לה פיגרו חושף את הסיבה שצרפת שותקת בנוגע לפשעיו של ריפאת אל-אסד

העיתון הצרפתי "לה פיגארו" חשף היבטים מסתוריים בנוגע ליחסיו של ריפאת אל-אסד עם המודיעין הצרפתי והשירותים הבולטים ביותר שסיפק לו, מה שגרם לו להעלים עין מבריחתו האחרונה לסוריה.

העיתון אמר בדיווח  כי ריפאת אל-אסד "לא עזב את צרפת כעבריין מורשע, אלא התעלמו מיציאתו בגלל השירותים שנתן למודיעין הצרפתי, ועל כך הוענק לו עיטור הכבוד בשנת 1986 על ידי נשיא צרפת לשעבר פרנסואה מיטראן ".

העיתון הדגיש כי ריפאת אל-אסד מילא תפקיד ביצירת מערכת יחסים מסוג אחר עם המודיעין הצרפתי מאז 1982, וזה נמשך כמעט ארבעים שנה.

באשר לשירות הבולט ביותר שנתן ריפאת אל-אסד, העיתון ציין כי נתן שירות נהדר למנהל המודיעין הצרפתי בשנת 1982, אשר היה לו תפקיד מרכזי בחשיפת הרשת של צברי אל-בנא אבו נידל, לאחר שאנשיו ביצעו פיגועי תופת בצרפת.

הדיווח בעיתון הדגיש כי מערכת היחסים בין סומר אל-אסד, בנו של ריפאת, לבין מאהר אל-אסד, אחיו של בשאר, מעולם לא נותקו , במיוחד היחסים שלהם עם אירגוני פשע גדולים באירופה.

רשת אבו נידל

סברי ח'ליל אל -באנא, המכונה אבו נידאל, נחשב לאחד המנהיגים הבולטים של ארגון הפתח והארגון לשחרור פלסטין לפני פיצולו והקמת ארגון "פתח – המועצה המהפכנית" – "فتح – المجلس الثوري" בשנת 1974.

אבו נידל נולד ב 16 במאי 1937 ביפו. הצטרף למפלגת בעת' בשנת 1955 ולאחר מכן הצטרף לתנועה בראשות יאסר ערפאת ב -1967, והוא נטל לראשונה את הנהגת הביטחון האזורי של הארגון בירדן, ובשנת 1969 הפך לנציג של פת"ח בסודן, לפני שמונה לראש משרד אש"ף בבגדאד.  

ארגון אבו נידאל הואשם כי היה אחראי להריגתם ולפציעתם של מאות במהלך פיגועים שנעשו בשנות השבעים והשמונים של המאה הקודמת במספר מדינות, כולל ארצות הברית, בריטניה, צרפת, ישראל, מדינות ערב ואפילו אצל הפלסטינים.

בשנת 1982 ביצע הארגון פיגוע רימון על מסעדת "ג'ו גולנדנברג" בגטו פריז, והרג 6 בני אדם ופצע 22 נוספים.

הארגון מסווג כארגון טרור על ידי ארצות הברית של אמריקה, בריטניה, יפן, ישראל והאיחוד האירופי.

מפקד המודיעין הצרפתי לשעבר, איב בוני, הודה בשנת 2019 כי פריס כרתה הסכם בעל פה עם אבו נידאל בשנות השמונים, שקבע כי השלטונות הצרפתים לא יתקפו את חברי ארגונו בתמורה לאי ביצוע פעולות בשטחה.

קרדיט לתמונה: אוריינט ניוז