראן, מטבע הדברים תוכלו למצוא בין האטרקציות התיירותיות, גם את האימאמזדות המקומיות, כגון אימאמזדה מוחמד (امام زاده محمد = Mohammad Imamzadeh ) אבל שלא תתבלבלו עם מקדשים בעלי שם זהה, לדוגמה אחד בעיר קוהדשט במחוז לורסטן ואחר בכרמן.
ויש את אימאזדה איברהים (امامزاده ابراهیم = Ibrahim Imamzadeh )אבל שלא תטעו במקדש אימאזדה בעל שם זהה, צאצא של מוסא כאזים, שנמצא בכפר הציורי על שם אימאזדה איברהים שאפט (شفت = Shaft )שנקרא על שם המקדש, במחוז גילן, צפונית מערבית לאזור שמשק.

וגם את אימאזדה מחמוד (امام زاده محمود = Mahmoud Imamzadeh )שליד הכפר דארבנדסאר (שהפך לשכונה של שמשק) אציין כי ישנם עוד אימאזדות בעלי שם זהה או דומה כמו מקדש אמאמזדה מחמוד טייר, או מקדש אימאמזאדה סיד מחמוד רזאטופיק, הנמצאים במחוז כהגילויה ובויראחמד (استان کهگیلویه وبویراحمد = Ahmad-Boyer and Kohgiluyeh )שבדרום מזרח איראן.
לסיום אמליץ לכם לחפש ברשת את תמונות של העיירה שמשק (شمشک = Shemshak )ואתרי הסקי, המלונות והמסעדות, ומי שלא הכיר את אזור שמשק, ייתכן כי יופתע למראה התמונות והסרטונים, ומי שרצה לחפש תמונות של כפר אימאזדה איברהים שאפט, שבמחוז גילן, אולי יופתע אף יותר למראה הבתים שבתמונות, שניתן לחשוב שצולמו במקומות אחרים ורחוקים, רק לא באיראן.

پیست اسکی شمشک - یکی از معروف ترین و سومین پیست بزرگ ایران + عکس- آیتوریسما

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון  קרדיט לתמונות: משרד התיירות האיראני