ברקע הפגיעה באניית הריגול האיראני בים האדום- הערכות

אתמול, בשעה 6 לפנות ערב ,כך דיווחו אמצעי תקשורת סעודים , הותקפה אניה איראנית המשייטת בקרבת חופי אריתריאה מול חופי תימן, בטיל וכי נגרם לאניה נזק קל  בלבד. רק מאוחר יותר הודתה סוכנות הידיעות האיראנית "תסנים" כי האניה האיראנית נפגעה באחת הדפנות שלה לאחר שמוקש עלוקה, שהוצמד עליה על ידי גורם לא ידוע  התפוצץ . איראן הרישמית טרם הגיבה לפיגוע אך אמצעי התקשורת הערביים מיהרו להצביע על ישראל כעומדת מאחורי הפיגוע הזה כנקמה על פגיעה ב-2 אניות סוחר ישראליות. 

מדובר באניית ריגול האוספת מודיעין בכל זירת הים האדום .

מקור אופוזיציה איראני טוען כי מאז שהמיליציות החותיות קמו כקבוצה המתנגדת לממשלת תימן הנבחרת, משמרות המהפכה יצרו דרכים ואמצעים לעזור להם כבעלי בריתם בתימן.

משמרות המהפכה שכרו איים באריתריאה כמוקד למשלוחים אסורים, משם הם מועברים לתימן כדי שלא תהיה הפרעה או קטיעה  בהעברה ישירה של משלוחים איראניים לתימן.

קצין צבא תימן לשעבר יודע לספר כי בשנת 2009 נסע נשיא אריתריאה לשעבר לאיראן. במהלך אותה נסיעה נחתמו כמה הסכמים, והחשובים שבהם היו הסכמים צבאיים. על פי הסכמים אלה, איראן השכירה את שני האיים פטימה ודחלק באריתריאה. באחד משני האיים נבנה מאגר נשק גדול ביותר.

נבנה ארסנל גדול של כלי נשק אסטרטגיים על אחד משני האיים, ממנו ניתן סיוע לחות'ים ולקבוצות טרור אחרות, ונחשב לנקודת המוצא להרס וחבלה במדינות תימן ואפריקה כמו ניגריה, סודן ואחרות. איראן הקימה מרכזי הדרכה על אחד האיים הללו התכנסו מיעוטים שיעים מן החות'ים וחלקם ממדינות המפרץ הפרסי. במרכזי האימונים הוכשרו תחילה אלפי חות'ים ברמה גבוהה ואז חזרו לתימן.

הערכות ברקע הידיעה:

יש דיווחים כי האניה כחפ'ק מבצעים ואיסוף מידע אלקטרוני איראני מרכזי בזירת הים האדום נוטרלה וכי מלבד העובדה שהיא לא טבעה היא סיימה כרגע את תפקידה בזירה.
זה אומנם דיווח שלא כל כך תואם לפגיעת מוקשי עלוקה , אבל ברור לכולנו שאנחנו לא יודעים את כל פרטי המבצע.
במקרים שכאלו נשלחים גם מסרים 'חשאיים' , של רק בין ישראל ואיראן, המוודאים שהם הבינו אך הם יכולים להכיל אותן מבלי שאחרים יידעו ויביכו את האיראנים ויאלצו אותם להגיב מסיבות של 'גאווה לאומית'.

השאלה כרגע היא האם האוניה האיראנית תחזור לנמל איראני לשיפוצים או שתכנס לנמל ידידותי קרוב ושם יהיו מומחים איראנים שיחזירו את האניה לכשרות.
מעניין גם אם האיראנים יחליטו או כבר החליטו לשלוח כוח ימי נוסף שיפעל מול חופי תימן המערביים?

הם יגיבו בכל מקרה . רק יעשו זאת "במתווה הישראלי" . לא יודעים מי עשה אבל יודעים לנחש ברמה סבירה מי עשה זאת . אין מצב שהם לא מגיבים .

וכבר אמרתי – בים האדום יש למעשה מלחמה "חשאית" עם אפקטים רועשים כבר למעלה משנה.

מאות מוקשים ימיים הוטלו לים בתקווה שיפגעו וכן סד"כ של סירות תופת מוכנים לפעולה כבר במים במעגנים ניסתרים על האיים באזור נמל חודייה והאיראנים מוציאים אותם לפעולה לפחות פעם – פעמיים בחודש . הקואליציה הערבית יחד עם בני ברית ואמצעי פיקוח משוכללים מכסים את האזור 24-7 כבר הרבה זמן . עד עכשיו זה הצליח . כל סירות התופת התגלו בזמן והושמדו . אין לי ספק שהאיראנים ינסו כרגע מתווה שונה. כמו מזל"טים מתאבדים על כלי שייט . מתוך הערכה שאם זה מצליח להם בסעודיה אז למה שלא ינסו זאת בים שם אמצעי הסיכול מופחתים מאוד.

תמונה