מצרים: מחסור של מיליארד ממ"ק מים יחסל ל-200 אלף משפחות את מקור פרנסתן

שר ההשקיה המצרי, ד"ר מוחמד עבד אל-אטי, אישר, ביום שבת, כי כל מחסור במשאבי מים שיגיע למצרים כתוצאה מהסכר האתיופי יפגע במדינתו, דבר המצביע על כך שמחסור במיליארד מטרים מעוקבים של מי נילוס יגרמו ל -200 אלף משפחות לאבד את מקור פרנסתן בעיקר בתחום החקלאות.

הוא אמר בהצהרה לעיתונות כי מצרים היא אחת המדינות היבשות ביותר בעולם, וסובלת ממחסור רב במים, ומשאבי המים של מצרים נאמדים בכ- 60 מיליארד מטרים מעוקבים בשנה של מים, שרובם מגיעים מנהר הנילוס, בנוסף לכמויות מוגבלות מאוד של גשם, הנאמדות בכמיליארד מטרים מעוקבים בלבד, לעומת זאת, סך צורכי המים במצרים מסתכם בכ- 114 מיליארד קוב מים מדי שנה.

הוא גם הסביר כי מכינים תכניות אסטרטגיות ביחס למקורות מים עד שנת 2050 בעלות של עד 50 מיליארד דולר, וניתן להגדיל אותה למאה מיליארד דולר, ותוכניות מים פותחו עד שנת 2037 על בסיס ארבעה צירים, הכוללים רציונליזציה של שימוש במים, שיפור איכות המים , יצירת מקורות מים נוספים ויצירת אקלים לניהול מים מיטבי.

שמירה על האינטרסים של מצרים

שר החוץ המצרי סאמח שוקרי אישר כי מדינתו תגן על זכויות אזרחיה בכל האמצעים הקיימים, והדגיש כי על המשא ומתן להתקיים במסגרת זמן ספציפית, לאחר סיום מושב מועצת הביטחון על סכר הרנסנס ביום חמישי.

לדבריו, מצרים מכירה בזכותה של אתיופיה להקים את הסכר, אך היא – כלומר מצרים – רוצה להגן על האינטרסים שלה, והוסיף כי הצד האתיופי רוצה למשוך את המשא ומתן ללא הגבלת זמן.

משא ומתן ללא תוצאות

ראוי לציין שמאז 2011 שלוש המדינות (מצרים, סודן ואתיופיה) מנהלות משא ומתן על מנת להגיע להסכם על מילוי והפעלה של סכר זה, שאוגר 74 מיליארד מטרים מעוקבים של מים, ומיועד להיות המקור הגדול ביותר. של כוח הידרואלקטרי באפריקה בהספק של 6,500 מגה וואט, ללא תוצאות.

בעוד שאדיס אבבה רואה בפרויקט זה צורך להשגת פיתוח כלכלי, מצרים רואה בו איום קיומי עליה, שכן הנילוס מספק למדינה כ- 97% ממי ההשקיה והשתייה שלה, וגם חרטום רואה בו איום כלפיה.

במארס 2015 חתמו מנהיגי שלוש המדינות בחרטום על הסכם הצהרת עקרונות במטרה להתגבר על חילוקי דעות, אך מאז ועד היום נוספו עוד ועוד מכשולים.

أزمة سد النهضة تراوح مكانها.. مصر تلقي بورقة الهجرة غير الشرعية | مصر أخبار  | الجزيرة نت