בכיר איראני מודה לראשונה כי ישראל גנבה את הארכיון הגרעיני

בכיר איראני האשים את ישראל בגניבת הארכיון הגרעיני, שהג'רוזלם פוסט תיאר כהכרה הפומבית הראשונה של טהראן במבצע המוסד בשנת 2018.

יועצו של המנהיג העליון האיראני אמר כי ישראל גנבה את ארכיון הגרעין במדינה והדגיש כי המדינה זקוקה להתחדשות משמעותית במערך הביטחוני שלה.

Moamen Rezaei, בכיר במשטר הכפוף ישירות למנהיג העליון, אמר ביום רביעי לסוכנות הידיעות האיראנית Mehr כי "המדינה הייתה נתונה להפרות ביטחוניות נרחבות, למשל: תוך פחות משנה היו 3 אירועים ביטחוניים: שני פיצוצים והתנקשות אחת."

רזאאי הוסיף, "לפני כן נגנבו מסמכי הארכיון הגרעיני בשלמותו, וכמה מזל"טים חשודים הגיעו לביצוע פעולות על אדמת איראן."

כאשר המוסד תפס את ארכיון הגרעין מאיראן בשנת 2018, סיפק ראש הממשלה בנימין נתניהו ראיות לכך שטהרן מתכוונת לפתח נשק גרעיני, מכיוון שאיראן הכחישה כי הדבר נכון.

באותה תקופה הסתערו סוכני המוסד הישראלים על מחסן ארכיון איראני לתוכנית הגרעין, חילצו את המסמכים המקוריים והבריחו אותם לישראל עוד באותו הלילה, כך על פי ה"ניו יורק טיימס ", שציטט גורם בכיר ישראלי בלתי מזוהה.

האחראי על המשא ומתן הגרעיני האיראני עבאס אראגצ'י תיאר זאת כ"מחזה ילדותי ומגוחך מאוד ", בעוד מוחמד מרנדי, אחד מהנושאים ונותנים בשם איראן בהסכם הגרעין ב -2015, אמר כי ישראל " בדתה ראיות ".

ביולי האחרון אירע פיצוץ במתחם הגרעין הראשי בנטנז שבאיראן, שנמצא במחוז איספהאן, פיצוץ שהרס את מרבית מתקן הרכבת הצנטריפוגות, תהליך בו האשימה איראן את ישראל, שמצדה לא הגיבה לההאשמות אלו.

לפני מספר ימים היה המתקן הגרעיני עצמו נתון ל"מעשה חבלה ", כפי שטהראן מודה, לאחר תקלה חשמלית, בתקופה שדיווחים בתקשורת מאשרים כי איראן זקוקה לחודשים רבים בכדי לחדש את העשרת האורניום בנתנז.

גורמים איראניים אמרו כי ההתקפה על המתחם הגרעיני בנתנז פגעה בצנטריפוגות וגרמה לשריפה וניתקה את החשמל במתקן. ישראל לא אישרה ולא הכחישה שגם היא מילאה תפקיד באירוע זה.

הצהרות אלו מגיעות בזמן בו דנים ארה"ב ואיראן  בדרכים להסיר את הסנקציות שהרסו ​​את כלכלת איראן בתמורה לחזרתה של טהראן להסכם הגרעין משנת 2015.

ארצות הברית פרשה מההסכם בשנת 2018, וושינגטון הטילה מחדש סנקציות קודמות ונוספות בתהליך שנועד להפעיל  "לחץ מרבי על טהרן".

تفاصيل إسرائيلية جديدة حول سرقة الأرشيف النووي الإيراني