שוחרר פעיל באלקעידה שהיה מעורב בהפלת מסוקי הבלאק הוק בסומליה ב-1993

השלטון הצבאי בסודן שחרר מהכלא בשבוע שעבר את מוחמד סלימאן אל-נאפע, הידוע בכינוי "אבו מצעב אל-סודאני", פעיל ותיק של אל-קאעידה שנחשב מקורב למנהיג הארגון, איימן אל-זוואהירי, ונטען כי היה מעורב גם בהפלת מסוקי הבלאק הוק האמריקאיים בסומליה ב-1993 – כך דיווח עיתון במדינה.

לפי הדיווח בעיתון אל-סודאני, אל-נאפע השתחרר מהכלא בחרטום אחרי קרוב לעשר שנים בהתאם להנחייתו של ראש מועצת הריבונות, עבד אל-פתאח אל-בורהאן, לסיים את כליאתם של חשודים שלא הוכחה מעורבות בפעילות טרור במדינה ואשר הוחזקו תקופות ממושכות במאסר.

האמריקאים עצרו את אל-נאפע (59) בקניה בסוף שנת 2000, אחרי שהוא פותה להגיע למדינה על ידי גיסו, ג'מאל אל-פדל, מקורב לאוסמה בן לאדן שהפך למודיע של האמריקאים וסיפק מידע על ארגון הטרור בתחילת דרכו. אל-נאפע הוחזק בחשאיות בניו יורק במשך ארבעה חודשים, אולם סירב לשתף פעולה.

לטענת האמריקאים, אל-נאפע היה מעורב בתקרית "בלאק הוק דאון", הפלת שני המסוקים במוגדישו באוקטובר 1993, אירוע שבו נהרגו 19 חיילים, והיה קשור גם למתקפת השגרירויות במזרח אפריקה ב-1998. עם זאת, הוא הורשע על פי הודאתו רק בקשירת קשר לפגיעה במתקני ביטחון אמריקאיים ונידון ל-10 שנות מאסר ב-2003.

במהלך המשפט, סיפר אל-נאפע כי כאשר בן לאדן עבר לסודן ב-1991, הוא עזר לו להקים חברות, שלטענת התביעה פעלו לרכוש כלי נשק, חומרי נפץ וחומרים כימיים. הוא גם ארגן שיירת גמלים כדי להבריח פעילים וכלי נשק מסודן למצרים. הוא גם חשף כי הקים ב-1989 קבוצת ג'יהאד בסודן כדי לגייס מקומיים לבקשתו של המפקד הצבאי של אל-קאעידה. הוא גם השתתף בפגישה עם בכירים באל-קאעידה בשנת 1992, שבה דנו בדרכים לאלץ בכוח את כוחות ארה"ב והאו"ם לסגת מסומליה ומסעודיה.

5 Things You Didn't Know About 'Black Hawk Down' | Military.com

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי           התמונות מהסרט של חברת סוני