חיזבאללה השיק את השלב הראשוני של מלחמת ישראל-חיזבאללה הבאה.

עבור ישראל, השלב הראשוני של המלחמה הצפויה הבאה שלה עם חיזבאללה מתמקד בנטרול משלוחי הנשק האיראניים לחיזבאללה, תוך השמדת בתי חרושת, כביכול, לבניית טילים ארוכי טווח. בכמה אתרים שהופצצו לאחרונה אף נטען כי כללו נשק כימי. מוקדם יותר החודש תקפו מטוסי חיל האוויר הישראלי מתקן צבאי סורי סמוך לעיר מאסיאף, שלכאורה מייצרת נשק כימי וטילים מתקדמים.

ישראל הגבירה לאחרונה את תקיפת המטרות של חיזבאללה / אתרים איראניים, ולאחר מכן הועברו אזהרות דיפלומטיות של הנהגת ישראל כי היא לא תקבל נוכחות איראנית וחיזבאללה מוגברת בגבולותיה הצפוניים. ישראל הפציצה למעלה מ -100 יעדים מאז 2011, כולל כמה עמדות איראניות סביב שדה התעופה הצבאי בדמשק, מערב ודרום סוריה, כמו גם בבקעת הלבנון בלבנון ובדרום. ההתקפה האחרונה המדווחת באה רק ימים ספורים לאחר שישראל הפילה מל״ט איראני שהפעיל חיזבאללה, לאחר שנכנס לאזור המפורז לאורך הגבול בין ישראל לסוריה ברמת הגולן. ישראל עומדת על כך שהיא תמשיך לנטר את הפעילות הצבאית המתרחבת של חיזבאללה בסוריה ובלבנון. בנוסף, החודש (9/2017) ישראל עשתה את התרגיל הצבאי הגדול ביותר מזה עשרות שנים במה שדובר צה"ל / חיל האוויר הישראלי הציג בו חזרה על המלחמה הקרובה עם חיזבאללה.

בעוד שהרטוריקה הישראלית מיקדה את תשומת הלב על המלחמה בין ישראל לחיזבאללה, הצפויה מאוד להתפרץ, הרי שהחיזבאללה הוא זה שהחל החודש את השלב הראשון של מלחמתו הקדושה עם ישראל.

הפעלתו של החיזבאללה החודש ,ביותר מתריסר יוזמות אינטנסיביות, (כוללות אך לא בהכרח מוגבלות לאלו המפורטות להלן), ומספרות כיצד בכוונת חיזבאללה להשיג עוד ניצחון אלוהי, על ידי הכרזה על המנצח בהתלקחות הקרובה. מטעמי ביטחון, יוזמות אחרות של חיזבאללה המופעלות כעת הושמטו מהדיון לעת עתה לבקשת השורא, המועצה המחליטה של חזבאללה.

למרות התקפותיו בנובמבר 2013 באזור קאלמון האסטרטגי, הסמוך לגבול סוריה-לבנון ,כהתקוממות, ולאחרונה עבר להפיכתו למרד-נגד / כוח קונבנציונאלי בסוריה, חיזבאללה יבטל את מודל הכוח הקונבנציונלי שיילחם על ישראל. במיוחד בשלבים המוקדמים של הסכסוך הקרוב על פי מפלגה של אלוהים הרשמי בדמשק.

לא כל חברי השורא של חיזבאללה או ההיררכיה הצבאית רוצים לוותר על הרעיון של פיתוח צבא סדיר. קצין אחד של החיזבאללה הסביר לאחרונה למשקיף זה: "מאז שנכנסנו לסוריה, נעשינו הרבה יותר חזקים. כמו צבא סדיר. מה היה חיזבאללה בעבר? היינו רק מגנים. עכשיו, למדנו איך לתקוף בהתקפה ".

למרות ביטחונו של הקצין הדובר, בכוונת חיזבאללה להמשיך ולהשתמש בטקטיקות של אש"ף ב -1982 ולהיצמד למה שהביא להצלחה יחסית במהלך 18 שנות מלחמת הגרילה של אש"פ בלבנון (1978-2000), שמטרתה לכבוש רצועת הביטחון של ישראל בדרום לבנון. חיזבאללה למד בראשית שנות השמונים כי כאשר אש"ף עמד על הקרקע או התנהג כמו צבא סדיר, הכוח החזק של ישראל הרס במהירות את חייליו למרות לחימת הגבורה של הפלסטינים. אולם ב -1982, כאשר אש"ף עלה על רעיון הלוחמה העירונית ככוח התנגדות / גרילה ונלחם בצבא הישראלי במקומות כמו סמטאות מחנה הפליטים עין אל חילווה מדרום לביירות בסעידה, אש"ף הכה פעמיים את אויבו וגרם לנפגעים רבים ולכפות על ישראל לסגת מן השטח העירוני בהשפלה.

במסגרת השקת השלב הראשוני, חיזבאללה כבר הציב כוחות ועמדות ירי רקטות ביותר מ -100 כפרים בדרום לבנון כדי לירות על כוחות ישראלים משכונות אזרחיות. שיגורי הטילים יורים בעיקר משטחים אזרחיים בנויים. התקפות הנגד של ישראל על האוכלוסייה האזרחית בלבנון יגרמו לנפגעים אזרחיים גבוהים. חיזבאללה ובעלי בריתה בתקשורת יפרסמו מיד בלבנון וברחבי העולם באמצעות התקשורת החברתית את מספר ההרוגים האזרחיים על מנת ליצור גינוי בינלאומי של החריגות הישראליות ולבנות לחץ, כמו ב -2006 וברצועת עזה 2014, להפסקת אש מוקדמת של האו"ם.

גם חזבאללה מתחיל לעבוד על תאי המיליציה בצד הסורי של רמת הגולן, כדי להוות בסיס למתקפות נגד יעדים צבאיים ואזרחיים בשטח ישראל במהלך העימות העתידי.

מפלגת האל הבהירה כי בכוונתה להישאר בסוריה, והיא הקימה בסיסים טק״א בקוסיר ובקלאמון כדי להגן על טיליו ארוכי הטווח מפני התקפות ישראליות. כמו כן היא עוסקת בטיהור אתני של סונים מאזור זה כדי להבטיח את עמק הבקעה ואת מעוזי הבעלבק מעבר לגבול כדי לפתוח את נתיב המפתח לדמשק.

חיזבאללה ידוע בתכנון זהיר – אך הוא מודה בגלוי על הטעויות והשגיאות של שדה קרב ב – 2006 ולפני כן. היום היא קוראת ללוחמיה ולאוכלוסייה האזרחית שלה שלא להירתע מן העבר ולהיות איתנה ולנקוט סיכונים, מתוך אמונה שגם זה השתלם בעבר. על רקע זה, חיזבאללה פתח לאחרונה בתכנית לבניית אמון בקרב תומכיו השיעים בלבנון. ע״פ הדיווחים זה כולל אימון אזרחים כדי לשפר את יכולתם לירות, להעביר במדויק מסרים ולתקשר תחת אש. פקיד של חיזבאללה, בסיור תקשורתי שנערך לאחרונה בכמה מהמקומות

בדרום, הסביר: "זה חלק מהתרבות שלנו ללמד את ילדינו וילדי הילדים שלנו להילחם".

במהלך מלחמת 2006 עם ישראל טען חיזבאללה פעמים רבות כי רקטותיו כוונו בעיקר למטרות צבאיות בישראל, או כי התקפותיו על אזרחים היו מוצדקות כתגובה לאש חסרת ההבחנה של ישראל לדרום לבנון וככלי להרתעת ישראל מלצאת למלחמה קרקעית. רקטות של חיזבאללה הרגו 43 אזרחים ו -119 חיילים ישראלים במהלך העימות בן 34 הימים (למעלה מ -1,700 הרוגים בצד הלבנוני, כולל כ-500-600 לוחמי חיזבאללה).

החודש (9/2017) חיזבאללה מתכונן להשיק ארסנל גדול של רקטות בינוניות וארוכות טווח כדי לירות מהיום הראשון של שלב הקרב הפתוח. מקורות בחיזבאללה מדווחים כי כ -2,000 רקטות יופעלו מדי יום בשכונות הצבאיות, התשתיתיות והאזרחיות בישראל. מספר זה עולה על המספר השבועי הממוצע שנורה לישראל במהלך השיא של המלחמה ב -34 הימים האחרונים.

קצין אחד של חיזבאללה בחופשה מהחזית בסוריה הזכיר לא מזמן לבכיר ביחידתו בדאחייה שבדרום ביירות, כי חיזבאללה יכול לירות כמה אלפי טילים לישראל תוך פחות משעה. עד כה, המספר הגדול ביותר של טילים המופצים לאתרים בדרום לבנון ובעמק הבקעה ומוכנים לשיגור הם של קאטושיה/גראד. אחריהם נערכו פאג'ר -3 ו -5 (טווח של ארבעים ושבעים ק"מ), הח'ייבאר הסורי 1 (100 ק"מ) ו -3 זילזאל האיראני (250 ק"מ). בין טילי הרקטות של חיזבאללה הם M600 הסורי – מבוסס על טילים Fathh-110 (250 ק"מ), ו SCUD-B / C / D (300-700 ק"מ). בנוסף, דווח כי טילים רוסיים נרכשים בשוק השחור.

כמו כן, דווח כי לחיזבאללה יש גם משגרים מסוגים משופרים של טילי קרקע-אוויר ניידים, כולל טילי קרקע-אוויר מסוג SA-18, ו- SA-17 ו- SA-17 ו- SA-22 וכן טילי נ"ט מוסתרים, כולל AT-14 קורנט) . ישראל גם טוענת בלי הוכחה לכך, שמפלגת האל מאחסנת גם נשק כימי.
החזקה של חיזבאללה בטילי חוף ים לטווח של 300 קילומטר, P-800 Oniks (Yakhont), עלולה לפגוע באניות המלחמה של ישראל ובמתקני הגז הטבעי הימיים וכן ביעדים הכוללים את תחנת הכוח של חדרה ליד חיפה. גם במקומות שונים בלבנון נמצאים טילי M-600 ו- SCUD של איראן. בדיוק כמו שחות'ים איראניים חמושים ומאומנים משתמשים בהם בתימן נגד הקואליציה בראשות סעודיה.

בנוסף לכך, חיזבאללה שמר על צוותי נ"ט וצוותי רקטות / טילים בלבנון ופריסה של מאות אמצעי לחימה נוספים, ושיפר את יכולות ההגנה האווירית והחופית שלו במערכות מודרניות שנרכשו מאז תחילת המלחמה בסוריה. חיזבאללה ממשיך השבוע ,של ה-25/9/2017 ,לשפר את יכולות ההגנה שלו בדרום לבנון, תוך הטמעה עמוקה של כוחותיה ורבים מטיליו במנהרות הסמוכות לעיירות וכפרים ברחבי האזור.

בעוד שלישראל יש מערכות הגנה מפני רקטות וטילים ובהן 12 סוללות טילי "כיפת ברזל", שלוש סוללות טילים מסוג "חץ -2" ו -3 "סוללות של מערכת ״קלע דוד", חיזבאללה משוכנע שכוח הרקטות והטילים הגדול שלו – לפחות בתחילת ימי הקרבות יצליח להתגבר במהירות ובתצורת נחיל על ההגנות הישראליות.

חיזבאללה החל גם להשתמש בשלב הראשון של מלחמתו המתרחשת עם ישראל בפרויקטים פסיכולוגיים כגון הטלת פחד באוכלוסייה האזרחית בישראל ובצבא. מנהיגי חיזבאללה הגבירו את התדירות והאיום של האיומים שלהם על ישראל, כולל הבטחות כי "ההתנגדות" תעביר כוחות קרקע אל תוך הגליל ורמת הגולן. מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה וסגנו נעים קאסים, מבטיחים בקביעות כי לא יהיו "קווים אדומים" במלחמה הבאה עם ישראל. בחודש אפריל קיימה "חיזבאללה" מסיבת עיתונאים לאורך הגבול כדי להדגיש את ההכנות להגנת ישראל ולהכריז על נכונותה למלחמה. ובחודש יוני התחייב נסראללה שחיזבאללה יצרף למלחמתו הבאה עם ישראל "עשרות … או אפילו מאות אלפים" של לוחמים שיעים מעיראק, איראן, תימן, אפגניסטן ופקיסטן. בחודשים האחרונים, בכל פעם שמטוסים אמריקאים פגעו במטרות של חיזבאללה בסוריה, התקשורת של חיזבאללה התריעה מפני תקיפות תגמול נגד ארה"ב, הן באזור המזרח התיכון והן מחוצה לה.

כחלק ממפגש הפתיחה שלו למלחמה הקרובה הצפויה עם ישראל, השיק חיזבאללה גם מאמץ גיוס אזורי נרחב. עד כה נהרגו לו בסוריה כ -2000 הרוגים ו -8000 פצועים ובספקות גוברים בקרב המתגייסים, ובני משפחותיהם וחבריהם על הריגתם המתמשכת של מוסלמים ופלסטינים, פועל החיזבאללה עם משמרות המהפכה האיראניים כדי למלא את שורותיו. זה קורה דרך מגוון הצעות גיוס אטרקטיביות תוך הכשרה, פריסה ופיקוד בעיקר שיעים משש מדינות באזור. בינתיים, לפי הדיווחים, איראן משלמת ללוחמים ולגדודים העממיים הנאמנים לטהראן בדולרים מזויפים ברמה גבוהה ובהבטחות של תושבות איראנית או אזרחות עבור המגויסים ובני משפחותיהם לאחר המלחמה מה שמצריך את המגויסים לשרוד עד אז.
איראן וחיזבאללה גם מעניקים לגייסות השיעים נשק וחלק מהכשרתם נעשית באיראן ומפקדי חיזבאללה הולכים ומפקדים עליהם יותר ויותר תוך כדי התחשבות בשימוש הפוטנציאלי שלהם בעתיד  במסגרת לחימה בלבנון.

ככל שההתעצמות הצבאית של חיזבאללה וישראל נמשכות, המלחמה מתקרבת יותר ויותר, כמו זו שקדמה בין הצדדים, כולל הסכסוך ביולי 2006, עשויה להיות פחות תוצאה של החלטה רציונלית רגועה מאשר בחישוב מוטעה והערכה שגויה בשדות הקרב האפשריים. פריצת הסלמה מהירה ולא מכוונת באזור לא יציב זה, והלחץ הציבורי ברגע שהמלחמה מתלקחת.

דוגמה אחת לחישובים מוטעים היפותטיים, שתוביל למלחמה הרסנית חסרת תקדים בין ישראל, חיזבאללה ומיליציות שיעים שונות, עם השלכות איומות על אוכלוסיותיהם האזרחיות, עלולה לנבוע מן הדברים הבאים: חיזבאללה ואיראן מגבירים את בנייתם ​​של עמדות תת-קרקעיות ועל פני השטח בין דמשק לגולן, על פי הוראות של מנהיג הארגון האיראני, קאסם סולמני. ישראל מבצעת באופן מיידי תקיפות אוויריות אינטנסיביות להרוס את המתקנים החדשים. חיזבאללה מגיב מדרום לבנון כדי להקל על הלחץ על הכפרים השיעים ועל הצבא הסורי ליד הגולן.

למרות שאף אחד משני הצדדים הלוחמים העיקריים אולי לא מעוניין במלחמה עכשיו, עם זאת, עלולה להידלק פתיל המלחמה הכוללת בהסלמה שאינה ניתנת לעצירה בקלות או במהירות.

עוד תסריט לא כל כך תלוש יכול לכלול חיזבאללה או מיליציות שיעים מגובשות מאזורים שונים הנלחמות בסוריה המגיבות "באופן לא פרופורציונלי" על ההתקפה הישראלית, על בעלות הברית שם ,בעת שישראל הורסת את משלוחי הנשק שלהן מאיראן. ישראל עלולה להסלים את ההתקפות שלה, ואז המערכה הופכת למלחמה בקנה מידה מלא עם איראן וארצות הברית תצטרך לשקול את היקף ההתערבות שלה.

גורם נוסף המצדד בהסלמה מהירה בין הצדדים הוא היתרונות הצבאיים של ההסלמה ,להיות מהר יותר מאויבך ליטול את היזמה ולקבוע את היקף הפעולות ואת רצף הפעולות שלהן ולהשפיע על הפסקת האש של האו"ם, אשר תידרש מיד ותוך זמן קצר.

האם חיזבאללה, להוט לחמם את המותג "ההתנגדות" המרופט שלו, יסכן מלחמה נוספת שתאחד את הבסיס המוטל בספק שלה ותנסה לאחד תומכים לשעבר ולהחזיר תמיכה שאבדה לאחרונה מפלסטינים? על ידי התגרות במלחמה עם ישראל?

או האם ישראל תהיה הראשונה שתשיק את השלב השני הרה אסון בתגובה להשקתו של החיזבאללה את השלב הראשון שהוזכר לעיל – כאשר מלחמה כוללת לא בהכרח תשים קץ ליכולות הצבאיות של חיזבאללה?

קרדיט – פרנקלין למב, אוקספורד – תרגם: גיא נ. מומחה צבאי.

 

כתיבת תגובה