מי אתה איימן אל-זאווהירי (أيمن محمد ربيع الظواهري)?

מי אתה איימן אל-זאווהירי (أيمن محمد ربيع الظواهري)?

איימן אל-זאווהירי (Ayman al-Zawahiri / أيمن محمد ربيع الظواهري ) הקים יחד עם אוסמה בן לאדן את אל-קאעידה בשנת 1988.

הפרופיל של איימן אל-זאווהירי
תאריך לידה:19/06/1951
מקום לידה: גיזה, מצרים
אזרחות: מצרית
מקום מגורים: אפגניסטן (אחרים האמינו שהוא גר בפקיסטן)
חינוך: בית הספר לרפואה
נעצר ב: 1966, 1981
ישות: אל-קאעידה
תפקיד: מנהיג
השתייכות אידיאולוגית: ג'יהאד, אסלאם קיצוני רדיקלי, סלפי, סוני

מוכר גם בשמות הבאים:
עבדול קאדר עבדול עזיז עבדול מועז אל דוקטור (Abdul Qader Abdul Aziz Abdul Moez Al Doctor)
אבו פאטמה (Abu Fatma)
אבו מוחמד (Abu Mohammed)
אחמד פואד סלים (Ahmad Fuad Salim)
אימאן מוחמד ראבי אל-זאווהירי (Aiman Muhammad Rabi al-Zawahiri)
אל זאווהירי איימן (Al Zawahiri Ayman)
אל זאווהירי איימן מוחמד ראבי (Al Zawahry Aiman Mohamed Rabi)
אל זאווהירי איימן מוחמד ראבי עבד אל מואז (Al Zawahry Aiman Mohamed Rabi Abdel Muaz)
אל זאווהירי איימן מוחמד רובי (Al Zawahry Aiman Mohamed Robi)
איימן אל-זאווהירי (Ayman al-Zawahiri)
דהווארי איימן (Dhawahri Ayman)
ד"ר. איימן אל זוהירי (Dr. Ayman al Zawahiri)
אדדואוהירי איימן (Eddaouahiri Ayman)
נור אל דין אבו מוחמד (Nur Al Deen Abu Mohammed)

סקירה כללית
איימן אל-זאווהירי ייסד יחד עם אוסמה בן לאדן את אל-קאעידה בשנת 1988. הוא הוביל את הארגון מאז חיסולו של בן לאדן בשנת 2011, והרחיב את מספר השלוחות של אל-קאעידה ברחבי העולם. תוכנית ה-Rewards for Justice של ה- FBI הציעה תגמול של 25 מיליון דולר עבור מידע שהוביל ללכידתו של אל-זאווהירי. אל-זאווהירי טען כי היעד העיקרי של אל-קאעידה הוא ארצות הברית שיש לה ברית עם ישראל, והוצאת ארה"ב מהמקומות בהם אל-קאעידה נמצאת. ב-20 בנובמבר 2020, גורמי ביטחון בפקיסטן ובאפגניסטן וכן מתורגמן של אל-קאעידה בעל קשרים הדוקים עם הארגון, טענו כי אל-זאווהירי מת בגאזני (Ghazni), אפגניסטן מ"אסתמה, משום שלא היה לו טיפול רשמי מהרשויות". הדיווחים על מותו של אל-זאווהירי נותרו כתעלומה.

דרכו של אל-זאווהירי לקיצוניות החלה במצרים. הוא הצטרף לראשונה לאחים המוסלמים כנער ונעצר בגיל 15 בגין חברות בארגון. בשנת 1973 הצטרף אל-זאווהירי לג'יהאד האיסלאמי המצרי (EIJ). הוא המשיך ללמוד במטרה לקבל תואר רפואי ולהיות מנתח. לאחר רצח נשיא מצרים אנואר סאדאת ב-1981, מצרים ניסתה להאשים את אל-זאווהירי ומאות חברי הג'יהאד האסלאמי המצרי בגין קשירת קשר בחיסול. אל-זאווהירי היה ידוע במהלך המשפט כנאשם 113. בית המשפט גזר על אל-זאווהירי שלוש שנות מאסר בעוון החזקה אמל"ח לא חוקי. בעקבות שחרורו בשנת 1985, אל-זאווהירי נסע לסעודיה. בשנת 1987 פגש אל-זאווהירי את בן-לאדן בפקיסטן, שם טיפל Peshawar בלוחמים איסלאמיסטים פצועים מהמלחמה האפגנית-סובייטית. בשנה שלאחר מכן, הוא סייע לבן-לאדן להקים אל-קאעידה בפשוואר (Peshawar), פקיסטן.

בשנת 1993 אל-זאווהירי חזר למצרים והיה למנהיג הג'יהאד האסלאמי המצרי. על פי החשד, אל-זאווהירי עבר לתימן בסוף שנת 1994 כשנה לפני שנסע לפקיסטן. לא ברור אם אל-זאווהירי קיבל את הפיקוד על הג'יהאד האסלאמי המצרי בתימן לצד מנהיג המקומי אחמד אל נגר (Ahmad al-Naggar). עם זאת, דווח כי אל-זאווהירי המשיך להנחות את הג'יהאד האסלאמי המצרי במצרים מתימן. If you like to play live casino games, great promotions examples of poka yoke in manufacturing industry and super easy sports betting, SportsDime is the site for you. תחת הנהגתו, הג'יהאד האסלאמי ביצע פיגוע 1995 בשגרירות מצרים בפקיסטן, כמו גם ניסיון התנקשות כושל על נשיא מצרים חוסני מובארק. בפברואר 1998 הצטרף הג'יהאד האסלאמי המצרי בראשות אל-זאווהירי עם אל-קאעידה, הקבוצה האיסלאמית המצרית (Egyptian Islamic Group), ג'מיאת-אול-אולמה-אי-פקיסטן (Jamiat-ul-Ulema-e-Pakistan) ותנועת הג'יהאד בבנגלדש (Jihad Movement in Bangladesh) כדי להקים את החזית האסלאמית העולמית למען הג'יהאד נגד היהודים והנוצרים. הארגונים פרסמו פתווה משותפת שקראה למוסלמים "להרוג את האמריקנים ובעלי בריתם – אזרחים ואנשי צבא". * ב-6 באוגוסט שלח הג'יהאד האסלאמי המצרי פקס לעיתון מצרי, בו צוין כי ארגון הטרור תבקש לנקום בארצות הברית על מעצרם של כמה מחברי הארגון. למחרת, אל-קאעידה הפציצה את שגרירויות ארצות הברית בקניה ובטנזניה והרג 224 בני אדם. ממשלת ארה"ב העמידה לדין את אל-זאווהירי על תפקידו בהתקפות. בשנת 1999, בית משפט המצרי האשים את אל-זאווהירי בהיעדרו לגזר דין מוות, על תפקידו בפעולת הטרור נגד האינטרסים של ארה"ב באלבניה.

אל-זאווהירי מיזג את הג'יהאד האסלאמי המצרי לאל-קאעידה ביוני 2001. בעקבות מתקפת ה-11 בספטמבר 2001, האינטרפול הוציא צו מעצר בינלאומי עבור אל-זאווהירי. בחודש שלאחר מכן, הביוגרף של בן לאדן, חמיד מיר (Hamid Mir), אמר לכריסטיאן סיינס מוניטור (Christian Science Monitor) כי בן לאדן הוא הפרצוף הציבורי של אל-קאעידה, אך אל-זאווהירי החזיק יותר את כיוון הארגון. אל-זאווהירי "לא מעוניין להילחם בהרים. הוא חושב יותר בינלאומי", לדברי מיר. רעייתו של אל-זאווהירי ושלושת ילדיה מתו בתקיפה אמריקאית נגד בית המשפחה באפגניסטן בדצמבר 2001.

עד שנת 2009, משרד החוץ האמריקני האמין כי בן לאדן שימש רק כמנהיג באל-קאעידה, בעוד שאל-זאווהירי התגלה כ"מתכנן האסטרטגי והמבצעי" של הארגון. אל-זאווהירי הפך למנהיג החדש של אל-קאעידה לאחר מותו של בן לאדן במאי 2011. באותו אוגוסט, ארגון אל-קאעידה אחריות על חטיפתו של אזרח ארה"ב וורן וויינשטיין (Warren Weinstein) בפקיסטן. חודשיים לאחר מכן פרסם אל-זאווהירי הצהרת בווידאו הקוראת למוסלמים לחטוף אזרחים אמריקאים נוספים כדי לגרום לארה"ב לשחרר פעילים שנתפסו.

בשליטתו של אל-זאווהירי, אל-קאעידה הפכה לארגון האם, והסמכות מוטלת בעיקר על ידי מנהיגי השותפים של אל-קאעידה. אל-זאווהירי ביצע מספר איחודים עם קבוצות איסלאמיסטיות, כולל אל-קאעידה במגרב האסלאמי (בעבר הקבוצה הסלפית להטפה ולחימה או GSPC) ואל-שבאב. כמו כן אל-זאווהירי יצר מספר סניפים של אל-קאעידה בעולם, כולל אל-קאעידה בחצי האי ערב (AQAP) ואת הארגון ג'הבת אל-נוסרה (Jabhet al-Nusra). בספטמבר 2014 הכריז אל-זאווהירי על הקמת אל-קאעידה ביבשת ההודית (AQIS) . אנליסטים בדרך כלל מאמינים כי אל-זאווהירי יצר  את AQIS כדי לקדם את המותג הנקרא אל-קאעידה כמו ISIS ובכך היה מקבל השפעה נוספת.

בפברואר 2014, אל-זאווהירי ניתק את הקשר של אל-קאעידה עם דאעש עקב ניסיונותיה החוזרים ונשנים של הארגון להכניע את השלוחה הסורית של אל-קאעידה, ג'הבת אל-נוסרה, בפיקודו. אל-זאווהירי ביקר בפומבי את דאעש ואת הח'ליף המוצהר שלו, אבו בכר אל-בגדאדי (Abu Bakr al-Baghdadi). בסדרה של הודעות שמע שהתפרסמו בספטמבר 2015, האשים אל-זאווהירי את בגדדי בהרס הקהילה המוסלמית. הוא כינה את הח'ליפות המוצהרת של דאעש בעירק ובסוריה כלא לגיטימית משום שהיא "אמירה של השתלטות ללא התייעצות, והמוסלמים אינם מחויבים להתחייב לה נאמנות" (מבחינת יציאה למלחמת ג'יהאד). בהודעת שמע נוספת באותו החודש קרא אל-זאווהירי ללוחמים האיסלאמיסטים בסוריה ובעירק להתאחד נגד "הצלבנים, הספאווים והחילונים". על אף ביקורתו על דאעש, אל-זאווהירי לא פסל את האפשרות לשתף פעולה עם דאעש, או לקלוט את לוחמיו אם דאעש יובס בסופו של דבר.

אל-זאווהירי הסתתר מאז שהקואליציה בראשות ארה"ב הפילה את ארגון הטליבאן בדצמבר 2001. אנליסטים ביטחוניים האמינו שאל-זאווהירי מתגורר ככל הנראה באזור הגבול האפגני-פקיסטני, למרות שהוא הצליח שוב ושוב להתחמק מחיסול או תפיסה, על פי הדיווחים, ממשל אובמה ניסה לחסל את אל-זאווהירי בתקיפה של מזל"טים בינואר 2016 באזור השבט בגבול פקיסטן. ניוזוויק דיווח כי בשביתה נהרגו חמישה משומרי ראשו של אל-זאווהירי ופצעו את מנהיג אל-קאעידה, אך בסופו של דבר הוא נמלט. דיווחים נוספים בתחילת 2017 כי אל-זאווהירי נמצא בקראצ'י (Karachi) פקיסטן, לכאורה בחסות של סוכנות הביון של פקיסטן.

ב-13 בנובמבר 2020 היו דיווחים כי אל-זאווהירי ככל הנראה מת או לפחות נמצא מחוץ לרשת. התביעה הגיעה מחסן חסן (Hassan Hassan), מנהל המרכז למדיניות גלובלית (CGP) האמריקאי, אשר פיקח מקרוב על פעילות הארגון הלוחמני לאורך השנים. לדברי חסן – שאישר את התביעה עם גורמים המקורבים לאל-קאעידה – אל-זאווהירי היה חולה קשה ואולי מת באמצע אוקטובר מסיבות טבעיות. פי החדשות הערביות ב-20 בנובמבר, גורמי ביטחון בפקיסטן ובאפגניסטן וכן מתורגמן של אל-קאעידה בעל קשרים הדוקים עם הארגון, טענו כי אל-זאווהירי מת בגאזני, אפגניסטן, מאסתמה משום שלא היה לו טיפול רשמי. המועד המדויק למותו של אל-זאווהירי לא פורסם, אך קצין מודיעין פקיסטני טוען כי אל-זאווהירי מת מתישהו בנובמבר 2020. יש חשד כי סייף אל-אדל (Saif al-Adel), אחד מסגניו הראשיים של אל-זאווהירי, הוא הבא בתור לרשת את אל-זאווהירי כמנהיג אל-קאעידה.

ב-12 במרץ 2021 פרסם אל-קאעידה סרטון חדש ובו קולו של אל-זאווהירי המתייחס למצוקתם של המוסלמים ברוהינגיה (Rohingya Muslims) בסין. עם זאת, אל-זאווהירי לא היה הדובר הראשי, וגם לא הופיע פיזית בסרטון, מה שהוביל את האנליסטים לשאלה האם הסרטון השתמש בקטעי נאום שהוקלט בעבר על ידי אל-זאווהירי.