מערכת הגנ"א ישראלית מדגם ברק-8 יירטה בהצלחה טיל בליסטי רוסי באזרביג'ן

ארמניה שיגרה לפחות טיל בליסטי אחד , לטווח קצר, מדגם "איסקנדר" לעבר בירת אזרביג'אן – באקו, בחודש נובמבר במהלך מלחמת נגורנו-קרבאך, אך אזרבייג'ן הצליחה ליירטו, כך סיפר גורם בכיר שחשף את האירוע לאתר החדשות "עין המזרח התיכון".

ארמניה ואזרבייג'ן סיכמו על הפסקת אש בתיווך רוסיה וטורקיה לאחר שישה שבועות של לחימה קשה בחודש נובמבר, ולאחר שצבא אזרבייג'ן תפס את העיר האסטרטגית שושה (הידועה בשם שושי בארמנית).

לדברי הבכיר, רוסיה עודדה את ארמניה להשתמש בטילי איסקנדר והעניקה תמיכה קריטית לשיגורם, כדי לאלץ את אזרבייג'ן, שכבשה שטח בקצב מהיר, לתת הזדמנות להפסקת האש.
"טיל בליסטי מדגם איסקנדר שוגר על ידי ירוואן ישירות לבירה באקו ימים לפני הפסקת האש מה שהפחיד מאוד בכירים באזרבייג'אן. אך מערכת הגנה מפני טילים שהופעלה על ידי צבא אזרבייג'אן, מדגם "ברק 8" מתוצרת ישראל, יירטה אותו ", אמר הבכיר.

 

"שימוש נוסף בטילים אלה יכול היה באמת להסלים את המצב בשטח. ואני חושב שבין השאר זה שכנע את הנהגת אזרבייג'אן ללכת להפסקת אש. "

קצין ארמני בכיר שלקח חלק במלחמה אמר לעיתונאים בנובמבר כי ירוואן אכן ירתה את הטיל לטווח הקצר לעבר אזרבייג'ן.

"היה שימוש (בזה) במהלך המלחמה, אם כי לא אגיד היכן", אמר אלוף משנה מובסאס הקוביאן, על פי דיווח של "בלומברג", לאחר שמונה כראש שירות הבקרה הצבאית של משרד הביטחון.

רוסיה העבירה גם ציוד צבאי לירוואן במהלך המלחמה "ככל שמצפונם איפשר", הוסיף.

לאזרבייג'ן יש גרסה יבשתית מבצעית של המערכת הישראלית – "ברק 8" עם 12 משגרים ו -75 טילי קרקע-אוויר, שיכולים היו לשמש ליירוט טילים כמו איסקנדר. המערכת נרכשה על ידי אזרבייג'ן בשנת 2018 לאחר שנבדקה.
צילומי וידיאו, שהופיעו ברשתות החברתיות שעות לפני הפסקת האש המוצהרת ב- 9 בנובמבר, הצביעו על כך שארמניה שיגרה טיל איסקנדאר לשטח אזרבייג'אן.

Can Kasapoglu, מנהל מחקר ההגנה בטנק החשיבה הטורקי EDAM, אמר ל- MEE כי מערכות ה-"איסקנדר" היו ניידות ובאקו נמצאת בטווח שלה מנגורנו- קרבאך.

"די מתקבל על הדעת שהארמנים ניסו לתקוף את באקו בטיל איסקנדר כמוצא אחרון על מנת להפעיל לחץ על אזרבייג'ן להסכים להפסקת אש", אמר. "השימוש באיסקנדר תואם את מאמצי ההרתעה של ארמניה בתוך המלחמה מכיוון שהם הובסו על ידי עליונות טכנולוגית אזארית בשדה הקרב."

בתחילת הסכסוך, הצבא הארמני ירה לעבר אזרבייג'ן טילי טוצ'קה וסקאד. קסאפולו אמר כי ניתן להבין שארמניה תעשה שימוש בטילים מתקדמים יותר כמו איסקנדר ככל שמצבה נעשה נואש יותר.

"כמובן, שימוש בנכסים אלה על האוכלוסייה האזרחית, בה פגעו הטילים הארמנים, היה פשע מלחמה", הוסיף.

קסאפולו, אשר יפרסם השבוע דו"ח על השימוש שעשתה ארמניה במערכות איסקנדר במהלך המלחמה על בסיס מידע מהמקורות הגלויים, אמר כי מחקריו מצביעים על כך שארמניה שיגרה את הטיל 24 או 48 שעות לפני הפסקת האש.

"אנו מאמינים כי הרוסים מילאו תפקיד מכיוון שמרכז פיקוד הטילים מנוהל ,ביחד, על ידי קציני צבא ארמנים ורוסים."

אילהם אלייב, נשיא אזרבייג'ן, אמר בשבוע שעבר לקבוצת עיתונאים כי ארמניה ירתה כמה טילים בליסטיים לשטח אזרבייג'אן, ומדינות שכנות אף הצליחו לאתרם ולעקוב אחריהם.

באוקטובר, ירי הטילים הארמנים גרמו לאבדות אזרחיות בעיר גנג'ה ,השנייה בגודלה באזרבייג'ן.

אזרבייג'ן דיווחה כי לפחות שני טילים בעלי טווח של 300 ק"מ נחתו במחוזות ליד באקו.

Iskander Missile System 'Scares NATO' – New defence order. Strategy