אלג'יריה קיבלה מידע מודיעיני על מגעים וסיוע צבאי שמגישה ישראל לח'ליפה חפתר.

היומון האלג'יראי אל-ג'זאא'יריה ללאח'באר דיווח אתמול שאלג'יריה שיגרה לח'ליפה חפתר אזהרה חריפה לפיה היא יכולה להפוך את מאזני הכח בשטח במידת הצורך. זאת, בעקבות מידע מודיעיני שקיבלה בנוגע למגעים בין ישראל לבין ח'ליפה חפתר ולסיוע צבאי שישראל מגישה לו. אלג'יריה מצידה התוותה קווים אדומים לחפתר מהם הוא לא יוכל לחרוג בשום פנים ואופן.  

אלג'יריה הזהירה את חפתר מפני השלכות שיתוף הפעולה הישיר עם ישראל ומפני הבאת מומחים צבאיים ישראלים לתוך לוב. אלג'יריה יידעה את נציגו של חפתר בקהיר שהיא מסוגלת לשנות את מאזן הכוחות בשטח במידת הצורך באמצעות הגשת סיוע לאויביו הצבאיים של חפתר בממשלת ההסכמה הלאומית במידה ולא תיפסק ההתקרבות בינו לבין ישראל.

מקור יודע דבר אמר ליומון האלג'יראי שממנגנוני ביטחון של מספר מדינות ראו תיאום גובר והולך בין חפתר לבין ישראל. הדיווח האחרון בנוגע לכך הצביע על כך שישראל סיפקה מידע מודיעיני חשוב מאד לחפתר ששימש אותו במבצעיו הצבאיים האחרונים אותם היא אספה באמצעות מטוסי ריגול שטסו בשמי לוב ובאמצעות רשתות ריגול נוספות. כמו כן, הצבא הלאומי הלובי קיבל מישראל שני מטעני נשק שהועברו דרך האוויר משדה התעופה בלוד ללוב. הנשק הישראלי שהועבר לחפתר כלל טילי נ"ט, ציוד לראיית לילה ותחמושת מונחית. אותו המקור מסר ששיתוף הפעולה והתיאום בין ישראל לחפתר התחילו לגדול בחודשים האחרונים בתיווכה של איחוד האמירויות.    

כי אלג'יריה חוששת מהאפשרות של נוכחות כוחות ישראלים ושל בסיס מודיעין ישראלי בלוב מאחר ויש בכך איום על הביטחון הלאומי של אלג'יריה ועל ביטחון המגרב בכלל. כמו כן, המשך טיסת המטוסים הישראלים בשמי לוב תוביל בסופו של דבר להענקת תירוץ חזק לקבוצות הטרור התכפיריות הפעילות בלוב לחזור לפעילות. אלג'יריה מתנגדת לכך. על כן, אלג'יריה טוענת שאין זאת זכותו של חפתר לקבל החלטה חשובה ומסוכנת הקשורה לעתיד קשרי החוץ של לוב, קרי לנרמל את היחסים עם ישראל. אלג'יריה חוששת שנורמליזציה זאת תביא לחידוש מלחמת האזרחים בלוב. 

 

קרדיט:ד”ר משה טרדימן, מנהל ומייסד המכון לחקר אסלאם ומוסלמים באפריקה. 

 

 

כתיבת תגובה