מבזקי חדשות מהעולם ליום 19-10-21. מתעדכן

*- נשיא צ'כיה, מילוש זמאן, שמאושפז בבית החולים הצבאי בפראג מאז 10 באוקטובר, אינו מסוגל למלא את תפקידו כרגע ואינו צפוי לשוב בשבועות הקרובים – כך דיווח נשיא הסנאט, מילוש ויסטרצ'ל, אחרי שקיבל עדכון מהרופאים.

מחר תתקיים ישיבה של ראשי הסיעות בבית הנבחרים לגבי הפעלת סעיף 66 לחוקה על פיצול סמכויות הנשיא בין ראש הממשלה ובין יו"ר בית הנבחרים. ב-8 בנובמבר צפוי להתכנס הפרלמנט לראשונה בעקבות הבחירות, ואם זמאן לא יהיה כשיר, היו"ר החדש צפוי לקבל את הסמכות להטיל את המנדט להרכבת הקואליציה החדשה, ככל הנראה על מנהיג האופוזיציה, פטר פיאלה.

*- עוד הישג לכוחות הביטחון של עיראק נגד דאע"ש: רה"מ אל-כאזימי הכריז על מעצרו של עזואן אל-זובעי (אבו עביידה בגדד) במבצע מחוץ לגבולות המדינה. אל-זובעי נחשב למתכנן של פיגוע משאית התופת ברובע כראדה השיעי בבגדד ב-3 ביולי 2016 שבו נרצחו לפחות 340 בני אדם שהיו בקניות לקראת סיום חודש הרמדאן.

*- ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, הודיע כי המלכה אליזבת אישרה הענקת מעמד של עיר לעיירה סאות'אנד שבמחוז אסקס בדרום מזרח אנגליה, כהוקרה לחבר הפרלמנט, סר דיוויד איימס, שנרצח בפיגוע דקירה סוף השבוע. איימס, שייצג את מחוז הבחירה של מערב סאות'אנד, פעל במשך שנים למען הפיכתה של העיירה לעיר.

פרטים חדשים מחקירת הפיגוע של רצח חבר הפרלמנט הבריטי, סר דיוויד איימס: הטיימס דיווח כי החוקרים מעריכים שהחשוד, עלי חרבי עלי, בן 25 שנולד בבריטניה למשפחה שנמלטה מסומליה, עבר תהליך הקצנה באמצעות סרטי תעמולה באינטרנט, ככל הנראה במהלך הסגר, וכי הוא קיבל השראה מארגון א-שבאב הסומלי. עוד התברר כי הוא לא היה במעקב של שירות הביטחון MI5, אולם הופנה לתוכנית הממשלתית למאבק בהקצנה.

*- קולין פאוול, לשעבר מזכיר המדינה וראש המטות המשולבים, הלך לעולמו מנגיף הקורונה.

*- עכשיו זה רשמי: פטר מרקי-זאי הוא מועמד האופוזיציה המאוחדת בהונגריה לראשות הממשלה מול ויקטור אורבן ומפלגת פידש בבחירות 2022 אחרי ניצחון בסיבוב המכריע בפריימריז, וזאת אחרי שיריבתו, קלרה דוברב, הודתה בהפסד שלה ובירכה אותו. "מעתה והלאה, עלינו לדון כיצד הברית של שש המפלגות יכולה להביס את ויקטור אורבן ולפרק את המערכת שלו", אמרה.

*- שגריר צרפת בבלארוס, ניקולס דה לקוסט, נדרש לעזוב את מינסק מאחר שסירב להגיש את כתב האמנתו לנשיא אלכסנדר לוקשנקו מאז שנכנס לתפקידו בדצמבר 2020 ובמקום זאת הגיש את עותק כתב האמנה לשר החוץ, ולדימיר מאקיי. באופוזיציה הודו לשגריר "על הסולידריות ועל העמדה העקרונית" וציינו כי "בידוד דיפלומטי ופוליטי עובדים".

*- פטר מרקי-זאי מסתמן כמועמד שינסה להדיח את ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, בבחירות 2022, כאשר הוא מוביל בפער של 59.1 אחוז מול 40.9 אחוז ליריבתו קלרה דוברב אחרי ספירת מחצית מהקולות בסיבוב ההצבעה המכריע בפריימריז של האופוזיציה המאוחדת.

מרקי-זאי (49), שמשמש ראש העיר הודמזוושרהיי מאז 2018 ואינו מזוהה עם אחת המפלגות, הוא כלכלן ומהנדס בעל דעות שמרניות, אב לשבעה וקתולי אדוק שיכול לפנות לתומכים המאוכזבים של אורבן, אולם גם יצא נגד האליטות והשחיתות עם מסרים שפונים למתנגדי ראש הממשלה.

בסיבוב ההצבעה הראשון בחודש שעבר, הגיע מרקי-זאי למקום השלישי, אולם הוא זכה לתמיכתו של המנצח, ראש עיריית בודפשט הליברל, גרגיי קרצ'וני, שנחשב למועמד המוביל להיבחר לנציג האופוזיציה. זאת על מנת לחסום את דוברב, סגנית נשיא הפרלמנט האירופי שהיא גם רעייתו של ראש הממשלה לשעבר, פרנץ גיורצ'אן, שנחשב לדמות שנויה במחלוקת שעלול היה לפגוע באחדות האופוזיציה.

*- הפייננשל טיימס: סין ערכה באוגוסט האחרון ניסוי של טיל על קולי שמסוגל לשאת ראש קרב גרעיני, במהלכו הטיל הקיף את כדור הארץ במסלול לווייני נמוך לפני שהאיץ לעבר המטרה המיועדת, אולם פספס אותה בקרוב ל-40 ק"מ. לפי הדיווח, במודיעין האמריקאי הופתעו מההתקדמות הסינית בתחום העל קולי. "אנחנו לא יודעים איך הם עשו את זה", הודה גורם המודע לפרטי הניסוי.

*- קפסולת החלל סויוז נחתה הבוקר בשלום בקזחסטן כשעליה השחקנית הרוסייה, יוליה פרסילד והבמאי קלים שיפנקו, שהשלימו 12 יום בתחנת החלל הבינלאומית לצורך צילומי סצנות לסרט הקולנוע הראשון בחלל. יחד עמם נחת הקוסמונאוט אולג נוביצקי ששהה בתחנה במשך שישה חודשים.

בסרט "האתגר", הראשון שמצולם בחלל בהשתתפות של שחקן מקצועי, פרסילד מגלמת מנתחת לב שטסה לחלל כדי לבצע ניתוח חירום בקוסמונאוט שלקה בהתקף לב במהלך הליכת חלל. על פי ההערכות, הסצנות מתחנת החלל אמורות להוות כ-35 עד 40 דקות מכלל הסרט.

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי  קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות