גז כנשק פוליטי: רוסיה עוצרת זרימת הגז הטבעי לגרמניה

כלי תקשורת ברוסיה דיווחו כי זרימת הגז הטבעי לגרמניה נעצרה, ביום שבת, לכיוון מזרח, לאחר שינוי התוואי של צינור יאמאל-אירופה הרוסי, אותו הגדיר ה"ניו יורק טיימס " כ"אירוע לא טבעי".

עם זאת, דיווחים בתקשורת ברוסיה, אחת הספקיות העיקריות של גז טבעי לאירופה, המעיטו בערך הדיווח על "משבר", שכן ענקית האנרגיה הרוסית (גזפרום) אמרה שהיא תספק את כל הדרישות של לקוחות אירופה.

דיווח בתקשורת הרוסית הצביע על כך שהשינוי בכיוון הזרימה נגרם מבעיה לטווח קצר, עקב מזג האוויר המתון בגרמניה בסוף השבוע.

אבל ה"ניו יורק טיימס" אומר כי שינוי הזרימה בצינור התרחש על רקע העלייה החדה במחירי הגז באירופה עם התאוששות הכלכלה העולמית ממגיפת הקורונה, בעוד מלאי הגז נותר נמוך, בנוסף להאשמות שהקרמלין מגביל את הגז אספקה ​​למטרות פוליטיות.

מטרה אחת כזו היא לגרום לאיחוד האירופי להסכים לצינור חדש (Nordstream 2) שישאב גז מרוסיה ישירות לגרמניה, ויעקוף את מזרח אירופה.

משרד הכלכלה הגרמני אמר בעבר שאישור צינור נורד סטרים 2 לשאיבת גז רוסי לגרמניה לא יאיים על האספקה ​​לכלכלה הגדולה באירופה ולאיחוד האירופי.

בשולי פגישה של מנהיגי קבוצת העשרים, ברומא, אמר הבית הלבן, ביום שבת, כי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נפגש עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, ודן עמה על המאמצים שלה למנוע מרוסיה לתמרן את זרם הגז הטבעי למטרות פוליטיות.

באופן רחב יותר, העיתון מצטט אנליסטים שטוענים שייתכן שהקרמלין שולח מסר על אנרגיה מתחדשת, ומסביר שמעבר מהיר מאוד לאנרגיה ירוקה הרחק מהגז הטבעי יהפוך את יבשת אירופה לפגיעה לגחמות של אספקת אנרגיית רוח ושמש.

במשך שבועות, אומרים אנליסטים, רוסיה איחרה לספק דלק כדי לכסות על המחסור, לעתים קרובות על ידי הגבלת משלוחים למתקני האחסון שלה.

צינור יאמאל-אירופה מחבר את רוסיה עם גרמניה וחוצה את בלארוס ופולין. בקו זה עוברים כ-20% מנפח אספקת הגז ​​היבשתי של רוסיה לאיחוד האירופי.

רוסיה שולחת גז למערב אירופה בכמה דרכים שונות, כולל צינור ימאל-אירופה, בעל קיבולת שנתית של 33 מיליארד מ"ק.

דיווח סוכנות הידיעות TASS לא סיפק כל הסבר לשינוי הכיוון. היא ציטטה נתונים של מפעיל צינור גרמני, שהראו שזרימת הגז הטבעי הרוסי לאירופה נעצרה בחלק של צינור יאמאל-אירופה שמוביל גז לגרמניה דרך פולין.

לפי הניו יורק טיימס, לקרמלין יש רקורד של שימוש פוליטי באספקת הגז.

בשנות ה-2000, רוסיה ה]סיקה פעמיים את האספקה ​​לממשלה הפרו-מערבית באוקראינה, מה שגרם למחסור נרחב ברחבי מזרח אירופה והותיר אנשים רועדים בדירות לא מחוממות באמצע ינואר.

ירידה במלאים ועלייה בביקוש הביאו לעלייה משמעותית במחירי הגז הטבעי, כאשר המחיר האירופי עלה השנה בכמעט 600 אחוז.

بولندا تعلن وقف ضخ الغاز الروسي إلى أوروبا عبر خط أنابيب "يامال" | Al-Iktissad Wal-Aamal | الإقتصاد والأعمال