סעודיה מבטלת הענקת 50 מיליון דולר לממשלת סומליה בשל שמירתה על נייטרליות במשבר הדיפלומטי עם קטר

המשבר במפרץ ממשיך להקרין על מדינות קרן אפריקה.

מקורות מסרו היום למספר אתרים סומלים שסעודיה נוקטת צעדי עונשין נגד ממשלת סומליה הסוררת והחליטה לבטל את הבטחתה לשלם לממשלת סומליה 50 מיליון דולר בעקבות ניתוק יחסיה עם איראן. זאת, משום שממשלת סומליה סירבה לנתק את הקשרים הדיפלומטיים בינה לבין קטר.

 המסר הזה לממשלת סומליה בא בעקבות השתדלות מצד משלחות סעודיות רמות דרג לשכנע את סעודיה לנתק את קשריה עם קטר או לפחות להוריד את דרג הקשרים ומצד משלחת קטרית ותורכית רמת דרג לשכנע את ממשלת סומליה שמור על ניטרליות. לאחר שממשלת סומליה לא נענתה למאמצי השכנוע הסעודים, או יותר נכון, לאולטימטום הסעודי בבחינת או שאתם לצידנו או שאתם לצד אויבינו, אז סעודיה לא היססה לנקוט בצעד זה.

האם התגובה הסעודית כלפי ממשלת סומליה תשפיע גם על מדינות מוסלמיות או בעלות מיעוט מוסלמי ניכר ברחבי אפריקה וברחבי העולם השומרות על ניטרליות במשבר המפרצי או שמא לא תשפיע כלל? ימים יגידו. נכון לעכשיו, גם פקיסטן ניצבת בפני אולטימטום סעודי להצהיר בבירור לצד מי היא במשבר המפרצי ויהיה מעניין לראות איך ההתייחסות לממשלת סומליה תשפיע על התנהלותה.

נשאלת השאלה גם האם בכך תסתיים התגובה הסעודית לאי הציות של ממשלת סומליה או האם היא תגביל את כניסת מספר העולים לרגל המגיעים מסומליה כצעד עונשין נוסף? והאם כפי שסעודיה הפסיקה לייבא מקנה מסומליה, היא תפסיק לייבא גם פחם ובכך תפגע פגיעה קשה בכלכלה הסומלית?    

 

קרדיט:ד”ר משה טרדימן, מנהל ומייסד המכון לחקר אסלאם ומוסלמים באפריקה.

 

כתיבת תגובה