מדיניות החיסונים הרוסית לקורונה כשלה- בעיות בייצור ושיווק ושחיתות

בקיץ שעבר חגגה רוסיה את סיום פיתוח חיסון ה- SputnikV לנגיף הקורונה תוך הדגשה כי זה ניצחון למחקר המדעי במדינה, ובכירים רוסים התחייבו לספק במהירות לשוק הבינלאומי ולמדינות העולם את החיסון.

מה שכונה אז " דיפלומטיה של חיסונים ביוזמת הקרמלין" הפך כעבור מספר חודשים בלבד, לאחר השקתו, לתעתוע, כך נכתב בדו"ח שפרסם מכון  קרנגי  ביום רביעי.

12 חודשים לאחר מכן, כך מדווח הדו"ח, החיסון לספוטניק לא הצליח להשיג את השאיפות להם ייחלה רוסיה, בעוד יוצריו במכון הממשלתי ראמאליה – مركز غاماليا  שבמדינה מוצאים את עצמם במצב לא נוח מול הבדיקה העולמית בנושא החיסון.

הדו"ח התייחס למכתב פתוח שכתבה קבוצת מדענים לכתב העת הרפואי הבריטי "The Lancet" ובו הטילו ספק בנתונים הקשורים לחיסון הרוסי, לאחר שכתב העת פרסם נתונים לפיהם החיסון בטוח.

הדו"ח מציין כי בנוסף לספקנות המדעית, החיסון נתקל בקשיים בשיווק גלובלי עקב בעיות ייצור וכישלונות בניהול שרשראות האספקה ​​העולמיות. כמו כן, התקבלו דיווחים על מחירי חיסונים לא הגיוניים וטענות על שחיתות בעסקאות, על פי מה שנכתב בדו"ח המכון.

הדו"ח אמר כי מספר מדינות  לקוחות שהזמינו את החיסונים רוצים את כספם בחזרה בשל אי משלוח או עקב מחיר מופרז.

הדיפלומטיה של החיסונים נכשלה בהשגת מטרותיה. למרות שהרוסים התחייבו כי החיסון לספוטניק יהיה חלק מהפתרון העולמי נגד המגיפה, מוסקבה תרמה מספר מינימלי של חיסונים לתוכנית קובאס, יוזמה של ארגון הבריאות העולמי למתן חיסונים למדינות עניות ולכלכלות מתפתחות בחינם או במחיר מופחת.

במקום לתרום לקובאס, רוסיה התמקדה בעסקאות מסחריות דו -צדדיות למכירת החיסון, אך התקשתה למלא חוזים מסחריים עם מספר מדינות, במיוחד ביבשת אפריקה. הדו"ח מצביע על כך שמחודש מאי 2021 ייצרה רוסיה רק ​​33 מיליון מנות מתוך 800 מיליון המנות שהבטיחה.

כדוגמה לכישלונה של רוסיה לממש את החוזים שלה בתחום החיסונים, דו"ח המכון חושף כי בארגנטינה, למשל,  כמה מיליוני אנשים חיכו יותר משלושה חודשים למנת המינון השניה של החיסון מתוצרת ספוטניק. .

הדו"ח מסכם וכותב כי ניסיונותיה של רוסיה לשפר את המוניטין שלה בחצי הכדור הדרומי (אפריקה, אמריקה הלטינית ואסיה) באמצעות שיווק חיסון ה"ספוטניק" נכשלו, בתקופה שבה החיסון עומד בפני אתגרים פנימיים ברוסיה עצמה מאחר והתושבים שם חשדניים מאוד ביחס ליעילות החיסון הזה.

مضاد لفيروس كورونا وسلالاته الجديدة.. تعرف على لقاح سبوتنيك لايت بجرعة  واحدة | روسيا | الجزيرة نت