מה שעשתה ישראל בעשורים האחרונים בפרויקט הגרעין האיראני – דעה

מה שעשתה ישראל בעשורים האחרונים בפרויקט הגרעין האיראני נועד לסכל, לשבש ולעכב.

לא לבלום ולא להשמיד.

את הגרעין האיראני שנבנה באופן מבוזר גיאוגרפית ובכמה מסלולים בו זמנית (אורניום, פלוטוניום במים כבדים ופלוטוניום בכור) לא ניתן היה בשום שלב להשמיד.

עוד דבר שמייחד את הפרוייקט האיראני זה ידע ומוחות מקומיים וייצור רכיבים מקומי. את זה לא ניתן למחוק (רק לגנוב)

אין צורך ביכולת צבאית מסוכנת ולא יעילה (שגם היא לכל הדעות נועדה לדחייה ולא להשמדה) כשיש חלופות קינטיות יעילות לא פחות ,אם לא יותר (בעיקר מול אתרי תת קרקע) בצירים מוסדיים משולבים סייבר התקפי מול אתרים ומסלולים שונים.

זה נעשה והרבה! לפחות פי 3 ממה שפורסם בגלוי.
כל זה נעשה בהצלחה מרובה והישגים יוצאי דופן שזכו לשלל פרסי בטחון ישראל על פיתוחים ויוזמות ועל תעוזה. מי שמזלזל בהישג הזה לא מבין דבר בביטחון ישראל.
העיכוב שהושג בשנים האלה דרך חיסול מדענים, סיכול טכנולוגי, סיכול רכש, פגיעה בסייבר ופגיעה קינטית הביא ליכולת של ישראל להיכנס לעידן גרעין ללא חשש כשיש לה ביד יכולת מובהקת להגנה מפני טיל גרעיני ויכולת כפולה להכות חזרה אם יידרש. זה כשלעצמו ההישג החשוב.

לאיראנים אין פצצה מוכנה. מי שטוען טענה זאת – הוזה, ממציא או סתם מחפש פוזיציה כדי להמר עם עצמו. אין לזה שום תימוכין מודיעיני ונסיבתי וכל ההערכות המודיעיניות של ישראל וארה״ב לא מכירות מידע כזה. דווקא ההכרזות לפני עשור, שהאיראנים קרובים לפצצה, מוכיחים שהם לא מממשים בסוף את ההרכבה הסופית אלא ממקסמים את איום ההעשרה לסחיטה גרעינית של העולם.

מאחר ואין פצצה, ואפילו לשיטת הטענה של פצצה קיימת, לא דין פצצה אחת לעשר, לכן ישראל תמשיך להשקיע מיליארדים לטובת המשך סיכול ושיבוש היכולת להרכיב פצצה, לשגר אותה ולהצליח לפגוע.
העובדה שיש פצצה לאיראנים (אם וכאשר יגיעו לשם) היא לא סוף ההתמודדות מול הגרעין. יש עוד מגוון פעולות נדרשות שחלקן כבר נעשו על מנת לנטרל את יכולת השימוש באמצעי הזה ולכן המערכה הזו תימשך, היא לא תלויה בראש ממשלה כזה או אחר כי היא מובלת ע"י כלל מערכת הביטחון ואין ראש ממשלה וממשלה שיכולים להתעלם מהמלצות לפעולה בתחום.

לא ניתן למנוע מאיראן להיות גרעינית. רק לעכב!!

ידלין אמר כי "ישראל צריכה להכין את האופציות שלה בכדי לעצור את התוכנית". הוא טען כי האופציות לא חייבות בהכרח להיות בתחום הצבאי: "יכול להיות חשאי או סייבר. ישראל צריכה להתחיל ולהסתכל על קבוצת הנשק האיראני, כי בטהרן התקדמו מאוד, ויכול להיות שנתקשה לעצור את מסלול העשרת האורניות". עם זאת, הוא הדגיש כי "בשביל נשק גרעיני, צריך להסתכל גם על קבוצת נשק שתהפוך את אותו אורניום מעושר לפצצה".

זו הפסקה החשובה. בניגוד לכותרת ולברברת הכיוון האפשרי הוא לא צבאי אלא אחר. ציר ההעשרה הוא לא היחיד וישראל מטפלת גם בציר קבוצת הנשק, יכולת השיגור ויכולת הפגיעה.

 

קרדיט: גיא א. – הפרשן הצבאי של האתר נציב.נט       קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות