הודעת הסיכום של השיחות בפאריס בין ח'ליפה חפתר לפאיז אל-סראג'.

לשכת נשיא צרפת פרסמה היום את הודעת הסיכום המשותפת בנוגע ליוזמה שהפגישה היום בפאריס בין ח'ליפה חפתר לבין ראש ממשלת ההסכמה הלאומית הלובית, פאיז אל-סראג', תחת חסות נשיא צרפת, עמנואל מאקרון, ובהשתתפות שליח מזכ"ל האו"ם ללוב, ע'סאן סלאמה, בפאריס.

 

במסגרת פגישה זו הסכימו חפתר ואל-סראג' על עשרה עקרונות. העקרון הראשון הוא פיתרון המשבר בלוב יהיה מדיני בלבד ויעבור דרך פיוס לאומי בין כל הצדדים המוסדיים, הבטחוניים והצבאיים בלוב שיביעו את מוכנותם להשתתף בפיוס הזה בדרכי שלום ובאמצעות חזרה בטוחה של הפליטים ואימוץ הליכי צדק המעבר והחנינה הכללית ויישום סעיף 34 בהסכם אל-סח'יראת הקשור להסדרי הבטחון. 

העקרון השני הוא המחויבות להפסקת האש והמנעות מפנייה לכח החמוש בכל הסוגיות מלבד הלוחמה בטרור על פי ההסכם המדיני וההסכמים הבינלאומיים, ההגנה על שטח לוב ועל ריבונותה בנוסך לגינוי של כל מי שיאיים על יציבותה של לוב. 

העקרון השלישי הוא חתירה לבניית מדינה אזרחית, דמוקרטית וריבונית המכבדת את שלטון החוק, הערבה להפרדת רשויות, למעבר השלטון בדרכי שלום ולכיבוד זכויות האדם והנהנית ממוסדות לאומיים מאוחדים, במיוחד הבנק המרכזי, המוסד הלאומי לנפט, המוסד הלובי להשקעות. כל אלו יערבו לבטחון האזרחים ולאחדות השטח ולריבונות המדינה בנוסף לניהול טוב של משאבי הטבע והמשאבים הכספיים מתוך שמירה על האינטרסים של כל הלובים.

העקרון הרביעי הוא הבעת תמיכה בפעילות הלא מוטה של השליח המיוחד של מזכ"ל האו"ם ללוב, ע'סאן סלאמה להתנעת ההסכם המדיני שנחתם ב- 17 בדצמבר 2015 ולהמשך הדיאלוג המדיני כהמשך למפגש שהתקיים באבו דאבי ב- 3.5.2017.

העקרון החמישי הוא הקדשת כל המאמצים האפשריים ללכת יד ביד עם ההתיעצויות של שליח האו"ם ופעילותו שתהווה את ציר הדיאלוג המדיני הכולל הערב להשתתפות הפרלמנט והממשלה בצורה מלאה.

העקרון הששי הוא המשך הדיאלוג בעקבות המפגש בפאריס במסגרת כיבוד ההודעה הזאת והמחויבות לספק את התנאים המתאימים לפעילות הפאלמנט והממשלה ונציבות הבחירות הלאומית העליונה כדי להתכונן לבחירות הבאות.

העקרון השביעי הוא הקדשת מירב המאמצים לשילוב הלוחמים הרוצים להצטרף לכוחות הסדירים, קריאה לפירוק הנשק, שחרור הלוחמים האחרים ושילובם מחדש בחיים האזרחיים כך שצבא לוב יהיה מורכב מהכוחות המזוינים הסדירים שיערבו להגנה על לוב במסגרת כיבוד סעיף 33 בהסכם המדיני.  

העקרון השמיני הוא הכנת מפת דרכים לביטחון ולהגנה על שטח לוב כדי להתייצב בפני האיומים ולפעול כדי לצרף את כל הכוחות הבטחוניים והצבאיים הקיימים ברגע זה לתכנית הזאת במסגרת איחוד הממסד הצבאי והבטחוני. זאת, כדי לתאם בנוגע למאבק בטרור, הפסקת זרימת המהגרים העוברים דרך שטח לוב, השלטת הביטחון בגבולות והמאבק ברשתות הפשע המאורגן.  

העקרון התשיעי הוא התחיבות רשמית של שני הצדדים לקיים בחירות לנשיאות ולפרלמנט בזמן הקרוב ביותר האפשרי מתאריך פרסום ההודעה הזאת בתיאום עם המוסדות הנוגעים בדבר ובתמיכת ופיקוח האו"ם.

העקרון העשירי הוא בקשה ממועצת הביטחון של האו"ם לתמוך בתהליך שמסדירה ההודעה הזאת ובקשה משליח מזכ"ל האו"ם המיוחד ללוב לקיים את ההתיעצויות הנחוצות בין כל הצדדים הלובים. 

 

קרדיט:ד”ר משה טרדימן, מנהל ומייסד המכון לחקר אסלאם ומוסלמים באפריקה. 

 

 

כתיבת תגובה