מבזקי חדשות ליום 18-10-21

*- דירוג 10 המדינות המובילות בעולם בעתודות הנפט
להלן גידול 10 המדינות המובילות בעולם בתחום עתודות הנפט. המזרח התיכון מככב…
1. ונצואלה – 303.6 מיליארד חביות (19.6% מהעתודות העולמיות)
2. סעודיה -267.1 מיליארד חביות (17.2%)
3. איראן – 208.6 מיליארד (13.5%)
4. עיראק – 145 מיליארד (9.4%)
5. האמירויות – 107 מיליארד(6.9%)
6. כווית – 101.5 מיליארד (6.6%)
7. רוסיה – 80 מיליארד ( 5.2%)
8. לוב – 48.4 מיליארד (3.1%)
9. ארה"ב – 44.5 מיליארד (2.9%)
10. ניגריה – 36.9 מליארד (2.4%)

*- "הישג מרשים" לארדואן…
במהלך יום שני ירד שער הלירה הטורקית מול הדולר לשפל של כל הזמנים. השפל נרשם אחר הצהריים כששער הלירה ירד ל-9.315 לעומת המטבע הירוק. מדובר בפיחות של כ-20% מתחילת השנה כש-10% מהירידה מגיעים מתחילת ספטמבר. הירידה מתרחשת בעקבות הערכה בשוק שהבנק המרכזי, בלחץ הנשיא ארדואן, יכריז בהמשך בשבוע על הורדת ריבית. החשש בשוק הוא שהורדת הריבית עתה תאיץ את קצב האינפלציה העומד כבר על 20%.

*- נחקר "הקשר הקטרי" לרצח חבר הפרלמנט הבריטי
בבריטניה נמשכת חקירת רצח חבר הפרלמנט דייויד אמיס ביום שישי האחרון. לפי דיווחים, בין שאר כיווני החקירה נבדק הקשר בין אמיס לבין קטר. אמיס עמד בראש "אגודת הידידות קטר בריטניה" ונחשב לחבר הפרלמנט המקורב ביותר לממשלה הקטרית. רק יומיים לפני הרצח חזר מביקור בדוחה. עוד עולה כי גם בשנים 2018 ו-2020 אמיס ביקר בקטר והוצאות נסיעותיו המוצהרות בסך של כ-9000 פאונד כוסו על ידי ממשלת קטר.

הוא נרצח על ידי אזרח בריטי ממוצא סומלי שהוא בנו של יועץ ראש הממשלה לשעבר בסומליה. קטר ידועה כיום בתמיכתה בנשיא סומליה ולכן במשטרה בודקים את הסוגיה. הכיוון הזה נראה די קלוש אבל נמצא על סדר היום….

*- נמכר היהלום היקר ביותר בדובאי

בדובאי נמכר לפני ימים אחדים היהלום היקר ביותר בהליך של מכרז אותו אירחה "בורסת היהלומים של דובאי". היהלום במשקל של קצת מעל 118 קראט נמכר במחיר של כ-5.2 מיליון דולר או כ-44,000 ל-1 קראט. כרגיל בעסקאות שכאלה לא נמסרה זהות הרוכש.

לפי הדיווחים מהאמירות, היהלום הוצע לקניינים מובילים מהודו, מישראל וממדינות באירופה. דובאי נמצאת בצומת של סחר היהלומים העולמי עם טיסות ישירות למרכזי היהלומים המובילים, כולל הודו, ישראל, אנגולה, דרום אפריקה, רוסיה ובלגיה. מזכר ההבנות שנחתם לאחרונה בין בורסת היהלומים של דובאי לבין בורסת היהלומים הישראלית, אמור להגביר עוד יותר את הסחר האזורי ולסייע לצמיחת תעשיית היהלומים העולמית, כך טוענים באמירות.

The Truth About Diamonds - YouTube

קרדיט לתמונה: יוטיוב

*- עקבה ממריאה ומה עם אילת?
היום נחתם בעיר הנמל הירדנית עקבה הסכם להקמת חברת תעופה סעודית ירדנית פרטית חדשה. החברה נקראת "פליי עקבה" והיא אמורה לטוס מעיר הנמל הסמוכה לאילת לעמאן וכן ליעדים במדינות ערב ובאירופה במה שהוגדר כ"מחירים תחרותיים". הונה של החברה כ-20 מיליון דולר.

יזמי החברה סבורים כי הקמתה תביא לדחיפה בתנועת התיירות לעקבה. בשלב ראשון לחברה יהיו שני מטוסים. בירדן ישנן כיום שלוש חברות תעופה מסחריות – חברת התעופה הלאומית "רויאל ג'ורדניאן" ושתי פרטיות "ג'ורדן איירליינס" ו"פליי ג'ורדן ".

מרבית התיירים המגיעים לירדן הם ממדינות האזור ונראה שהקמת החברה החדשה נועדה לסייע להגביר את זרם התיירים מאירופה.

*- האיש החזק בכלכלת אבו דאבי?
המגזין "אינטליג'נס אונליין" מדווח על מאבק בתוך המשפחה השלטת באבו דאבי על השליטה בחברות ובנכסים. לפי הדיווח, מי שידו על העליונה הוא טחנון בן זאיד, יועץ הביטחון הלאומי, ואחיו של השליט דה פקטו מוחמד בן זאיד.

טחנון מנהל את "חברת האחזקות של אבו דאבי" ADQ שהולכת ומרחיבה את האינטרסים שלה. בנוסף, טחנון השתלט באחרונה על חברת "אדג'", חברת אחזקות בתחום התעשייה הצבאית והאבטחה, תוך שהוא דוחק את אחיו, מנסור. תחת שליטתו של טחנון עוד חברות העוסקות בתחום הסייבר והמלחמה האלקטרונית.
אין זו הפעם הראשונה שהתקשורת במערב מייחסת חשיבות לכוחו העולה של טחנון.

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין