האינטרס הירדני בהתקרבות למשטר אסד

שר החוץ הירדני מסביר את הסיבה להתקרבות ארצו לסוריה

בראיון לרשת – CNN ביום חמישי אמר שר החוץ הירדני איימן ספדי כי ירדן מעוניינת ליצור תהליך מדיני רציני בנוגע ליחסיה עם סוריה ומשטרו של בשאר אל-אסד. 

בתשובה לשאלה על אפשרות הנורמליזציה עם סוריה, במיוחד לאחר שעבדאללה השני מלך ירדן שוחח עם אסד ופתח את הגבולות בין שתי המדינות, אמר צפאדי: "מה שאנחנו מנסים לעשות בירדן זה לנסות לוודא קיום תהליך מדיני רציני שיסיים את המשבר הזה", כלומר, את מלחמת האזרחים בסוריה. 

הוא הוסיף כי "בירדן…היינו הצד המקבל של המשבר ההוא, 1.3 מיליון פליטים סורים בירדן ואיום הטרור מהגבול, ועכשיו יש איום של מעבר סמים מעבר לגבול, ומה שאנחנו רואים כעת, 11 שנים לאחר תחילת המשבר, עלינו לעשות מה שביכולתנו לפתור אותו, ואפשר וגישה זאת אולי לא תוביל לשום תוצאה, ולכן מה שעלינו לעשות, בשיתוף פעולה עם ארצות הברית ושותפינו , זה לנסות למצוא דרך לפתרון מדיני". 

השר הירדני הדגיש כי ישנם "שני מימדים ביחסים עם סוריה, הראשון שבהם הוא דו-צדדי, והשני, כמדינה שכנה שיש לה 306 ק"מ של גבולות משותפים, ההשפעה של המשבר הזה עלינו הייתה עצומה, בנוסף לנושא הנטל  לספק חיים הולמים לפליטים, שלמרבה הצער העניין של העולם בהם הולך ופוחת.” 

הוא הוסיף, "יש היבט נוסף, אנחנו צריכים לפעול למען פתרון מדיני, וכולנו מסכימים שאין פתרון צבאי למשבר שהביא כל כך הרבה הרס וסבל שהם לא יכולים להמשיך ולשחק ב'פוליטיקה', ומה שירדן מנסה לעשות זה לפתוח את האופק לפתרון מדיני". 

בתשובה לשאלה על אפשרות "נסיגה" של ההנהגה האמריקנית מהאזור, הדגיש ספדי את שיתוף הפעולה וההדוק בין ירדן לארה"ב ואת תפקידה הבולט של האחרונה באזור. 

השר ציין את הסיוע שהעניקה ארה"ב, שהיה "חיוני", בתמיכה בירדן ובסיוע לה "בהתמודדות עם אתגרים ויישום רפורמות". 

הוא הדגיש כי ירדן תישאר בקשר הדוק עם ארה"ב כדי להבטיח שהיא תעמוד במילוי תפקידה המשפיע באזור, וכי "ארה"ב תמיד יכולה לסמוך על ירדן כדי להבטיח שהמטרות המשותפות יושגו בשמירה על השלום. יציבות, ביטחון ושגשוג". 

"היו לנו כאן שיחות מצוינות, והמסר הוא: השותפות שלנו תישאר חזקה ואנו מחויבים לעבוד יחד", אמר השר במהלך הראיון, שנערך במהלך ביקורו בוושינגטון הבירה ולאחר פגישה עם מקבילו האמריקאי, אנתוני בלינקן.  

באוקטובר האחרון, לראשונה מאז 2011, קיבל מלך ירדן עבדאללה השני שיחת טלפון מנשיא המשטר הסורי, בשאר אל-אסד, בצעד נוסף המשקף את התקרבות היחסים בין דמשק לעמאן , ולאחר ההודעה על פתיחת מעבר הגבול בג'אבר (נציב) וחידוש הטיסות היבשתיות והאוויריות בין שתי המדינות. 

הגבול עם סוריה מהווה עורק חשוב לכלכלת ירדן, שכן סחורות ירדניות מיוצאות דרכה לטורקיה, לבנון ואירופה, וסחורות מיובאות מסוריה וממדינות אלו עוברות גם דרכה.

ירדן נחשבת בין המדינות הערביות הבודדות ששמרו על יחסים ומגעים עם סוריה לאחר פרוץ הסכסוך הסורי ב-2011. עם זאת, מגעים אלו היו מוגבלים.

ב-8 בספטמבר האחרון הוסכם בין שרי האנרגיה של ירדן, סוריה, מצרים ולבנון, בפגישה שאירחה עמאן, על מפת דרכים להובלת גז מצרי-ישראלי דרך סוריה ביבשה ללבנון הסובלת ממשבר אנרגיה מחניק. מה שגרם לקיצוץ בהקצאת דלק ומוצרי אנרגיה לתושבים.

בין המדינות השכנות סוכם כי מצרים תספק ללבנון גז בצינור שחוצה את שטחי ירדן וסוריה, לאחר שתבטיח את מוכנות התשתית שלה, וההפתעה היתה שסוריה הסכימה להצטרף להסכם לאחר נתק של שנים.