דוח תקופתי של ועדת האו"ם למעקב אחרי פעילות אל-קאעידה ודאע"ש לשנת 2021

ועדת האו"ם למעקב אחרי פעילות אל-קאעידה ודאע"ש הגישה את הדוח התקופתי שלה למועצת הביטחון ובו היא בחנה את ההתפתחויות בין יוני לדצמבר 2021. הדוח הזהיר כי חזרת הטאליבן לשלטון עלולה להפוך את אפגניסטן למקום מקלט עבור אל-קאעידה ושלוחותיה ול-"מגנט פוטנציאלי" עבור טרוריסטים מאזורים אחרים.

ביחס להשפעות של מגפת הקורונה, הדוח ציין כי המגבלות ברחבי העולם השפיעו על היעילות של טרוריסטים לנוע בין מדינות והגבירו את יכולת המעקב של הרשויות. המגבלות גם הקשו על ארגוני הטרור לגייס חברים חדשים, לאסוף כספים ולזהות יעדים למתקפות אפשריות.

עם זאת, באזורי הסכסוך נמשכת פעילות הטרור במלוא עוזה וללא רגיעה כאשר "מי שתוקפים את הרשויות או אזרחים לא נרתעו מהמגפה". המסמך ציין כי "על אף של דאע"ש ולאל-קאעידה אין נרטיב או אסטרטגיה קוהרנטיים עבור המגפה, האיום מצדם באזורי סכסוך גדל וצפוי לגדול יותר".

הדוח נכתב לפני חיסולו של מנהיג דאע"ש ביום חמישי ונאמר כי ראשי הארגון כנראה מסתתרים בסוריה וסובלים מאבדות. המחברים מסרו כי הם זיהו ששם המשפחה האמתי של אמיר מוחמד סעיד עבד אל-רחמן הוא "אל-סאלבי" ולא "אל-מוולא" והציעו לתקן זאת, אולם ההתפתחות האחרונה הופכת את ההצעה לחסרת תוקף.

Al-Qaeda going strong as ISIS falls apart, UN report says - National |  Globalnews.ca

ביחס לאל-קאעידה, הדוח הסביר כי הארגון עדיין סובל מחוסר ודאות לגבי ההנהגה, על אף שהתקבלה הוכחה שאיימן אל-זוואהירי היה חי בתחילת השנה שעברה, בעוד שהיורש המיועד, סייף אל-עדל, ככל הנראה שוהה באיראן. לפי הדוח, הטאליבן עלולים לספק מקלט לאל-קאעידה "אם הארגון לא יסכן את מאמצי הטאליבן לקבל לגיטימציה בינלאומית".

הדוח גם סוקר את הפעילות של השלוחות של שני ארגוני הטרור ברחבי העולם ומדגיש כי "ההצלחה של השלוחות של דאע"ש ושל אל-קאעידה באפריקה מטרידות מאד את המדינות החברות". במיוחד מציין הדוח את האיום של דאע"ש במוזמביק ובסאהל וההתחזקות של דאע"ש באגן אגם צ'אד. גם השלוחות של אל-קאעידה בסומליה ובסאהל התחזקו בתקופה המדווחת, והדוח התריע כי המדינות החברות "מוטרדות מכך שהם יושפעו מהדוגמה של הטאליבן באפגניסטן".

סעיף מעניין נוסף מציין כי המאגרים הכספיים של דאע"ש עומדים על 25 עד 50 מיליון דולר, מרביתם בעיראק. הדוח ציין כי "הקבוצה מוציאה יותר מאשר היא מרוויחה והיא תומכת בפעילות מבצעית באזור הסכסוך, כמו גם באפגניסטן ובאזורים אחרים".

U.S. Report: ISIS and Al Qaeda Threats | Wilson Center

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי         קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות