משרד החוץ הצרפתי מאיים: משבר הצוללות ישפיע על נאט"ו

שר החוץ הצרפתי ז'אן-איב לה דריאן נגע בשבת במה שלדעתו כ"משבר חמור " לאחר שאוסטרליה ביטלה חוזה ענק עם פריז לקניית צוללות, והוקיע " שקרים (…), כפילות (. ..) ופגיעה גדולה באמון " ו- "זלזול" מצד בנות בריתה של צרפת.

שר החוץ מאמין ש"מה שקרה " ישפיע על הגדרת התפיסה האסטרטגית החדשה של נאט"ו, אך מבלי שציין במפורש את האפשרות לעזוב את הברית.

ביום שישי זימנה צרפת את שגריריה בארה"ב ובאוסטרליה להתייעצות, בהחלטה חסרת תקדים כלפי שתי בעלות ברית היסטוריות, לאחר שקנברה ביטלה חוזה ענק עם פריז לרכישת צוללות וסיכמה לקנותם אותן מארה"ב . 

ביום רביעי הכריז נשיא ארה"ב ג'ו ביידן על ברית הגנה חדש בין אוסטרליה, ארצות הברית ובריטניה, והרחיב את היקף (תכנית) טכנולוגיית הצוללות האמריקאית הפועלת בהנעה גרעינית כך שתכלול גם את אוסטרליה, בנוסף לטכנולוגיות אבטחה אלקטרוניות, בינה מלאכותית ויכולות ימיות תת מימיות.

בשנת 2016 חתמה צרפת על חוזה בשווי 90 מיליארד דולר אוסטרלי (56 מיליארד יורו) לאספקת 12 צוללות המונעות בדיזל לאוסטרליה, המתוארות כ"עיסקת העשור " בשל גודלה והיקפה האסטרטגי.

ביום חמישי האשימה צרפת את אוסטרליה בכך שדקרה אותה בגב, ואת וושינגטון כי החרה החזיקה אחר גישתו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ בנוגע לעסקת הצוללות.

גורם בבית הלבן הביע את "חרטתו" בפני השגריר הצרפתי שזומן לשיחה, אך אמר: "נמשיך לפעול בימים הקרובים כדי לפתור את המחלוקות שלנו, כפי שעשינו בנקודות אחרות במהלך הברית הארוכה שלנו".

أزمة بين باريس وواشنطن بعد فسخ عقد تزويد غواصات فرنسية لأستراليا - اخبار  تونس

קרדיט לתמונות: הרשתות החברתיות