איראן בונה "קבוצות קרב סודיות" בעירק

איראן בחרה מאות לוחמים מהימנים מבין חברי המיליציה של בעלות הברית החזקות ביותר שלה בעירק, כדי להקים איתם פלגים קטנים יותר הכוללים לוחמים מובחרים, בטקטיקה חדשה המפחיתה את תלותה במיליציות שאיתה היא עבדה שנים, על פי דו"ח מיוחד שפרסמה רויטרס, ביום שישי.

הדו"ח אומר כי הקבוצות הסמויות החדשות הוכשרו מאז השנה שעברה להפעיל מזל"טים, מעקב, תעמולה מקוונת ותקשורת ישירה עם קציני IRGC-QF.

על פי דיווחים של גורמי ביטחון עירקיים, מפקדי מיליציה ומקורות דיפלומטיים וצבאיים מערביים ששוחחו עם רויטרס, קבוצות אלה אחראיות לסדרת התקפות מורכבות נגד ארצות הברית ובעלות בריתה בעירק ובאזור.

רויטרס אומר כי איראן אימצה את הטקטיקה החדשה הזו לאחר הכישלונות שספגה בעירק לאחרונה, שהתבטאה בירידה בפופולריות של מיליציות הנאמנות לה כתוצאה מההפגנות נגד ההשפעה האיראנית והריגת קאסם סלימאני בתקיפה אמריקאית בשנת 2020.

הריגתו של סולימאני, שניהל את תיק המיליציות השיעיות בעירק, היוותה מכה קשה לטהרן מכיוון שיורשו, איסמעיל קעני, לא השפיע באותה מידה על מפקדי המיליציות שהיו חלוקים ביניהם והפכו לקשות לשליטה, לאחר שסולימאני הסתלק מהזירה העירקית.

לפיכך, איראן רואה כי להסתמכות על קבוצות קטנות יותר יתרונות טקטיים יעילים יותר מכיוון שהן פחות חשופות לחדירה, והן יכולות להשתמש בטכנולוגיה העדכנית ביותר שאיראן פיתחה כדי להכות את מתנגדיה, כמו מזל"טים.

"הפלגים החדשים קשורים ישירות למשמרות המהפכה האיראנים ,מהם הם מקבלים  את פקודותיהם, ולא מצד עירקי כלשהו", אמר גורם ביטחון עירקי לסוכנות הידיעות רויטרס.

הסוכנות מציינת כי נושא זה אושר על ידי גורם ביטחוני עיראקי נוסף, שלושה מפקדים של מיליציה פרו-איראנית גדולה, פקיד ממשל עירקי, דיפלומט מערבי ומקור צבאי מערבי.

"נראה כי האיראנים הקימו קבוצות חדשות של אנשים שנבחרו בזהירות רבה לבצע את הפיגועים ולשמור על סודיות מוחלטת", אומר אחד ממנהיגי המיליציה הפרו-איראנית והוסיף: "אנחנו לא יודעים מי הם. "

גורמי ביטחון עירקים מאשרים כי לפחות 250 לוחמים נסעו ללבנון למשך מספר חודשים בשנת 2020, שם הוכשרו על ידי יועצים ממשמרות המהפכה האיראנים ומיליציית חיזבאללה הלבנונית.

התרגילים כללו טכניקת שיגור מזל"טים, טילים והנחת פצצות, בנוסף לתקיפת יריבים ברשתות החברתיות.

גורם ביטחוני עיראקי הצהיר כי "הקבוצות החדשות פועלות בחשאי, ומפקדיהם אינם ידועים והם כפופים ישירות למשמרות המהפכה האיראנים".

גורמי ביטחון עירקיים ומקורות מערביים אמרו כי הקבוצות החדשות עומדות מאחורי ההתקפות שכוונו נגד הכוחות האמריקאים בבסיס האווירי העיראקי עין אל אסד החודש, שדה התעופה הבינלאומי ארביל באפריל האחרון, וסעודיה בינואר השנה, שבחלקם נעשה שימוש במזל"טים עמוסים בחומרי נפץ. 

פיגועים אלה לא גרמו לנפגעים, אך הבהילו את גורמי צבא המערבי, לפי רויטרס.

בכירים איראניים ונציגי ממשלת עיראק, מיליציות פרו-איראניות וצבא ארה"ב לא נענו לבקשות רויטרס להתייחס למידע זה. משרד החוץ האמריקני אמר כי אינו יכול להגיב.

במהלך השנים האחרונות תמכה איראן במיליציות הגדולות בעירק כמו גדודי חיזבאללה, גדודי סייד אל שוהאדה ואסייב אהל אל-חק.

מפקדי מיליציה ששוחחו עם רויטרס מאשרים כי עם הריגתו של סולימאני, ויציאת אלפי עיראקים לרחובות כדי למחות ולבקר בפומבי מיליציות הקשורות לטהראן, גורמים רשמיים באיראן חשדו שחלק מהמיליציות הללו מאבדות את הפופולריות שלהן.

מפקד מיליציה אמר כי האיראנים "סבורים שמידע שהודלף ממיליציה לא ידועה עזר להרוג את סלימאני. הם הבחינו גם בפילוגים בין מפקדי המיליציות בגלל אינטרסים אישיים ומאבקי כוח".

אחר אמר, "הפגישות והמגעים בינינו לבין האיראנים פחתו. כבר אין לנו פגישות קבועות והם הפסיקו להזמין אותנו לאיראן."

גורמי ביטחון עירקיים, פקיד ממשלתי ושלושה מפקדי מיליציה אישרו כי כוח קודס החל לבחור גורמים אמינים כדי לבודד אותם מהפלגים העיקריים, כמה חודשים לאחר הריגתו של סולימאני.

במהלך השנה האחרונה החלו קבוצות שלא היו ידועות בעבר לפרסם הצהרות הטוענות לאחריות להתקפות טילים ולפיצוץ מטענים נגד האינטרסים האמריקניים בעירק.

בכירים מערביים ודיווחים ממוסדות מחקר סיווגו לעיתים קרובות את הקבוצות החדשות כחזיתות של קתייב חיזבאללה או מיליציה ידועה אחרת. 

אך מקורות עירקיים מאשרים לסוכנות הידיעות רויטרס כי הם "באמת נפרדים ופועלים באופן עצמאי".

"בתקופת קאני הם מנסים ליצור קבוצות של כמה מאות גברים מכאן ומכאן … הם אמורים להיות נאמנים רק לכוח קודס … הם דור חדש", אמר גורם ממשל עירקי. .

الحشد الشعبي يفقد بريقه الاجتماعي والعقائدي وخزانه البشري يتلاشى في جنوب  العراق | | صحيفة العرب