ניו יורק טיימס: ישראל עידכנה את ארה"ב לפני שתקפה את הספינה האיראנית

ספינת מטען איראנית שנחשבה כבסיס של משמרות המהפכה האיראנים והעוגנת במשך שנים בים סוף מול תימן, הותקפה, כך הודו בטהרן ביום רביעי.

משרד החוץ האיראני אישר את ההתקפה על הספינה – MV Saviz, שחושדים כי בוצעה על ידי ישראל. התקיפה הגיעה כאשר איראן ומעצמות העולם התיישבו בווינה לשיחות ראשונות בנושא ההסכם עם ארה"ב שאמורה להצטרף מחדש להסכם הגרעין המחורר של טהראן, ואמרו כי "האתגרים העומדים לפנינו אינם מצטמצמים רק במשא ומתן זה".

תמונה

נוכחותה הארוכה של הספינה באזור, שעליה נמתחה ביקורת ,שוב ושוב, על ידי סעודיה, הגיעה כאשר המומחים במערב ובאומות המאוחדות טוענים כי איראן סיפקה נשק ותמיכה למורדים החות'ים בתימן על רקע מלחמת האזרחים. איראן מכחישה שהיא מחמשת את החות'ים, אף שרכיבים שנמצאו בכלי הנשק של המורדים נקשרים לטהרן.

איראן תיארה בעבר את הספינה "סאוויז" כמסייעת למאמצי "אנטי-פירטיות" בים סוף ובמיצר באב אל-מנדב, נקודת חחולשה מכריעה בספנות הבינלאומית. הצהרה המיוחסת לדובר משרד החוץ, סעיד חטיבזדה, תיארה את הספינה כספינה מסחרית.

"למרבה המזל, לא דווח על נפגעים … וחקירות טכניות מתבצעות", אמר ח'טיבזדה. "מדינתנו תנקוט בכל האמצעים הדרושים באמצעות הרשויות הבינלאומיות."

גורם אמריקני אנונימי אמר לניו יורק טיימס כי ישראל הודיעה לאמריקה לפני שהיא ביצעה את הפיגוע ביום שלישי בבוקר על הספינה. גורמים רשמיים בישראל סירבו להתייחס לדברים על האירוע.

עם זאת, ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו הזכיר אתמול אתמול את איראן בנאום בפני מפלגת הליכוד לאחר שהתבקש להקים ממשלה בעקבות הבחירות האחרונות במדינה.

"אסור לנו לחזור להסכם הגרעין המסוכן עם איראן, מכיוון שאיראן גרעינית היא איום קיומי על מדינת ישראל ואיום גדול על ביטחון העולם כולו", אמר נתניהו.

נשיא איראן חסן רוחאני כינה את שיחות וינה "הצלחה" בזמן שדיבר עם ממשלתו ביום רביעי.

" כל הצדדים בהסכם הגרעין הגיעו למסקנה כי אין פיתרון טוב יותר מלבד העסקה", אמר.

סוכנות הידיעות תסנים של איראן, המקורבת למשטר, הודיעה כי הפיצוץ התבצע באמצעות חומרי נפץ שהוטמנו על גוף הספינה. אך בהודעה לא הואשם אף גורם  ואמר כי גורמים איראניים ככל הנראה יספקו מידע נוסף בימים הקרובים.

בהצהרה, פיקוד המרכז של צבא ארה"ב רק אמר כי הוא "מודע לדיווחים בתקשורת על תקרית בה היתה מעורבת הסביז בים סוף."

"אנו יכולים לאשר כי שום כוחות אמריקניים לא היו מעורבים באירוע", אמר הפיקוד. "אין לנו מידע נוסף לספק."

ה- Saviz, שבבעלות קווי הספנות המקושרים לרפובליקה האיסלאמית של איראן, הגיעה לים סוף בסוף 2016, על פי נתוני מעקב אחר ספינות. בשנים שחלפו השתמשה  באיי דחלאק, שרשרת איים מול חופי מדינת אריתריאה הסמוכה בים סוף, כבסיס. סביר להניח שהיא קיבלה חידוש אספקה ​​והחליפה את הצוות דרך ספינות איראניות שעברו בנתיב זה.

חומרי תדרוך מהצבא הסעודי שהושגו קודם לכן  הראו גברים על הספינה לבושים בהסוואה בסגנון צבאי, כמו גם סירות קטנות המסוגלות להעביר מטען לחוף תימן. חומר תדרוך זה כלל גם תמונות המציגות מגוון אנטנות על הספינה שממשלת סעודיה תיארה כיוצאות דופן עבור ספינת משא מסחרית, מה שמרמז שהיא מבצעת מעקב אלקטרוני. תמונות אחרות הראו כי בספינה היו תושבות למכונות ירייה בעלות  קליבר של 50 מ"מ.

תמונה

 

מכון וושינגטון למדיניות המזרח הקרוב כינה את סאביז "ספינת אם איראנית" באזור, ותיאר אותה באופן דומה כבסיס לאיסוף מודיעין וכמחסן נשק למשמרות המהפכה. ניירות המדיניות של המכון אינם מסבירים כיצד הגיעו למסקנה זו, אם כי בדרך כלל יש לאנליסטים גישה למקורות הצבאיים במפרץ ובישראל.

הסאוויז היה נתונה לסנקציות בינלאומיות עד להסכם הגרעין האיראני עם מעצמות העולם ב -2015, ולאחר ההסכם זכתה טהראן להקלה כלכלית בתמורה להגבלת העשרת האורניום שלה. בהמשך חידש ממשל טראמפ את הסנקציות האמריקאיות על הסאוויז כחלק מהחלטתו לפרוש באופן חד צדדי מההסכם.

ביוני 2019, סעודיה הטיסה איראני חולה קשה מחוץ לסביז לאחר שטהרן הגישה בקשה לסיוע באמצעות האו"ם.

על רקע המתיחות הרחבה יותר בין ארה"ב לאיראן, סדרה של תקיפות מסתוריות התמקדו בספינות באזור, כולל חלק מהצי האמריקני בהן הואשמה איראן. בין הספינות שנפגעו לאחרונה הייתה נושאת רכב בבעלות ישראלית .