כרבלא של המאה ה-21? המתיחות הסונית שיעית מרקיעה שחקים.

קרב כרבלא שהתרחש בשנת 680 היווה את נקודת הפיצול בדת האסלאם הצעירה, בה נפרדו דרכיהן של שתי סיעות פוליטיות שנלחמו על הירושה של הח'ליפות האסלאמית. הסיעה הפוליטית שהפסידה בקרב, הפכה לסיעה דתית. סיעה = שיעה. מאז ועד לשנים האחרונות חיו השיעים במזרח התיכון תחת שליטה סונית, פרט לממלכת פרס שהייתה עצמאית לגמרי, וח'ליפות שיעית קצרת ימים במצרים. במשך מאות שנים התעצמה ב-DNA השיעי תחושת הקיפוח. הירושה נגזלה מהם, והם מוכרחים להשיבה לידם. עד היום נראה אותם לפני הקרב קוראים לחסין אבן עלי, הח'ליף המיועד שנהרג בקרב כרבלא, "לפקודתך יא חסין". בסרטונים נראה את הלוחמים השיעים הקשוחים בוכים בכי מר על גזילת המנהיגות.

כביש בבירות עליו נרשם "מוות לסעוד"
האסלאם הסוני, המהווה את הרוב הכמעט המוחלט, הרגיש לעומת זאת בטוח ומנצח, ולא ראה לנגד עיניו אפשרות בה השיעים יהפכו את היוצרות ויצליחו לשלוט בסונים במזרח התיכון. אלא שהמהפכה האסלאמית באיראן הפכה את הקערה על פיה, והסונים כיום, ובראשן מדינות המפרץ, חיות בחרדה אל מול המתרחש. למעשה, חלומו הגדול של חומיני קורם עור וגידים לנגד עיניהם, כשהאיראנים פועלים נמרצות לייצר סהר שיעי רציף מאיראן לים התיכון, מאיימים על בית סעוד מתימן, וכל זאת כשהמעצמה הגדולה בעולם, ארצות הברית, לא רק שלא התערבה, אלא שבתקופתו של אובמה אף פעלה באופן אקטיבי לחזק את הציר השיעי, כאשר הסכם הגרעין היה רק אחד מאותן פעולות אומללות.

בעת האחרונה התרחשו שני אירועים משמעותיים, שעדיין מתמשכים בשעות אלה ממש, המלבים את הסכסוך עתיק היומין. אירועים אלה לא זוכים להד הראוי להם בתקשורת הישראלית המסקרת את התקשורת הערבית, וראוי בהחלט להעלותם כאן, מאחר והם זוכים לתהודה עצומה בתקשורת הערבית.

אלעמאויה – ערב הסעודית

עיר בת 30 אלף תושבים, ברובה שיעית, בה התגורר השיח' נימר אבו נימר, אותו מנהיג שיעי שהוצא להורג בשנה שעברה, מה שגרם לתקיפת השגרירות הסעודית באיראן, וניתוק היחסים בין שתי המדינות.

העיר "זוכה" מזה זמן רב ליחס נוקשה מצד הסעודים, אך בשבוע האחרון קיימת הקצנה משמעותית ביחס של המשטר הסעודי לתושביה, מה שבא לידי ביטוי בהפצצת העיר (כן.. עיר סעודית מופצצת על ידי הסעודים), ירי ארטילרי ואש מקלעים, ומצור – אי כניסה ויציאה של רכבים לרבות אמבולנסים, הקמת מחסומי בטון בכניסות לעיר וקטיעת זרימת החשמל. לדברי האופוזיציה השיעית בסעודיה, נהרגו בשבת ארבעה אזרחים מקומיים בפשיטה על בית, ומסגד נשרף כליל. בשבוע שעבר נהרג שוטר סעודי מרימון שידו אלמונים לעברו. הסעודים טוענים שמדובר בפעילות של עבריינים, סוחרי סמים וטרוריסטים שמתחבאים מאחורי טענות של הפליה דתית.

לחץ כאן לצפיה דרך יוטיוב

בחרין

אתמול דיווח ARABMEDIA כאן ברוטר על אירועי הדמים שפקדו את בחרין החל מהבוקר. לפני כשנתיים נשללה אזרחותו של היאתללה עיסא קאסם, מנהיגה הרוחני של תנועת "אלופאק", תנועת האופוזיציה הגדולה והמשמעותית בבחרין. לפני מספר ימים נגזר דינו של  השיח' קאסם לשנת מאסר על תנאי וקנס של 100 אלף דינר מקומי, וכן הורה על החרמת נכסיו הנאמדים במספר מיליוני דולרים. הוא הורשע לאחר שנקבע שגייס כספים באופן בלתי חוקי.

אתמול בשעות הבוקר פשטו כוחות הביטחון הבחרינים על ביתו בעיירה דיראז. בביתו התבצרו תומכיו ומבוקשים נוספים, והמשטרה "זכתה" לקבלת פנים סוערת שכללה ידויי אבנים והתפרעויות. במהלך העימותים נהרג אחד המפגינים ונפצעו מאות.

התגובות בעולם השיעי לא אחרו להגיע. האיראנים גינו את פעולות המשטר בבחרין, ואמרו כי אם יפגע שיח' קאסם, בחרין תישא באחריות. שר החוץ האיראני זריף אמר כי זהו האפקט הראשון לנאום טראמפ בריאד. גם חזבאללה מיהר להגיב ואיים בחומרה. שר החוץ של בחרין אמר כי על כל פעולה של חזבאללה, ואמר כי לבנון תשא באחריות על הצהרות חזבאללה "ומנהיגו הטרוריסט". המנהיג השיעי עיראקי מקתדא אלצדר אמר היום כי התמונות בבחרין מזכירות לו את את הסבל בתקופתו של צדאם חסין, והזהיר את המשטר של בחרין מהשלכות חמורות למעשיו. הוא קרא לעם העיראקי להפגין מול שגרירות בחרין בעיראק.

לחץ כאן לצפיה דרך יוטיוב

מחר צפוי לנאום מזכ"ל חזבאללה חסן נצראללה לרגל ציון 17 שנה לנסיגה הישראלית מלבנון. אופתע מאוד אם לא יקדיש חלק נכבד מנאומו לנאום טראמפ והועידה הערבית/ אסלאמית בריאד, ולאירועים באלעמאויה ובבחרין, שכן אלה מהווים סדין אדום אל מול איראן.

האירועים המתוארים בסקירה זו, על אף שאינם קורים בפעם הראשונה, באים בעיתוי רגיש ביותר בו נאום טראמפ עורר תקוה מחדש בלבבות מאות מיליוני סונים, שהנה איראן כבר חוזרת למימדיה הקודמים, ושההתקדמות שלה, הבלתי ניתנת לעצירה במזרח התיכון סוף סוף תעצר. התקוה היא מונח חיובי בעיקרו, אך היא גם יוצרת ציפיה, וזו לכשעצמה עשויה להביא לאכזבה. אובמה ליבה את המלחמה הבין עדתית באסלאם כשתמך בציר השיעי, טראמפ מלבה את המלחמה הבין עדתית באסלאם כשהוא מעניק תמיכה ותקווה לסונים. כל פעולה, שבעבר הלא רחוק יכלה לעבור בשקט יחסי, בעת הזאת עשויה לסיים את מלחמת הפרוקסי הנמשכת באזורינו כבר למעלה משש שנים, ולהצית את המלחמה הישירה בין איראן לסעודיה בעלי בריתן, מלחמת ראש בראש על עתידו של המזרח התיכון. של מי תהיה הכרבלא של המאה ה-21?

 

כותב המאמר: גיל- בוגר לימודי היסטוריה של המזרח התיכון, ובעל רקע מודיעיני וביטחוני עשיר בארץ ובחו”ל, חוקר תקשורת ערבית ומרצה בתחום.

 

 

 

כתיבת תגובה