מהומות ומעצרים במרוקו – האם ה"אביב הערבי" הגיע למרוקו?

נראה כי המהומות וההפגנות שהתחילו בעיר הנמל אל-חוסיימה שבמחוז הריף המוזנח בצפון מרוקו באוקטובר 2016 מסרבות לשכוך. התסיסה החברתית בעיר התחילה כאשר סוחר הדגים מוחסן פיקרי בן ה- 31, נמחץ ע"י משאית זבל בזמן שמחה על כך שהרשויות המרוקניות החרימו דגי חרב שנתפסו מחוץ לעונה. התמונות של מוחסן פיקרי הנמחץ למוות הופצו ברשתות החברתיות וגרמו לזעם ציבורי ולפרוץ תנועת מחאה שנודעה בשם התנועה העממית. אכן, רבים משווים את מותו של פיקרי למותו של בועזיזי-בחור צעיר בתוניסיה שהצית את עצמו ויחד איתו גם את האביב הערבי.

Mouhcine fikri

חשוב לציין כי מצד אחד מחוז הריף הצפוני של מרוקו מוזנח ע"י המשטר ומצד שני הברברים המאכלסים אותו היו ידועים במהלך ההיסטוריה כמי שמורדים בשלטון המרכזי.

Berber, Rifi in Morocco

המהומות בעקבות מותו הטרגי של מוחסן פיקרי שככו ופינו את מקומם לתנועת מחאה רחבה יותר תחת הנהגת התנועה העממית נגד השחיתות, הדיכוי והאבטלה שתבעה מממשלת מרוקו יותר פיתוח. נאצר זפזאפי, מנהיג התנועה העממית, נעצר ב- 29.5.2017. יחד איתו נעצרו עשרות פעילים. הרשויות המרוקניות מאשימות אותם בפגיעה בביטחון המדינה.

מעצרו של נאצר זפזאפי עורר עוד יותר מהומות והפגנות באל-חוסיימה בפרט ובמחוז הריף בכלל. תומכיו בעיר אל-חוסיימה הכריזו על שביתה כללית בת שלושה ימים שהסתיימה ב- 4.6.2017 ותבעו את שחרורו המיידי.

ב- 4.6.2017 אף התקיימה עצרת סולידריות ברבאט. בסוף השבוע האחרון אזרחים רבים יצאו לרחובות ואירעו התנגשויות בין המפגינים לבין כוחות הביטחון. גם מחוץ למרוקו יצאו מרוקנים לרחובות וקיימו עצרות סולידריות והפגנות למען שחרורו של נאצר אל-זפזאפי.

בתגובה, הרשויות המרוקאיות ערכו מסע מעצרים נגד מנהיגי ההפגנות ובמסגרתו עצרו כ- 40 חברי מפתח בתנועה העממית וב- 5.6.2017 עצרו את שני מנהיגים נוספים של תנועת המחאה. מנגד, ממשלת מרוקו אמרה ב- 4.6.2017  שה-" דלתות לדיאלוג נשארות פתוחות".

אולם, קיים משבר אמון בין המפגינים לרשויות המרוקניות. המפגינים במחוז הריף דחו את התיווך של הפקידים המקומיים, אותם האשימו בשחיתות. הם גם כינו את הרשויות המרכזיות המרוקניות בשם מדינת משטרה. נראה כי נדרשת התערבות מצד המלך מוחמד השישי על מנת ליישב את ההדורים. בינתיים, המלך אינו מתערב והמרוקנים ממתינים לראות האם יעשה כן.

על כל פנים, בינתיים, מה שבטוח התסיסה נגד ממשלת מרוקו במחוז הריף רק מסלימה ונראה שמרוקו עצמה נמצאת בנקודת רתיחה.

סממן לכך ניתן לראות דווקא בבחריין, שם השלטונות השעו ב- 4.6.2017 את פעילותו של העיתון "אל-וסט" בעקבות כתבה שפרסם על ההפגנות במרוקו. על פי השלטונות הבחריינים, כתבה זאת פוגעת במדינה ערבית אחות. יצוין, ש-"אל-וסט" הוא העיתון העצמאי היחיד הפעיל בבחריין והוא מזוהה עם האופוזיציה.

 

קרדיט:ד”ר משה טרדימן, מנהל ומייסד המכון לחקר אסלאם ומוסלמים באפריקה.

כתיבת תגובה