מטוסו של ראש ממשלת עיראק חוזר מוושינגטון עמוס באלפי עתיקות שנבזזו

המטען כלל 17,000 חפצים שהוחזרו על ידי מוזיאון מפורסם ואוניברסיטת אייבי ליג

במטוס של ראש ממשלת עיראק שנחת בבגדאד בשבוע שעבר לאחר ביקור רשמי בארצות הברית, היו 17,000 חפצי עתיקות שהוחזרו על ידי מוזיאון מפורסם ואוניברסיטת אייבי ליג, בהשבה הגדולה ביותר של עתיקות עיראקיות שנבזזו, כך פרסם ה-"ניו יורק טיימס" האמריקאי".

ביום שלישי נערמו קופסאות עץ ובהן אלפי כלי חרס ופסלים מגולפים שנבזזו ממסופוטמיה, ערש התרבויות הראשונות בעולם, ליד שולחן המציג כמה מן החפצים, כאשר משרד התרבות העיראקי לקח על עצמו את משימת השימור התרבותי של האוצרות.

החזרתם של חפצים רבים כל כך היא פרק מרתק בסיפורה של מדינה שנהרסה בעשרות שנים של עימות ומלחמה, וניצחון למאמצי מדינות ללחוץ על מוסדות מערביים להשיב חפצים בעלי ערך תרבותי.

"זה לא רק להחזיר אלפי פסלי ולוחות לעיראק שוב, זה העם העיראקי", אמר חסן נאדים, שר התרבות, התיירות והעתיקות בעיראק, בראיון טלפוני. "הוא לא רק משחזר חפצים, אלא מחזיר את הביטחון של העם העיראקי על ידי חיזוק ותמיכה בזהות העיראקית בזמנים קשים אלה ".

הגוף שהחזיק ב -12,000 פריטים היה מוזיאון התנ"ך, שהוא מוזיאון בוושינגטון, בן ארבע שנים, שהוקם ומומן על ידי המשפחה הנוצרית האוונגליסטית שבבעלותה רשת החנויות  Hobby Lobby,

לפני ארבע שנים, משרד המשפטים האמריקאי קנס את Hobby Lobby ב -3 מיליון דולר על כך שלא הפעיל בדיקת נאותות ברכישת יותר מ -5,000 חפצי עתיקות; כמה מממצאים אלה היו בין אלה שהוחזרו בשבוע שעבר לעיראק.

כחלק מתביעת הממשלה, רשת החנויות  Hobby Lobby הסכימה להקשיח את הליכי הרכישה שלה, וכן הביאה את המוזיאון לבדוק שוב את אוסף שלו ולמצוא אלפי חפצים חשודים.

כמו כן יותר מ -5,000 מהפריטים האחרים שהוחזרו בשבוע שעבר הוחזקו על ידי אוניברסיטת קורנל.

האוסף , כך נטען, הגיע מהעיר השומרית גארסאנה, שלא הייתה ידועה בעבר, נתרם לאוניברסיטה על ידי אספן אמריקאי, אך הארכיאולוגים חושדים כי פריטי העתיקות הגיעו בכלל מאתר ארכיאולוגי שנבזז בדרום עיראק.

קרדיט לתמונות: אלחדת'