מקור ביטחוני: שינויים רדיקאלים במיליציות האיראניות במזרח סוריה

שינויים קיצוניים התרחשו בריכוז המפקדות של המיליציות המזוהות עם איראן באזורים המזרחיים הרחוקים ביותר של סוריה, בצעד "מפתיע" שלאחר ביקורו של גורם איראני "גבוה" במחוז דיר א-זור במזרח סוריה – כל טוען מקור ביטחוני סורי.

הגורם הביטחוני בדיר א-זור אמר כי "השינויים כללו פיטורי האנשים המופקדים על ריכוז המפקדות של כמה מיליציות. בעיקר אבו אל-פאדל אל-עבאס ואחרים המזוהים ישירות עם משמרות המהפכה האיראנים."

"המפקדות הראשיות של המיליציות כוללים מפקדים סורים וזרים. הם פוטרו לחלוטין ומונו מפקדים חדשים במקומם", מוסיף המקור.

המקור מסביר כי בכיר איראני ביקר במטה המיליציה בדיר א-זור לפני שלושה ימים, וכתוצאה מכך התרחשו "שינויים" שתכליתם טרם התבררו.

למשמרות המהפכה האיראנים יש מפקדה בדיר א-זור, השולט גם על שאר המיליציות הנושאות שמות שונים, כמו "אבו אל-פאדל אל-עבאס", "חיזבאללה העיראקי" ו"חרכת אל-נוג'בה ".

השינויים הביטחוניים לא הוגבלו רק למיליציות, אלא נעשו בכולם, ובראשם מיליציית "אבו אל-פאדל אל-עבאס", על פי הצהרת הגורם הביטחוני.

מיליציות רבות הנתמכות ע"י איראן והנאמנות למשטר הסורי התפרסו במזרח סוריה, במיוחד בעיר אלבו כמאל, שתושבים מעטים בלבד חזרו לביתם, לאחר הפעולות הצבאיות האחרונות נגד דאעש בשנת 2017.

למיליציות יש נוכחות כבדה גם בעיר אל-מיאדין שבמחוז דיר א-זור, שנודעה כ"בירת המיליציות האיראניות במזרח סוריה ".

בין הבולטים שבהם ניתן למנות: "פתמיון" ו"זינאביון ", הנמצאים בפריסה רחבה ברחבי הערים אל-מיאדין ואלבו כמאל, כמו גם מיליציות המזוהות עם " חיזבאללה " העיראקי ו-"חרכת אל-נוג'בה", הפרוסים בכמה בסיסים ובמקומות על גדותיו המערביות של נהר הפרת.

"אימפריה ביטחונית וצבאית"

דו"ח עדכני של אתר "המועצה האטלנטית" – "أتلاتنيك كونسيل" אמר כי איראן הצליחה לבנות "אימפריה צבאית וביטחונית" במחוז דיר א-זור, במזרח סוריה, לאחר התערבותה בסכסוך העקוב מדם שם כדי להציל את משטרו של בשאר אל-אסד מנפילה.

על פי הדו"ח שהכין החוקר, נוואר שעבאן, השאלה המתעוררת כעת היא עד כמה איראן יכולה לשמור על השפעתה הצבאית בדיר א-זור אם רוסיה, שיש לה אינטרסים אסטרטגיים בסוריה, תהיה פחות סובלנית להתערבות האיראנית?

ההתערבות האיראנית התבצעה בסוריה בין השנים 2013-2018 כאשר התערבה לסייע למשטר אסד במלחמתו נגד האופוזיציה, וכשהשתתף גם במאבק נגד דאעש במזרח סוריה, במטרה לכפות את נוכחותו והשפעתו שם.

המטרה הבולטת ביותר של איראן בדיר א-זור עשויה להיות השליטה בעיר אלבו כמאל ובמעבר הגבולות שלה עם עירק, מה שאיפשר למשטר טהרן לממש את החלום שרצה, מאז הקמת הרפובליקה האסלאמית בשנת 1979, שהיא להקים מסדרון יבשתי המחבר אותו לים התיכון וללבנון דרך סוריה ועירק.

 ميليشيات إيرانية في دير الزور